Nina Maria Kleivan trækker større, almengyldige fortællinger ud af sin egen private historie. Netop nu er hun aktuel på Kunsthal Brænderigården med udstillingen Observatøren, som tager udgangspunkt i kunstnerens egen dobbelte identitetsforståelse.
Kunstneren kort
Nina Maria Kleivan er uddannet fra Kunstakademiet i København. Hun arbejder bredt med grafik, maleri samt foto, video og installation. Kleivans værker fortæller næsten altid historier, men typisk på en tilbageholdt, suggestiv og flertydig måde.
Med udgangspunkt i fragmentet – tekststumper, fysiske genstande løsrevet fra deres sammenhæng , visuelle tegn – forvandles den personlige historie eller personlige fascination til universelle fortællinger. Ofte antydes tematikker som tab og søgen, længsel og fravær men hyppigt med en humoristisk forløsende vinkel.
Praksis og baggrund
Kleivans særlige kunstneriske metode resulterer i værker podet med en åbenhed og underfundighed, der typisk leder en beskuer i retning af flere forskellige tolkningsmuligheder. Elementer fra vidt forskellige kontekster – virkeligheder – optræder side om side; og overraskende forskydninger i tid og rum udfordrer vores vanlige forestilling om virkeligheden.
I sine malerier henter Nina Kleivan i vid udstrækning sin motivverden fra kunsthistorien, hyppigt fra barokken, som hun kombinerer med videobilledets opløsning af formen og farven. På dem måde skaber hun andre betydninger og nye fortolkningsmuligheder.
I Kleivans kunst indgår ofte modeller af kunstneren selv, hendes datter eller andre. Eksempelvis i den omdiskuterede fotoserie Potency tilbage fra 2000, hvor Kleivan klæder sin 10 måneder gamle baby ud som 1900-tallets diktatorer. Mange reagerede med forargelse og serien afstedkom voldsomme reaktioner.
Kendetegnende for Kleivans værkpraksis er en optagethed af temaer som erindring, identitet og historie. I værkerne kan den fortalte historie fortælles og forstås på et utal af måder, fordi betydning, historieskrivning og identitet er størrelser, der er under stadig forandring og kan ses i uendeligt mange perspektiver.
Ofte er udgangspunktet for kunstnerens senere kunst en tilsyneladende personlige historie. Men i værkerne løftes det private ud af privatsfæren, hvor det kun giver mening for individet selv og dets nærmeste, og ind i det almengyldiges sfære, hvor vi som beskuere kan spejle vores egne erfaringer, tanker og følelser.
Beskrivelse/analyse af et karakteristisk værk
Kvinderne på billederne i udstillingen Observatøren – kunstnerens egne døtre – fortæller ofte den personlige og almene historie direkte i deres fremtoning. De iklæder sig deres identitet igennem folkedragter, den nordiske strikkede sweater eller dansesko.
Identiteten er aldrig ensidig men sammensat af elementer, der peger i hver sin retning. Der er som hos kunstneren selv tale om en splittelse imellem at være det ene og det andet: splittelsen imellem to nationaliteter, imellem pige og kvinde, imellem normen og abnormaliteten.
Påklædningen bliver et kostume, der er ladet med tegn for, hvem de er. Kvinderne forsøger at tage tøjet og dermed identiteten på sig, at indhylle sig selv i det, eller søger at lade dragter og trøjer overmande dem og bestemme den ene sande identitet af de to.
Kunstnerens egen splittelse, imellem den norske pige, der voksede op og kvinden, der i dag er dansk, er en dobbelthed i identitetsforståelse. Det handler både om nationalitet, men også mere generelt både om den splittelse og den synergi, der kan være i en todelt opfattelse af, hvor man hører til. Med flere af værkserierne adresserer Nina Maria Kleivan netop denne identitetsforståelse og idéen om at være både-og eller hverken-eller.
Portfolio
Nina Maria Kleivan (f. 1960, Oslo, Norge) bor og arbejder i København. Uddannet på Københavns Universitet, Institut for Kunsthistorie og Det Kongelige Danske Kunstakademi hos professorerne Stig Brøgger og Hein Heinsen, samt skolen for mediekunst og kunstformidling.
Kleivan har deltaget på en lang række separat- og gruppeudstillinger i ind- og udland samt fungeret som medkurator på flere udstillinger. Hun er for tiden aktuel på Kunsthal Brænderigården i Viborg med separatudstillingen Observatøren. Herefter går udstillingen videre til Kunstmuseet Brundlund Slot, Museum Sønderjylland, fra 9. juni - 26. august 2012.
Udmærkelser:
I 1985 modtog Kleivan Københavns Amt Kulturpris og blev udnævnt til Årets kunstner i 1995 af Københavns Amt. I 2009 blev hun præmieret af Statens Kunstfond og i 2010 fik hun Statens Kunstfond 3-årige arbejdslegat.
Biografi
Enigma - en værk biografi med tekster af kunstanmelder Peter Michael Hornung og professor Jacob Wamberg. Boggalleriet