Ugens Kunstner – Elmgreen & Dragset

Ugens Kunstner – Elmgreen & Dragset

Elmgreen & Dragset: Death of a Collector, del af totalinstallationen til Venedig Biennalen 2009. Pressefoto.

Billedserie

Profil

Ugens Kunstner

Elmgreen & Dragset

En druknet kunstsamler og en Prada-butik midt ude i en øde ørken i Texas – Elmgreen & Dragsets installationer vender op og ned på det normale og forventelige. Deres skulptur på Trafalgar Square i London er netop blevet indviet.

Kunstnerne kort
Michael Elmgreen og Ingar Dragset dannede i 1995 duoen Elmgreen & Dragset med base iKøbenhavn og med performancekunsten som omdrejningspunkt. I 1997 bevægede desig i en mere installatorisk retning samtidig med, at de flyttede til Berlin,hvor de indrettede et nedlagt vandværk som kunstnerisk base.

Ingar Dragset og Michael Elmgreen foran en kopi af deres skulptur Powerless Structures, fig. 101 til Trafalgar Square i London. Pressefoto.
Ingar Dragset og Michael Elmgreen foran en kopi af deres skulptur Powerless Structures, fig. 101 til Trafalgar Square i London. Pressefoto.
Elmgreen &Dragset arbejder med kunsten som enuadskillelig del af den sociale verden, og med en interesse for de forhold og handlemåder, der fortæller om kulturelle, sociale, politiske oghistoriske sammensætninger i kunstverdenen såvel som samfundet. 

Baggrund og praksis
Siden1995 har Michael Elmgreen & Ingar Dragset kredset om demokrati, identitet, køn ogseksualitet. Verden fordrejes og der stilles kritiske spørgsmål tilsamfundet og menneskers forhold til hinanden i værkerne, der ofteblander kunst, arkitektur og design.

Værkerne er primært i storeformater, ofte hele rum eller bygninger, hvor duoen placerer velkendte objekteri nye sammenhænge, eller hvor de tager udgangspunkt i noget velkendt, som vihar en række forestillinger om. Men Elmgreen &Dragset foretager ændringer, der giver værkerne et ofte skævt og morsomt prægog får os til at tænke over, hvorfor vi har disse forestillinger, og hvor de kommerfra.

En række af duoens værker tager mere direkte afsæti deres egen homoseksualitet, som de bruger som en væsentlig indgang til atforstå deres værker og baggrunden for, at de er optaget af de emner, som deundersøger. Ofte udfordrer de ligeledes udstillingsrummet, den såkaldte hvidekube, blandt andet gennem brugen af den hvide farve, der bliver opfattet somneutral og objektiv. Elmgreen & Dragset sætter sådanne opfattelser i sceneved at vende op og ned på det sædvanlige udstillingsrum og de genstande, sommuseumsansatte benytter i forbindelse med udstillingsopsætninger.

Elmgreen & Dragset: The Collectors (2009) Installationview, Venedig Biennalen 2009, Den Nordiske Pavillion. Foto: Anders Sune Berg.
Elmgreen & Dragset: The Collectors (2009) Installationview, Venedig Biennalen 2009, Den Nordiske Pavillion. Foto: Anders Sune Berg.

I 2009 stodElmgreen & Dragset for både Den Danske og Den Nordiske Pavillion påVenedig Biennalen, og fik ved åbningen hædrende omtale for kurateringen afudstillingen The Collectors. Udstillingen bestod af to umiddelbartattraktive liebhaverhjem, der dog husede en række gruefulde omstændigheder: Entrappe var faldet sammen, gulvrammer i stuen indeholdt lapper med fortvivlede bønnerhåndskrevet af hjemløse, og en af husejerne lå druknet i sin pool.

LÆS INTERVIEW MED ELMGREEN & DRAGSET

Beskrivelse/analyse af et karakteristisk værk
InstallationenPlease, Keep Quiet!, 2003, viser eniscenesat hospitalsstue komplet med senge, patienter, sengeborde mv. placeret i et rum for sig på Statens Museum forKunst. Adgangen tilinstallationen foregår gennem en svingdør, og her konfronterespublikum midt i kunstinstitutionen med et livagtigt scenarium fra en heltanden verden. Der lugter klinisk ogrent som på en rigtig hospitalsstue. Og så er der helt stille.

Lugten ogstilheden er så virkelige, at man er overbevist om, at de syge mænd i sengeneer på dødens rand. Alligevel er noget ikke helt, som det skal være. Dropstativerneer løbet tør for væske, og der er ingen bip fra elektrokardiogrammerne.

Elmgreen & Dragset: Please keep quiet!, 2003. Foto: Anders Sune Berg
Elmgreen & Dragset: Please keep quiet!, 2003. Foto: Anders Sune Berg

Med Please, Keep Quiet forsøgerElmgreen & Dragset at bryde med et tabu, døden, midt i kunstinstitutionen,der normalt beskæftiger sig med kunstens transcenderende udødelighed. De nærmest tvinger os til at forholde os tildøden, idet vi bliver en del af installationen, når vi træder ind i den.

Samtidigpeger de ironisk på, at hospitalets anonyme arkitektur og højtidelige stemninghar meget til fælles med kunstinstitutionen og den hvide udstillingskubespostulerede neutralitet: Elmgreen &Dragset vil gerne gøreopmærksom på de magt- og kontrolmekanismer, som bliver afgørende for voresadfærdsmønstre, men som mere afspejler vores vanetænkning end vores begær oglyster. Vi affinder os med at ligge i kliniske og anonyme hospitalsstuer og medat kunstinstitutioner ligner hinanden, uanset hvor i verden vi er.

Portfolio 

Elmgreen & Dragsets skulptur Powerless Structures, fig. 101 til Trafalgar Square i London, 2012. Foto:  James O Jenkins.
Elmgreen & Dragsets skulptur Powerless Structures, fig. 101 til Trafalgar Square i London, 2012. Foto: James O Jenkins.

Elmgreen & Dragset: The One & The Many, 2011. Udstillet på Museum Boijmans van Beuningen: Submarine Wharf, Rotterdam. Foto: Ingar Dragset.
Elmgreen & Dragset: The One & The Many, 2011. Udstillet på Museum Boijmans van Beuningen: Submarine Wharf, Rotterdam. Foto: Ingar Dragset.
Elmgreen & Dragset: The One & The Many, 2011. Udstillet på Museum Boijmans van Beuningen: Submarine Wharf, Rotterdam. Foto: Ingar Dragset.
Elmgreen & Dragset: The One & The Many, 2011. Udstillet på Museum Boijmans van Beuningen: Submarine Wharf, Rotterdam. Foto: Ingar Dragset.
Elmgreen & Dragset: Mercury (Socks), 2009. Foto: Galleri Nicolai Wallner.
Elmgreen & Dragset: Mercury (Socks), 2009. Foto: Galleri Nicolai Wallner.
Elmgreen & Dragset: The Collectors (2009) Installationview, Venedig Biennalen 2009, Den Nordiske Pavillion. Foto: Anders Sune Berg.
Elmgreen & Dragset: The Collectors (2009) Installationview, Venedig Biennalen 2009, Den Nordiske Pavillion. Foto: Anders Sune Berg.
Elmgreen & Dragset: Prada Marfa, 2005. Mockup af en Prada butik i ørkenlandskabet nær Marfa, Texas. Foto: Elmgreen & Dragset.
Elmgreen & Dragset: Prada Marfa, 2005. Mockup af en Prada butik i ørkenlandskabet nær Marfa, Texas. Foto: Elmgreen & Dragset.
Elmgreen & Dragset: Short Cut, 2003. Udstillet i forretningsstrøget Galleria Vittorio Emanuele II i Milano. Foto: Jens Ziehe.
Elmgreen & Dragset: Short Cut, 2003. Udstillet i forretningsstrøget Galleria Vittorio Emanuele II i Milano. Foto: Jens Ziehe.
Elmgreen & Dragset: Powerless Structures, Fig. 11, 1997. Udstillet på Louisiana Museum of Modern Art. Foto: Bent Ryberg.
Elmgreen & Dragset: Powerless Structures, Fig. 11, 1997. Udstillet på Louisiana Museum of Modern Art. Foto: Bent Ryberg.

 

Michael Elmgreen, født i 1961 i København og bor i London. Ingar Dragset er født i 1969 i Trondheim, Norge og er bosat i Berlin. Begge er autodidakte.
Læs cv her

Udmærkelser/konkurrencer
2011: Vinder af konkurrencen Fourth Plinth-projektet om at udsmykke Trafalgar Square i London
2006: Arkens kunstpris på 100.000 kr.
2002: Preis der Nationalgalerie für Junge Kunst, Berlin
2000: Nomineret til Hugo Boss Prize
1996: Vandt en konkurrence udskrevet af den tyske stat om at designe et monument til minde om de homoseksuelle, der var ofre for nazisternes forfølgelser under anden verdenskrig.

Litteratur
Interview med Elmgreen & Dragset af Synne Rifbjerg, i Louisiana Magasin, maj 2009, s. 28-31.

Artikler
Reportage i Politikken: Virkelighedsprovokatørerne, Kultur 29. maj 2011.

Billedserie

Profil

Ugens Kunstner

Elmgreen & Dragset

Del artiklen

'Ugens Kunstner - Elmgreen & Dragset'

Facebook