Keramik rocks

Keramik rocks

Rose Eken. Foto: Søren Holmstrup.

Billedserie

Udstilling

Forever is a Slow Moment

7 okt 2011 5 nov 2011

Rose Eken

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Fernisering den 7 oktober 2011 kl. 17

Hvad har rockmusik, forstærkere, spillelister og tomme ølflasker med broderi og keramik at gøre? Ikke meget vil de fleste nok mene, men Rose Eken fuldfører sammenstødet og forvandler udstillingsrummet hos Charlotte Fogh Contemporary til et forladt øvelokale…og hun har glemt at rydde op.

I et virvar af cigarretskodder, ølkasser og forstærkere møder undertegnede Rose Eken, og hun er ikke, som de første linier ellers kunne foranlede til at tro, rockmusiker. Hun er derimod billedkunstner, og alle de føromtalte genstande er lavet i keramik, og der er en mening med rodet.

Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
“Jeg vil gerne genskabe den der vi-er-ved-at-rydde-op-efter-festen situation. Alle de her ting er tænkt som en morgenfest kl.7 om morgen, og nu står det tilbage, som det blev forladt,” siger hun og fortsætter:

“Det er vigtigt, at det udstilles ret råt, rodet og direkte på gulvet. Ølkasser skal ikke stå på sokler, for så sættes der ikke så mange historier i spil.”

Rockens indtog
Musikken har altid betydet meget i Rose Ekens liv:

“Jeg er vokset op med meget klassisk musik, og da jeg blev teenager begyndte rockmusikken at fylde mere.  Jeg gik ud af gymnasiet og blev scenetekniker, og så lavede jeg lys for bands.”

Rose Eken fandt hurtigt ud af, at der opstod et interessant spændingsfelt i de lokaler, hun arbejdede i. 

“Jeg gik og ordnede udstyr i store sorte rum, hvor der ingen mennesker var – enten forberedte vi til koncerten, eller også havde der været koncert lige inden, og så skulle vi pakke sammen. Det er som om  rummene venter på noget skal ske –  fordi de er lavet til, at der skal være et publikum.”

Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Beskuerens rockminder
“I udstillingen her laver jeg det omkring koncerten, mens selve koncerten kan foregå inde i publikums hoved eller i deres erindring om alle mulige koncerter. På den måde handler det ikke om en specifik koncert, men om alle koncerter. Musik er en identitetsskabende faktor for alle mennesker – meget mere end billedkunst for eksempel er,” forklarer Rose Eken

Kinesisk porcelæn i formningslokalet
De udstillede keramiske værker indeholder en grovhed, eksemplificeret i de rustikke ølkasser og grove overflader, men samtidig er de fine og detaljerigdommen er stor. Rose Eken forklarer, at det blandt andet skyldes leret – et materiale man elsker at hade.

“Det er et helt vildt åndssvagt materiale. Det er virkelig dumt, og det kan jeg godt lide. Lige gyldigt hvad man gør, får det den der karakter af formningslokale og se-mig-jeg-har-lavet-et-askebægre,” griner Rose Eken og fortsætter:

“Det har en spændvidde fra det fineste kinesiske porcelæn til en juledekoration og noget, der er pølset sammen af en treårig.”

Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.

Materialets modstand
Selve arbejdsprocessen skal man ifølge Rose Eken heller ikke underkende vigtigheden af.
“Det er klodset og tungt at arbejde med, og der er en modstand i materialet. Det er de modpoler, jeg arbejder med, og så synes jeg også bare, det er skægt.”

Mange af Rose Ekens ting er temmelig skrøbelige, og det er fordi hun bruger leret til noget, det ikke er beregnet til, forklarer hun. Et eksempel er en diskokugle med en tynd kæde af ler. Der er en afgørende pointe i, at man ikke ved, om det lykkes at lave ler-objektet eller om det falder fra hinanden.

“Hele den ide om at skulle præstere noget, som ligger meget i rockbranchen – men også i helt almindelige menneskers hverdag – den er også til stede i det her materiale. Usikkerheden om det lykkes eller om det hele falder fra hinanden. Er det en succes eller fiasko.”

Nørdede broderier
Rose Eken hiver en række fine silkebroderier med abstrakte mønstre i sorte, grå og brune nuancer op på bordet. Mit spørgende ansigtsudtryk fanger Rose Eken, og hun forklarer:

“Jeg har lavet en række broderede trommeskind. Det er brugte trommeskind i silke.”
Hun holder et broderi op. Det her er lavet efter musikeren Emil De Walls brugte trommeskind med alle hans slagmærker. Jeg tager altså et andets menneskes repetition og rytme og repeterer det  – men i et andet medie. Det er alt sammen super nørdet,” fortæller Rose Eken.

Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.
Fra udstillingen Forever is a Slow Moment. Foto: Søren Holmstrup.

Hverdagsting i keramik
Adspurgt hvad en rulle gaffa-tape i ler kan bruges til forklarer Rose Eken grinende
“En rulle gaffa i ler er totalt åndssvag og dysfunktionel. Når den bliver til i et andet materiale transcenderer den sig selv. Det gør, at vi tænker anderledes om de ting, vi omgiver os med.”

“Jeg lever med en masse attrapper omkring mig, og det kan være alt fra en rulle gaffa til en lighter. Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har gået rundt og ledt efter en rulle gaffa og hele tiden troet, at nu var den fundet. Det er mega irriterende men også ret skægt,” slutter Rose Eken af.

Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Edinburgh College of Art, 2001 og Royal College of Art, London, 2003. Hun har blandt andet tidligere haft udstillinger på Kunsthallen Brandts i Odense, galleriet DUNK! i København, Transition Gallery i London.
Rose Eken bor og arbejder i København.

Billedserie

Udstilling

Forever is a Slow Moment

7 okt 2011 5 nov 2011

Rose Eken

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Fernisering den 7 oktober 2011 kl. 17

Del artiklen

'Keramik rocks'

Facebook