Kamufleret kamp

Kamufleret kamp

Richard Mosse, Video still fra The Enclave, 2012-2013. (Courtesy of the Artist and Jack Shainman Gallery, New York)

Billedserie

Udstilling

Richard Mosse – The Enclave

5 feb 2015 25 maj 2015

Richard Mosse

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Richard Mosse fandt sig selv midt i en kunstnerisk krise og en humanitær katastrofe, ingen ville erkende fandtes, og anvendte Vestens våben og kunstens tvetydige kommunikation i storværket The Enclave, der lige nu kan opleves på Louisiana.

Kodak Aerochrome er en 16mm film, der blev udviklet af det amerikanske militær under Anden Verdenskrig. En film, der fra luften og via infrarød farve kunne afsløre kamuflerede fjender i vildmarken. I irske Richard Mosse’s 6-kanals video- og lydinstallation, The Enclave (2013), får disse filmruller ny funktion og en markant ny symbolik.

Nu er det den ekstremt voldelige, svært håndterlige og fortrængte konflikt, som Vestens magthavere forsøger at forbigå i tavshed i det østlige Congo, der skildres i Louisisanas mørke sal sammen med en række fotos, der ledte til hovedværket.

Og i stedet for at skildre dødelige epidemier, der tavst dræbte den ene landsby efter den anden i klodens fattigste egne, tog Mosse et kunstnerisk valg om at skildre en virkelighed, der afkræver alt andet end vores tavshed.

Richard Mosse: Drag, 2012. Digital c-print. (Courtesy of the Artist, Jack Shainman Gallery & carlier ǀ gebauer)
Richard Mosse: Drag, 2012. Digital c-print. (Courtesy of the Artist, Jack Shainman Gallery & carlier ǀ gebauer)
Det virkelige svar
Vi har lige sat os i Louisianas café, diktafonen er tændt og den første fadøl er hentet, og jeg spørger til arbejdsprocessen i forbindelse med The Enclave:

”Der er et interview-svar, og så det virkelige svar. Hvilket vil du have?” lyder det uortodokse svar, som kun kan besvares med: “virkeligheden”.

Den virkelighed, som er hele materialet i Mosse’s dokumentariske kunstpraksis. Men hvad jeg ikke forudså var, at den næste halve time ville gå med en kringlet og snirklet fortælling, der via en masse tilfældigheder men også en kunstnerisk insisteren på at komme tættere på konfliktens centrum, førte Mosse til Kiuv-provinsen i det østlige Congo.

”Jeg har en fantastisk hukommelse for tiden. Jeg har i den seneste tid taget gingko biloba, som har en utrolig effekt på min hukommelse.” Og herfra går historien videre om, utallige ture i konfliktzoner, tilfangetagelser af Hamas i Gaza, sjældne billeder af Saddam Husseins palads og tunnellerne, der fører smuglere og krigere ind i Egypten. Men hvor var vi på vej hen? Ikke det rette sted hen, åbenbart.

Endnu en tur i karantæne
Geoff Manaugh, en amerikansk blogger, der driver Building Blog (BLDGBLOG), tog altid lykkeligt imod kunstnerens billedmateriale og fik ad omveje Mosse involveret i et udstillingsprojekt ved Vito Acconcis udstillingssted i New York, Storefront for Art and Architecture.

”Det var en workshop, der skulle lede op til en udstilling om ’karantæne’, og der var både kunstnere, katastrofeberedskab, arkitekter og alle mulige mækværdige typer. Vi sad fjorten mennesker, i et iskoldt butikslokale og prøvede at finde forskellige idéer, der kunne bruges til udstillingen, og jeg tænkte ”alright”, jeg laver noget om Henipavirussen: En utrolig dødelig virus, der opstod i Malaysia, blev overført fra flagermus til svin, og siden til mennesker. Dødeligheden var ekstrem, og folk døde meget hurtigt, efter praktisk talt at have kastet sin hjerne op.”

Han medbragte sit store kamera, som han altid slæber rundt på. Han fik med sin særlige evne til at overskride vanlige grænser adgang til en karantæne-ramt landsby og fik taget sine billeder af den her ruin, sort-hvide, konventionelle fotografier.

“Da jeg vendte tilbage til New York følte jeg mig ekstremt åndsvag. Det eneste jeg havde produceret var ligegyldige og banale sort-hvide fotos af en ruin, og jeg følte virkelig tydeligt at min æstetik ikke matchede sygdommens virkelighed. Jeg ville skride fra det hele. Jeg ville finde en anden vej, en anden metode til at skildre det her på, og jeg besluttede mig for at tage til Congo for at skildre ebola-epidemien,” næsten sukker Mosse.

Et vendepunkt
Det var november 2009 og faldt sammen med Kodaks annoncering af, at de frigav Kodak Aerochrome, og for Richard Mosse blev det afsættet for noget radikalt nyt.

Richard Mosse med lokal mellemmand Abdoul Karim og filmfotograf Trevor Tweeten, efter kampene om byen Goma, 20. november 2012. (Foto: John Holten)
Richard Mosse med lokal mellemmand Abdoul Karim og filmfotograf Trevor Tweeten, efter kampene om byen Goma, 20. november 2012. (Foto: John Holten)

”Som fotograf føltes det som et historisk vendepunkt, fra en historisk overvågning til en anden form for virkelighed og krigsførelse, samtidig med at Aerochrome er et redskab, der med sine nuancer af pink er excentrisk, surreelt, nærmest uvirkeligt og fyldt med tabuisering. Der er noget skamfuldt og voyeristisk over selve materialet.”

Men fra starten af var det altså ebola, der var temaet for turen. Mosse nåede til Kisangani (én af de fire største byer i Congo) og skulle nu rejse med hjælp fra en pakistansk FN-officer og flere tusind dollars fire dage med båd og motorcykel til et afsides kloster, hvor samtlige nonner var døde af ebola.

”Jeg vidste, det godt nok ville være pink, men det samme døde landskab, en anden ruin fanget af mit kamera. Det var en reel krise, og jeg sad ved flodbredden uden tro eller tillid til min praksis, materialet og mit medie,” erkender han.

På det tidspunkt havde Mosse læst en hel del om de væbnede kampe i det østlige Congo. De meget løse statistikker anslog, at op mod 5,4 millioner mennesker havde mistet livet i en ekstremt voldelig konflikt med massakrer, etniske nedslagtninger og systematisk seksuel vold siden slut 90’erne, og som vi sjældent hører noget om i Vesten:

”Den her konflikt bliver af uransagelige årsager ikke kommunikeret. Formentlig fordi den er meget diffus og kompleks, hvor der ikke er entydige forbrydere eller ofre. Den er svær at skildre, fordi den foregår langt inde i vildmarken, inkluderer over 30 bevæbnede grupper, der konstant ændrer navne, alliancer og sammensætning, og nyheder om hændelserne når først frem til offentligheden flere dage efter.”

Dobbeltmoralens våben
Det er våbnets lov, der råder i en borgerkrig, der har samlet oprørskrigere fra flere af nabonationerne, midt i Congos vildmark om rigdomme, som Congos natur indeholder: uran, zink, olie, rågummi, mangam, diamanter, kobber, kobolt, tin, guld, sølv, jern, kul, radium er blot nogle af de kostbare mineraler og råstoffer, som gør Congo til verdens potentielt rigeste land.

Richard Mosse: Nowhere To Run, 2010 Digital c-print. (Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)
Richard Mosse: Nowhere To Run, 2010 Digital c-print. (Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)
Richard Mosse: Protection, 2012 Digital c-print. (Courtesy of the Artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)
Richard Mosse: Protection, 2012 Digital c-print. (Courtesy of the Artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)

”Det er et kæmpe landskab med dyb jungle afbrudt af bjergtoppe, man kan skjule sig overalt, og der er ingen til at beskytte de lokale befolkninger, der er lette at drive rov på. Det er rent anarki med en masse mindre militser, der uden held forsøger at beskytte de små samfund. Det er et stort rod og umuligt at finde ud af, samtidig med at det internationale samfund ikke har det store behov for at hjælpe, så længe vi kan få de råstoffer, der driver vores forbrug, billigt,” påpeger kunstneren.

Alt var på spil
Mosse bar på en film, et våben fremstillet af den amerikanske hær, som kunne visualisere det skjulte og en konflikt, der var umulig at kommunikere og indså, at dette udgangspunkt kombineret med Vestens belejlige blindhed overfor denne konflikt var næsten for perfekt.

“Det var den mest politisk ukorrekte løsning, jeg kunne forestille mig. Kolonialisme, overvågning, Vestens dobbeltmoral, fotografiets autenticitet – alt var på spil lige dér!”

Richard Mosse: Platon, 2012 Digital c-print Collection of the Arts Council of Ireland. (Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)
Richard Mosse: Platon, 2012 Digital c-print Collection of the Arts Council of Ireland. (Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery / carlier ǀ gebauer)

”Alle de her idéer om det usynlige, tabuiserede og fortrængte drønede rundt i mit hoved i et forsøg på at finde en måde, hvorpå jeg kunne kaste et nyt, humant lys på et skjult spektrum af livet. Helt reelt,” forklarer han.

Skønhedens klarhed
Man glider badet i Aerochrome-pink gennem landskabet, ledt af film-fotografen Trevor Tweeten, badet i komponisten Ben Frost’s soundscape, hvor real-lyde fra naturen, granatnedslag, advarende råb, skud i det fjerne blander sig med vuggeviser, ildevarslende knitren og massive lydflader. Man overværer begravelser af børn, fingerede overfald til ære for kameraet, lokale fester, ekstrem sexisme, dødens brutale og konstante tilstedeværelse og junglens krigere, der poserer for kameraet.

Ved at bruge Aerochrome-filmen gør Mosse det meget tydeligt, at det er et manipuleret blik på virkeligheden, der præsenteres. Samtidig er kameraføringen nærmest uvirkelig. Blikket svæver gennem landskabet og skaber en nærmest spøgelsesagtig tilstedeværelse.

Richard Mosse, Video installation The Enclave 16 mm infrarød film overført til HD video 39:25 min.
Richard Mosse, Video installation The Enclave 16 mm infrarød film overført til HD video 39:25 min.

”Min egen oplevelse af krigen, var virkelig diffus, og meget lidt konkret, og derfor har værket en meget drømmende karakter, og det er helt igennem tiltænkt – og dér hvor jeg absolut adskiller mig fra en journalist i den her sammenhæng. Og for mig ville det ikke give mening at lave en virkelig grim, sort-hvid grynet film om Congo, for det er et helt fantastisk smukt sted. Jeg havde ikke brug for sort-hvid-fotoets autenticitet. Skønheden gør vel også konfliktens grufuldhed endnu mere åbenbar.”

Tvivlens konfrontation
Mosse fulgte sin intuition, det var den eneste rettesnor han havde, og endte i en masse mærkværdige situationer, der har nogle helt andre konklusioner, end dem en krigsreporter ville have gået målrettet efter.

“Der ligger en klarhed i værket, fordi vi har filmet nogle virkelige ting i verden, og de skal ikke underkendes, bare fordi det er kunst. Men tvivlen er baggrunden for hele det her projekt, min egen rolle, mit medium, min oplevelse, min autoritet. Det handler om de spørgsmål, som tvivlen stiller dig. Skildringerne er fyldt med konfrontation, og værket skubber dig ind i en situation, hvor du er nødt til at stille spørgsmålstegn, ved det du oplever. Og det er mit mål med værket.”

”Fra at have været et meget personligt eksperiment, hvor jeg ønskede at stille mig selv i en svær situation og for en gang skyld stille nogle interessante spørgsmål, så endte det her projekt med at rumme meget mere – og en form for konstruktiv modstand til det etablerede og skjulte,” lyder det forhåbningsfuldt fra Mosse.

Richard Mosse er født i 1980 i Irland og bor i dag i New York. Han er uddannet fra Goldsmiths, University of London og Yale School of Art. Mosse er ikke en klassisk atelierkunstner, men arbejder med en dokumentarisk tilgang, der bringer ham til steder, hvor krigsfotografer typisk arbejder. På flere rejser til Congo i 2010-11 skabte han fotoserien Infra, som dokumenterer paramilitære grupper i områder, der ikke har været dækket af journalister. I 2012-13 vendte Mosse tilbage til Kivu-provinsen i det østlige Congo sammen med filmskaber Trevor Tweeten og musikeren Ben Frost for at lave optagelserne til videoværket The Enclave.

Richard Mosse: The Impossible Image from Frieze on Vimeo.

The Enclave har tidligere været vist på Venedig Biennalen i 2013, hvor Mosse repræsenterede Irland i landets nationale pavillon. I 2014 blev kunstneren tildelt Deutsche Börse Photography Prize for projektet.

Arrangementer i forbindelse med udstillingen:

Louisiana Lecture: Krigens billeder – Marie Laurberg
Onsdag den 18.2. kl. 19.30
Marie Laurberg fortæller, hvordan Richard Mosses krigsskildringer vækker genklang hos andre kunstnere, der har arbejdet med kunsten som historisk vidnesbyrd; fra Goyas Krigens Rædsler over Picassos Guernica
til yngre kunstnere, der arbejder i krydsfeltet mellem kunst og dokumentarisme.
Gratis for museets gæster. Pladsreservation på www.louisiana.dk. Gebyr 10 kr.

Louisiana Lecture: Mørkets hjerte – Introduktion ved Jakob Ladegaard og oplæsning af Jens Albinus
Onsdag den 25.3. kl. 19.30
Skuespiller Jens Albinus læser op af Joseph Conrads romanklassiker om kolonitidens Congo. Introduktion ved Jakob Ladegaard, lektor i litteraturhistorie, Aarhus Universitet.
Gratis for museets gæster. Pladsreservation på www.louisiana.dk. Gebyr 10 kr.

Louisiana Lecture: Congo Farezone 5 – ved Øjvind Kyrø
Onsdag den 29.4. kl. 19.30
Journalist og forfatter Øjvind Kyrø fortæller om Congos historie og om den blanding af minedrift, etniske konflikter og postkoloniale splittelser, der ligger til grund for krigen.
Gratis for museets gæster. Pladsreservation på www.louisiana.dk. Gebyr 10 kr.

To særligt fremstillede plakater til publikum – med hhv. dansk og engelsk tekst – ligger i udstillingen. Desuden indeholder Louisiana Magasin nr. 41, 2014, artiklen ”Den usynlige krig – Et rystende vidnesbyrd fra det splittede Congo” af udstillingsleder Marie Laurberg.

Billedserie

Udstilling

Richard Mosse – The Enclave

5 feb 2015 25 maj 2015

Richard Mosse

Louisiana Museum of Modern Art
Se kort og tider

Del artiklen

'Kamufleret kamp'

Facebook