Ugens Kunstner – Larissa Sansour

Ugens Kunstner – Larissa Sansour

A Space Exodus – Floating, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.

Billedserie

Udstilling

Living the high life

18 aug 2012 7 okt 2012

Larissa Sansour

Fotografisk Center
Se kort og tider

Videre læsning
Nat Muller: ”Going Up, Going Out: The Vertical and Extra-terrestrial Makeability of the Future in Larissa Sansour’s Nation Estate and A Space Exodus”, i Kristine Kern (red.): Larissa Sansour: Living the High Life, Fotografisk Center, København, 2012.

Den politiske dialog omkring konflikten i mellemøsten og kontrasten mellem det at være tilknyttet og samtidig afskåret fra sit hjemland er udgangspunktet for Larissa Sansours første soloudstilling i Danmark på Fotografisk Center.

Larissa Sansour. Pressefoto.
Larissa Sansour. Pressefoto.

Kunstneren kort

Dansk-palæstinensiske Larissa Sansour arbejder interdisciplinært med film, video, fotografi, internet, design, objekter, bøger og installation.

I sin praksis kommenterer hun ofte den politiske dialog omkring palæstinensernes situation. Der er dog ikke tale om løftede pegefingre, men derimod om en polemisk, i reglen humoristisk tilgang. I flere af værkerne trækker Sansour tråde tilbage i tiden og henviser til andre kunst- og kulturudtryk.

Baggrund og praksis
Konflikten i Mellemøsten, mere specifikt mellem Palæstina og Israel er helt central i Larissa Sansours praksis. Modsætningen mellem det at være knyttet til et sted og samtidig afskåret fra det, er omdrejningspunktet i mange af hendes værker.

Nation Estate – Main Lobby, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.
Nation Estate – Main Lobby, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.

Nation Estate – Jerusalem Floor, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.
Nation Estate – Jerusalem Floor, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.

Med udgangspunkt i nyere kulturteori og andre kritiske strategier undersøger Sansour forskellige aspekter af den særlige identitet, der knytter sig til at være i eksil. Hvor national identitet normalt forbindes med et tilhørsforhold til et bestemt land eller geografisk område, er den for mange palæstinensere forbundet med at være afskåret fra netop dette.

Ud over konkret af adressere konflikten i Mellemøsten tematiserer flere af Sansours værker også Vestens opfattelse og repræsentation af ”Araberen” samt historieskrivning om Mellemøsten mere generelt.

Nation Estate – Olive Tree, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.
Nation Estate – Olive Tree, C-print, 42x59cm, Artist’s Proof, Larissa Sansour, 2011. Pressefoto.

Nation Estate – Olive Tree, C-print, 75x150cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Olive Tree, C-print, 75x150cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.

Kendetegnende for Sansours tilgang til disse emner er en humoristisk, polemisk tone, der på en gang tilfører en lethed og samtidig vækker til eftertanke. Dette ses ikke mindst i hendes nye produktion Nation Estate, hvor den Palæstinensiske nationalstat er reduceret til en skyskraber.

I sine værker bruger Larissa Sansour ofte elementer fra populærkultur, særligt spillefilm. Eksempelvis approprierer hun i kortfilmen A Space Exodus fra 2009 Stanley Kubricks berømte science fiction -film 2001: Space Odyssey fra 1968.

Til de berømte toner fra Rumrejsen år 2001 ser man kunstneren indtage rollen som astronaut og plante det palæstinensiske flag på månen i mangel af andre tilgængelige landområder.

Palestinaut, 30cm, hard vinyl sculpture, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
Palestinaut, 30cm, hard vinyl sculpture, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.

A Space Exodus – Earth, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
A Space Exodus – Earth, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
A Space Exodus – Flag, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
A Space Exodus – Flag, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
A Space Exodus – Shoe, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.
A Space Exodus – Shoe, C-print, film still, 45x80cm, Larissa Sansour, 2010. Pressefoto.

Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk
Nation Estate er en humoristisk, satirisk ”løsning” på Palæstina-problemet. Værket består af en film og en serie fotografier. Det er et science fiction -projekt udviklet i kølvandet på Palæstinas ansøgning om FN-medlemskab.

Nation Estate – Main Lobby, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Main Lobby, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.

I Nation Estate har palæstinenserne fået en selvstændig stat i form af en enkelt skyskraber med plads til hele den palæstinensiske befolkning. I Nation Estate -bygningen har beboerne genskabt deres tabte byer på forskellige etager: Jerusalem på 13. sal, Ramallah på 14. sal, Betlehem, hvor Sansour selv er vokset op, på 21. sal, etc. Øverst oppe finder man en simuleret Gaza-kystline og i kælderetagen et ”autentisk” palæstinensisk marked.

Hele byggeriets har karakter af et fremtidens babelstårn, og der hersker en cool, ikke-hjemlig (unheimlich) stemning, som straks indfinder sig ved filmens start, hvor hovedpersonen (Sansour selv) ankommer og er på vej ”hjem”.

Nation Estate er en helt ny produktion og vises for første gang på Fotografisk Center.

Portfolio

Nation Estate – Jerusalem Floor, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Jerusalem Floor, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.

Nation Estate – Manger Square, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Manger Square, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Olive Tree, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Olive Tree, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Window, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Nation Estate – Window, C-print, 60x120cm, Larissa Sansour, 2012. Pressefoto.
Hip Hip Today, C-print, 134x165cm, Larissa Sansour, 2007. Pressefoto.
Hip Hip Today, C-print, 134x165cm, Larissa Sansour, 2007. Pressefoto.
Cairo Taxilogue – Boy, C-print, 70x100cm, Larissa Sansour, 2009. Pressefoto.
Cairo Taxilogue – Boy, C-print, 70x100cm, Larissa Sansour, 2009. Pressefoto.
The Novel of Nonel and Vovel, cover, Oreet Ashery and Larissa Sansour,  Charta Art Books, Milan, 2009. Pressefoto.
The Novel of Nonel and Vovel, cover, Oreet Ashery and Larissa Sansour, Charta Art Books, Milan, 2009. Pressefoto.
The Novel of Nonel and Vovel, graphic novel, pages, Oreet Ashery and Larissa Sansour,  Charta Art Books, Milan, 2009. Pressefoto.
The Novel of Nonel and Vovel, graphic novel, pages, Oreet Ashery and Larissa Sansour, Charta Art Books, Milan, 2009. Pressefoto.

Larissa Sansour (f.1973 i Jerusalem) bor og arbejder i London og København.

Sansour er uddannet fra New York University, USA, 2000, Det Kgl. Danske Kunstakademi, København, 1999, BFA. Maryland Institute College of Art, Baltimore, Maryland, USA, 1995.

Udmærkelser:
Kortfilmen A Space Exodus var nomineret i kategorien ‘Best Short’ ved Dubai International Film Festival i 2008.

Bibliografi:
Oreet Ashery og Larissa Sansour: The Novel of Nonel and Vovel, Oreet Ashery and Larissa Sansour, Charta Art Books, Milan, 2009.

Larissa Sansours hjemmeside

Billedserie

Udstilling

Living the high life

18 aug 2012 7 okt 2012

Larissa Sansour

Fotografisk Center
Se kort og tider

Videre læsning
Nat Muller: ”Going Up, Going Out: The Vertical and Extra-terrestrial Makeability of the Future in Larissa Sansour’s Nation Estate and A Space Exodus”, i Kristine Kern (red.): Larissa Sansour: Living the High Life, Fotografisk Center, København, 2012.

Del artiklen

'Ugens Kunstner - Larissa Sansour'

Facebook