Rumarkæologi

Rumarkæologi

Udsnit af et Kaspar Bonnén værk fra 2005, uden titel. Pressefoto.

Billedserie

Everything Changes

25 aug 2012 25 nov 2012

Kaspar Bonnén

ARoS
Se kort og tider

På udstillingen Everything Changes af Kaspar Bonnén på ARoS nedbrydes og opbygges rummet i malerier, skulpturer, fotografier, digte og i et stort vægmaleri. Totalinstallationen udforsker glimrende en forståelse af rum både som et kompositorisk motiv og som en personlig konstruktion formet af beskuerens erindring.

Billedkunstneren Kaspar Bonnén har med sit farverige og narrative maleri været med til at gøre maleriet aktuelt i samtidskunsten.

Kaspar Bonnén, 2006, uden titel. Pressefoto.
Kaspar Bonnén, 2006, uden titel. Pressefoto.
I Everything Changes fremviser Bonnén maleriet i mere installatoriske sammenhænge, hvor det handler om at skildre menneskets evne til at være i mange forskellige mentale rum på samme tid og at vise rum som både en tidslig samt kropslig erfaring.

Rummet mellem maleri og beskuer
I første udstillingsrum møder man en række figurative og farvestærke malerier med Bonnéns kendte interiør-skildringer fra privatsfæren, hvor bl.a. køkkenet, stuen og soveværelset vises frem.

Farveoverlapninger og perspektiviske forskydninger af rum optræder oven i hinanden og udfordrer billedernes umiddelbart letlæselige kompositioner. Man får lyst til at digte videre på de forskellige forskudte synsvinkler på hjemmet som konkrete og mentale rum.

Udstillingsview fra Everything Changes. Forrest ses Blue Room, 2003. Foto: Ole Bak Jacobsen.
Udstillingsview fra Everything Changes. Forrest ses Blue Room, 2003. Foto: Ole Bak Jacobsen.

Huller i udstillingen
Et gennemgående brud i udstillingen er de fysiske huller i de hvide museumsvægge. I den forbindelse er en stor del af væggen blotlagt i flere af udstillingsrummene, så trækonstruktioner og fdm-plader står til frit skue og et bagvedliggende sort/hvidt vægmaleri kommer til syne.

Det store vægmaleri har referencer til en overdimensioneret skitse-tavle med scener og motiver fra mange af de andre farvestrålende malerier af Bonnén.

Kaspar Bonnén: Everything Changes, 2012. Foto: Anders Sune Berg.
Kaspar Bonnén: Everything Changes, 2012. Foto: Anders Sune Berg.
Detalje fra et af værkerne på udstillingen Everything Changes. Foto: Ida Caroline Schaltz.
Detalje fra et af værkerne på udstillingen Everything Changes. Foto: Ida Caroline Schaltz.

I kraft af fravalget af farver indtager vægmaleriet en slags mørk og dyster bagside af Bonnéns ellers kulørte univers. Dog er detaljerigdommen fra malerierne i højere grad bibeholdt i vægmaleriet, hvilket gør det svært at overskue værket i sin helhed. I stedet betragtes vægmaleriet som små collager om menneskets mentale tilstande og placering i forskellige rum.

Hele den fysiske iscenesættelse af udstillingsrummene er med til at underbygge udstillingens tematiske anker omkring komplekse rumopfattelser.

Lyt efter
Som en del af vægmaleriet kan man høre Kaspar Bonnéns oplæsning af egne digte, der også handler om konkrete og mentale rum. I praksis virker det som et forfriskende tiltag med et auditivt værk, der samtidig skaber dialog og komplementerer de andre værker i en ellers traditionel og stille maleriudstilling,

Desværre er den auditive oplevelse gemt lidt væk og kræver en opmærksom besøgende, der opdager værket og ikke opfatter lyden som ren baggrundsstøj.

Kaspar Bonnéns skulptur There are ways through us we never saw, 2010. Foto: Ole Bak Jacobsen.
Kaspar Bonnéns skulptur There are ways through us we never saw, 2010. Foto: Ole Bak Jacobsen.

Et sten i skoen er dog skulpturen There are ways through us we never saw, 2010, som forestiller to mannequiner, der næsten er vokset ind i hinanden. På den ene side kan disse to hyperrealistiske dukker ses som en skildring af vores hverdag, hvor vi ofte næsten “går igennem” eller overser hinanden.

På den anden side føles skulpturen malplaceret i relation til resten af udstillingen. Formelt set er den en outsider, der ikke går i dialog med de øvrige værker, og man får tanken, at det er et af de hyperrealistiske værker fra museets særudstilling af Tony Matelli, der ved en fejl er placeret i Bonnéns udstilling.

Læs om Tony Matellis udstilling A Human Echo på ARoS her

Hvis man ser bort fra få skønhedsfejl er Everything Changes af Kaspar Bonnén en seværdig udstilling, der tør iscenesætte et relevant samspil mellem maleriet og andre installatoriske kunstgreb, så beskuerens eget erindringsrum aktiveres.

SE FLERE BILLEDER FRA UDSTILLINGEN HER

Kaspar Bonnén (f.1968) bor og arbejder i København.
Bonnén er uddannet fra Det Kongelige Kunstakademi (1993-1999).
Kaspar Bonnéns kunstneriske praksis omhandler bl.a. maleri, installationer, digtsamlinger og computerbaserede værker.

Kaspar Bonnéns værker kan bl.a. opleves i Operaen på Holmen, på Esbjerg og Fredericia Gymnasium samt på Amalienborg Slot.

I forbindelse med udstillingen på ARoS er der udgivet et katalog med tekstbidrag af Camilla Jalving, Marie Nipper og Kaspar Bonnén.

Billedserie

Everything Changes

25 aug 2012 25 nov 2012

Kaspar Bonnén

ARoS
Se kort og tider

Del artiklen

'Rumarkæologi'

Facebook