Collager der mumler

Collager der mumler

Udsnit af en af Tomas Downes' collager fra udstillingen i Four Boxes Gallery. Foto: Ole Bak Jakobsen

Billedserie

Tomas Downes udstiller cykelstel og uigennemtrængelige collager på Four Boxes Gallery på Krabbesholm Højskole. Det er ikke ligetil.

Four Boxes Gallery: Foto: Ole Bak Jakobsen
Four Boxes Gallery: Foto: Ole Bak Jakobsen
Krabbesholms Højskole ved Skive, der har kunst, arkitektur og design som faglig profil, har en usædvanlig udstillingsbygning. Four Boxes Gallery er tegnet af den japanske tegnestue Atelier Bow-Wow og er ‘Japan-skarp’ og ret suveræn som udstillingsbygning. Den blev etableret i 2009, og benyttes som eksklusiv ramme for elevpræsentationer men også til udstillinger med ‘rigtige’ kunstnere.

I år har højskolen ansat Jacob Dahl Jürgensen som kurator, og med ham ved roret er der søsat et ret ambitiøst udstillingsprogram – i år med udstillinger af blandt andet projektrummet TOVES og Anna Fro Vodder.

Se billedserie fra Anna Fro Vodders udstilling på Four Boxes Gallery

Det vidner om et visionært og regulært sats, som også søger at række ud over skolens interne miljø og henvende sig til en større offentlighed. Der er etableret et frugtbart samarbejde med lokale medier, og der afholdes en offentlig åben dag i løbet af udstillingsperioden, som normalt er kort, kun 2 uger. I år har man været oppe på 70 besøgende på en dag.

Udstillingsview, Tomas Downes: To Babble on Sick Friday. Foto: Mie Brinkmann
Udstillingsview, Tomas Downes: To Babble on Sick Friday. Foto: Mie Brinkmann

To Babble on Sick Friday
Lige nu kan man se britiske Tomas Downes’ udstilling To Babble on Sick Friday. I Galleriets underetage har Downes ophængt en stram række digitale collager på væggene i dialog med fire cykelstel på rad på gulvet.

Collagerne afspejler Downes´ interesse for spændingsforholdet mellem billede og skulptur. Et billede peger gerne ‘indad’ på et repræsentativt indhold – det kan for eksempel være et billede af et landskab – men kan også pege ‘udad’ og være et materielt objekt i real-verdenen. Så nærmer billedet sig skulpturen.

Udstillingsview, Tomas Downes: Not yet titled. Foto: Mie Brinkmann
Udstillingsview, Tomas Downes: Not yet titled. Foto: Mie Brinkmann
Det repræsentative indhold i Downes collager fortoner sig i forskellige digitale overlejringer, strukturer, mønstre, grids, strøg og farvninger. De fremstår abstrakte, minimale, uigennemtrængelige, til tider næsten som monokrome flader.

I pressemeddelelsen, jeg har fået tilsendt, kan jeg læse, at udgangspunktet for collagerne er en serie surrealistiske billeder fra Max Ernsts collage-novelle A Little Girl Dreams of Taking the Veil fra 1930.

Ernst´ bog omhandler en lille piges skizofrene og mararidtsagtige drømme, og den surrealistiske maestro har skabt bogens collager ved at sammenklistre illustrationer fra forskellige børnebøger. Downes har scannet Ernsts collager og kombineret dem med endnu flere lag af andre billeder – blandt andet kan man spotte hår fra modefotografier af kvindelige modeller.

Fortænkt?
Ernst skulle altså være derinde et sted inde i billederne, men man skal dælme se godt efter for at finde ham! Det er altså billeder, hvor det repræsentative indhold i høj grad er obstrueret. Ideen er vel, at ‘det surreelle’ så at sige skulle genopstå i en mere fysisk, materialemæssig form i mødet med disse uigennemskuelige collage-objekter? Ja, jeg indrømmer, jeg gætter mig frem, men spørgsmålet melder sig, om ikke projektet er for tænkt og for utilnærmeligt?  

Man finder næppe heller den nemme læsning af cykel-stellene og deres relation til collagerne. Readymades-traditionen i kunsten blev introduceret af Marcel Duchamp med det ikoniske cykelhjul på taburetten. Her er det cykelstel uden hjul, der står funktionsløse og absurde i geled på gulvet. De fungerer som stregtegninger i luften i kontrast til de mere massive collagepaneler. Men skal de ses som skulpturelle objekter? Spøger Duchamp (som var samtidig med Ernst)? Skal man bide mærke i, at stelmærket er Zenith, der refererer til et (højde)punkt på himlen lige over iagttageren?

Det behøver ikke at være ligetil at se på kunst, og det kan være en pointe, at genstandene undslår sig aflæsning, at de står og fluktuerer mellem at være betydningsskabende eller stumme i al sin materialitet. Udstillingstitlen mumler jo også uforståligt og febervildt: To Babble on Sick Friday. Alligevel nærmer Downes sig efter min mening et punkt, hvor festen er lidt for intern og utilgængeligheden lidt for meget.

Der er ikke helt styr på lyset i overetagens installation. Udstillingsview, Tomas Downes: To Babble on Sick Friday. Foto: Ole Bak Jakobsen
Der er ikke helt styr på lyset i overetagens installation. Udstillingsview, Tomas Downes: To Babble on Sick Friday. Foto: Ole Bak Jakobsen
Et sygt miljø?
Ovenpå, i første sals mindre og mere intime rum, har Downes beklædt galleriets vægge med mørke træpaneler og installeret grønne lysstofrør, og på den måde skabt en mere installatorisk ramme for collagerne.

Der opstår et ret godt samspil mellem træpanelernes åretegninger og collagernes fortættede strukturer. Der er lagt an til et virkeligt mærkeligt og sygt miljø – til mareridt ala Twin Peaks eller Ernst for den sags skyld – når den stramme betonarkitektur støder sammen med de billige træpaneller og det grønne lys.

Det bliver dog ved anslaget. Hvis sådan et greb skal lykkes, er detaljerne vigtige, og det trækker fra, at mørklægningen er mangelfuld, når september-sollyset brager omskifteligt ind.

Men ellers er det positivt at få smidt en udfordrende udstilling i synet i Skive, hvor man tør tage chancer og gå til en kant. Der er bestemt udfordringer i at formidle en smal udstilling som denne for den offentlighed, der ikke går på faglig højskole og deltager i arrangementerne rundt omkring udstillingen. Men rammerne er i top, og potentialerne til en større, mere åben fest er tilstede.

Udstillingen kan ses til 25 september efter aftale.


Tomas Downes
Født 1986 Birmingham
Bor og arbejder i København

Uddannet på Royal Academy of Arts, London 2011
Chelsea College of Art and Design, BA Fine Art 2008

Udvalgte udstillinger:
David Dale Gallery, Glasgow (2015)
Green is Gold, separatudstilling (2015)
Super Dakota, Bruxelles (2014)
Brand New Gallery, Milan (2013)
The Moving Museum, London (2013)
Peles Empire, London (2013)
Galerie Chez Valentin, Paris (2013)
Dienstgebäude, Zürich (2012).

I 2011 blev Downes udvalgt til Bloomberg New Contemporaries, som blev udstillet i både London og Sheffield.
Driver udstillingsstedet tenpm, Nørrebro København

kurator på Four Boxes:
Jacob Dahl Jürgensen (f. 1975), billedkunstner, bor og arbejder i København.

www.krabbesholm.dk

Billedserie

Del artiklen

'Collager der mumler'

Facebook