Spørgsmål der overskrider nationer

Spørgsmål der overskrider nationer

Maja Bajevic i lydinstallationen Avanti Popolo (2001-) i Kunsthal 44 Møen. (Foto: )

Billedserie

Udstilling

Karaoke/I left my wife with 38 children to die of starvation with only one hamburger left, right,

26 jun 2011 31 jul 2011

Maja Bajevic

Kunsthal 44 Møen
Se kort og tider

Udstillingen er kurateret af René Block.

Hvis alle nationer råber i munden på hinanden i kampen om overlegenhed, ender det let i kakofoni, fortæller Maja Bajevic. KUNSTEN.NU har mødt den bosniske kunstner, som er aktuel med en lydmæssig eksplosiv udstilling i Kunsthal 44 Møen.

Maja Bajevic er født i Sarajevo, men opholdte sig i Paris,da krigen i ex-Jugoslavien brød ud. Hun blev boende i Frankrig de følgendefemten år, og bor i dag i Berlin. Den dobbelte nationale identitet er nyttig iet kunstnerisk virke, der beskæftiger sig med nationale brudflader, identitetog konflikt, men den kommer naturligvis med en pris.

The First Kiss, 2010. Videoinsallation
The First Kiss, 2010. Videoinsallation
”Livet er nok lettere, hvis du er født et sted, vokser op,studerer og gifter dig dér. Det store brud vil altid være at forlade dit hjem,efterfølgende gør det ikke så meget, om du er nødt til at bryde op igen ogigen.”

“Det gør på en måde én til en rejsende eller vandrende. Men kunstnerensrolle har ofte været den rejsende, måske fordi det giver muligheden for atkaste et anderledes blik på verden”, forklarer Maja Bajevic til KUNSTEN.NU overen hurtig kop kaffe i Københavns Lufthavn.

Togtrafikken hviner lige under os, og søger at forstyrre denkorte tid, vi har til en samtale, inden kunstneren om lidt skal med et fly modSarajevo.

Left, right, left
Bajevic’ aktuelle udstilling i Kunsthal 44 Møen illustrereri høj grad kunstnerens udefrakommende blik på andre kulturer og fællesskaber.Flere af lyd- og billedværkerne er hentet fra autentiske situationer ogritualer fra forskellige steder i verden. Bajevic omtaler selv disse somreadymades, som hun sætter sammen i en ny kontekst.

Selve udstillingens særprægede titel Karaoke/I left mywife with 38 children to die of starvation with only one hamburger left, right,left, right… er således hentet fra en eksisterende tekst.

Silent Karaoke, 2011. (Foto)
Silent Karaoke, 2011. (Foto)

”Teksten er baseret på en marchsang fra den amerikanske hær,som de faktisk synger. Jeg fandt det interessant, fordi jeg synes hæren ofteromantiseres i Hollywood film. Marchen repræsenteres som noget optimistisk,noget der bringer os videre. Men hvis man lytter til teksten, står den iskærende kontrast til den optimistiske march,” siger Bajevic.

En absurd samfundsorden
Billedet af soldater går igen i værket Karaoke, somportrætterer en gruppe fra den kvindelige del af  den israelske hær på øvelse foran grædemuren, mens lyden fraen moské, der kalder til bøn, høres i baggrunden.

”Kvinderne bryder med det billede, vi har af soldater som ensærligt militant disciplineret gruppe. De ser meget afslappede og forskelligeud. Så billedet af den israelske hær, som værende noget farligt rystes lidt.Samtidig repræsenterer netop denne hær en trussel mod selve moskéens eksistens.Der er noget absurd ved den måde de to verdener overlapper. Mit ønske medværket er egentlig ikke at komme med en kommentar, men blot visesamfundsordenens tilstand – og jeg synes den tilstand er absurd,” fortællerBajevic.

Double-Bubble, 2001. Videoinstallation
Double-Bubble, 2001. Videoinstallation
Et kakofonisk mix
Fornemmelsen for at finde udsnit af virkeligheden, derillustrerer et modsætningsfuldt billede af samfundets tilstand, gør sig fleresteder gældende i udstillingen. Det understreges blandt andet af et heftigtlydtæppe.

”Jeg har formet udstillingen omkring lyd benyttet påforskellig vis. Lyden skulle være en slags guide. Det gør det til en rethøjlydt udstilling, selv om jeg nu godt kan lide det kakofoniske mix,”forklarer Bajevic. Hun giver et eksempel på et værk, som illustrerer, hvor letnoget smukt kan ende i mislyd.

”Værket Avanti Popolo er en installation, somfungerer som et slags lydmæssigt minefelt, der aktiveres af publikum. Når dugår gennem udstillingen, begynder lyden at vågne. Lyden dannes af patriotiskesange fra forskellige lande og politiske retninger. Når man hører disse sangeén af gangen, lyder de smukke og forførende, men hører du femten eller tredivespillet sammen, ender det i denne kakofoni,” fortæller Bajevic. Værketunderstreger et sørgeligt snævert fokus på national identitet.

”I denne sammenhæng skriger alle nationer efteropmærksomhed, men hørt samlet bliver det nærmest absurd. Hvis alle proklamererretten til at være de overlegne, bliver det hurtigt umuligt. I de her sangetaler vi altid om et stærkt os.”

“Men et sådant eksisterer kun imodsætning til et dem, som derfor bliver til noget underlegent. Viidentificerer os gennem nationalsange som modsætninger til en fjende – som omvi har brug for en fjende for at eksistere. Og det synes jeg er en sørgeligmåde at forstå identitet og tilhørsforhold på. Det er paradoksalt, at verden erså optaget af national identitet, når vi efterhånden er så kultureltsammensatte,” siger hun.

Et muligt blik på verden
For Maja Bajevic er det væsentlige at beskæftige sig med destrømninger i samfundet, som går ud over vor egen kulturelle identitet.

”Der sker så mange interessante ting for tiden – blandtandet i Spanien, Grækenland og i Frankrig med de her store demonstrationer. Ogpå en måde er de historier forbundede. Vi ser et råb om frihed, og et ønske omat løse den økonomiske krise og finde ud af hvordan vi havnede i den. Og alledisse spørgsmål overskrider nationer,” mener hun.

Karaoke, 2011. (Videoinstallation)
Karaoke, 2011. (Videoinstallation)

Men udstillingen skal ikke ses som et forsøg på at giveløsninger på konflikter, fortæller Bajevic som svar på det sidste spørgsmål. Klokken er blevet mange ogflyveren afgår snart. 

”Udstillingen repræsenterer et muligt blik på verden. Denstiller spørgsmålstegn fra mit synspunkt. Men om de er meget vise eller sande,det ved jeg ikke. Den stiller interessante spørgsmål, synes jeg – snarere endat give svar,” slutter Maja Bajevic.

Maja Bajevic er lige nu aktuel med en soloudstilling To be Continued på Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Museo i Madrid. Bajevic har vist sine værker på et utal af soloudstillinger, i Fondazione Bevilaqua la Masa in Venice (2008), på National Gallery i Sarajevo (2006), Moderna Museet i Stockholm(2005), MoMA PS1 i New York (2004), plug.in i Basel (2002) og på mange gruppeudstillinger og internationale biennaler som Documenta 12 i Kassel (2007), og 50th Venice Biennale (2003), Istanbul Biennale (2001). I Danmark var hun med i gruppeudstillingen Frei på Galleri Susanne Ottesen (2007).

Maja Bajevic er født i 1967 i Sarajevo, ex-Jugoslavien, og fik fransk statsborgerskab i 2003. Hun bor og arbejder i Berlin. Uddannet fra Beaux Arts de Paris.

Billedserie

Udstilling

Karaoke/I left my wife with 38 children to die of starvation with only one hamburger left, right,

26 jun 2011 31 jul 2011

Maja Bajevic

Kunsthal 44 Møen
Se kort og tider

Udstillingen er kurateret af René Block.

Del artiklen

'Spørgsmål der overskrider nationer'

Facebook