Stjerneskud i Lemvig

Stjerneskud i Lemvig

Lilibeth Cuenca Rasmussen: Afghan Hound, 2011 © Lilibeth Cuenca Rasmussen © Foto: Anders Sune Berg.

Billedserie

Udstilling

Forvandlinger

11 sep 2011 11 dec 2011

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Kathrine Ærtebjerg

Museet for Religiøs Kunst
Se kort og tider

Kathrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen er to umage kunstnere. Men på Museet for Religiøs Kunst parres de i en religiøs og eksistentiel ramme - og det er der kommet en fin udstilling ud af.

Museet for religiøs kunst udstiller i efteråret 2011 to af tidens mest markante danske samtidskunstnere: Kathrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen.

Kathrine Ærtebjerg: Hun klipper den sidste blomst, 2011,110 x 85 cm, akryl, spray og olie på lærred © Kathrine Ærtebjerg.
Kathrine Ærtebjerg: Hun klipper den sidste blomst, 2011,110 x 85 cm, akryl, spray og olie på lærred © Kathrine Ærtebjerg.
De to kunstnere har hvert deres kunstneriske udtryk og bliver derfor ikke typisk kædet sammen. Men på Museet for Religiøs Kunst har man rammesat dem i form af temaet Forvandlinger, og derved fundet en fællesnævner i kunstnernes værker.

Den religiøse ramme
På grund af den type museum Museet for Religiøs Kunst er, vil der altid være en bestemt præmis for den udstillede kunst – nemlig det religiøse og eksistentielle. Det er naturligt også tilfældet for denne udstilling.

Formålet med udstillingen er også netop at sætte fokus på, hvordan to yngre og centrale danske samtidskunstnere forholder sig til disse problemstillinger i en nutidig verden. Værkerne er derfor udvalgt med dette for øje, og udstillingen er således bygget op med både nye og gamle værker fra begge kunstnere.

Farvestrålende poesi
Kathrine Ærtebjerg er repræsenteret med en farvestrålende maleriudstilling, der inde bag ved de abstrakte penselstrøg og naive figurer gemmer på en verden, hvor dagsordenen er det underbevidste, køn og identitet.

Eksempelvis ser man i værket På vej væk fra paradiset to unge mennesker, der er på vej ud af et vildnis af snørklede fantasiplanter og nu står på kanten til et nyt landskab. Med reference til den bibelske fortælling, skildrer Kathrine Ærtebjerg i dette værk to mennesker, der er på vej fra et stadie til et andet – måske i forvandlingen fra barn til voksen.

I Katrine Ærtebjergs værker er det ved disse overgange, at forvandlingerne sker og de skildres herved som et grundvilkår for et menneskes liv.

Kathrine Ærtebjerg: Moder Jord, 2009, © Kathrine Ærtebjerg. Foto © Anders Sune Berg.
Kathrine Ærtebjerg: Moder Jord, 2009, © Kathrine Ærtebjerg. Foto © Anders Sune Berg.
Kathrine Ærtebjerg: På vej væk fra paradiset, 2009, © Kathrine Ærtebjerg.
Kathrine Ærtebjerg: På vej væk fra paradiset, 2009, © Kathrine Ærtebjerg.

Værkernes underfundige titler er skrevet med store typer på væggen ved hvert maleri. Med dette enkle virkemiddel glider budskabet let ind under huden og gør udstillingen til en umiddelbar og poetisk oplevelse.

Iscenesat dokumentar
Derimod kræver det mere tid at gå til Lilibeth Cuenca Rasmussens foto- og video værker. Men belønningen er en på en gang underholdende og tankevækkende oplevelse. Lilibeth Cuenca Rasmussen tager udgangspunkt i sig selv og sin filippinske baggrund, og hendes værker er på en og samme tid dokumentariske og åbenlyst iscenesatte.

Det ses i hendes nyeste videoværk Afghan Hound, hvor hun ved hjælp af samme kostume, forvandler sig til fire karakterer fra det afghanske samfund: En kvindelig politiker, en diktator, en dreng, der optræder som kvindelig danser, og en pige, der er opdraget som dreng.

I et videoværk kaster hun sig – iført kostumet – ud i en absurd performance, der, under en revylignende overflade, er en alvorsfuld skildring af de afghanske karakterer og konsekvenserne af deres position i samfundet.

Hos Lilibeth Cuenca Rasmussen er identitet, køn og tro påvirket af de sociale, kulturelle og historiske omstændigheder, der danner virkeligheden for den enkelte, og det kan altså forandres, når omstændighederne ændres.

Lilibeth Cuenca Rasmussen: Afghan Hound (Hairball), 2011, © Lilibeth Cuenca Rasmussen. Foto © Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen: Afghan Hound (Hairball), 2011, © Lilibeth Cuenca Rasmussen. Foto © Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen: Afghan Hound (HairFan), 2011, © Lilibeth Cuenca Rasmussen. Foto © Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen: Afghan Hound (HairFan), 2011, © Lilibeth Cuenca Rasmussen. Foto © Anders Sune Berg.

To udstillinger i én
Fordi kunstnernes udtryk er så forskellige, og publikum derfor ikke kan have den samme tilgang til deres værker, er det to usammenlignelige oplevelser, man kommer ud med fra hvert rum. På en måde er Forvandlinger egentlig to udstillinger under samme tema.

Men den tematiske og religiøse ramme fungerer rigtig godt for både Kathrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen. Det er en fin og interessant indgangsvinkel til kunstnerne, og udstillingen giver tilmed en god introduktion til deres kunstneriske virke for det publikum, der måske ikke har oplevet dem tidligere. Det i sig selv er hele turen til Lemvig værd.

Udstillingen er støttet af Kunstrådet.

I forbindelse med udstillingen udgives et illustreret katalog med et interview med Kathrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen samt en tekst af mag. art. Krestina Skirl, som giver en indføring i de to kunstneres værker.

Ved Venedig Biennalen 2011 optrådte Lilibeth Cuenca Rasmussen 4 gange med performancen Afghan Hound i den danske pavillion.

Den 24. november fra kl. 17-18 i Kunsthallen Nikolaj kan Afghan Hound opleves live for første gang i Danmark . Læs mere her.

Torsdag 24. november kl. 17-18, Nedre galleri

Billedserie

Udstilling

Forvandlinger

11 sep 2011 11 dec 2011

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Kathrine Ærtebjerg

Museet for Religiøs Kunst
Se kort og tider

Del artiklen

'Stjerneskud i Lemvig'

Facebook