Fra ung og vild til poetisk moden

Fra ung og vild til poetisk moden

Kehnet Nielsen: Selvportræt nat, 2007, Statens Kunstfond. Pressefoto.

Billedserie

Painting out of Time 1980-2011

11 jun 2011 2 okt 2011

Kehnet Nielsen

Kunstmuseet i Tønder
Se kort og tider

Kunstmuseet i Tønder åbningstider:

1. juni - 31. august: Åbent alle ugens dage kl. 10.00 - 17.00
1. september - 31. maj: Åbent tirsdag - søndag kl. 10.00 - 17.00, mandag lukket.

Kunstmuseet i Tønder viser storslået, retrospektiv udstilling af Kehnet Nielsen, hvor kunstnerens hovedværker fra 1980 og frem til i dag vises samlet for første gang. Selv om udstillingen savner formidling og svar, vidner værkerne om en stærk kunstnerisk udvikling.

Kehnet Nielsens værker lever rigtig godt i de smukke udstillingsbygninger i Tønder, hvor især de store, monumentale værker kommer til sin ret og får den opmærksomhed, som de fortjener. Resultatet bliver en sanselig, spændende og flot udstilling af Kehnets Nielsens værker fra starten af 1980’erne til i dag under titlen Painting out of Time. En udstilling, der kronologisk udkrystalliserer den udvikling, som kunstneren har gennemgået.

Kehnet Nielsen: Kniven på hovedet, 1982. Udlånt af Statens Museum for Kunst. Pressefoto.
Kehnet Nielsen: Kniven på hovedet, 1982. Udlånt af Statens Museum for Kunst. Pressefoto.
De unge vilde
Kehnet Nielsen er for mange synonym med introduktionen af det vilde og frigjorte figurmaleri i Danmark i starten af 1980’erne.

Han var således med i den skelsættende udstilling på Tranegården i 1982, hvor en række akademielever sammen udstillede ekspressive, postmoderne værker, som tematiserede den postmoderne meningsløshed i maleriet.

Udstillingens titel var Kniven På Hovedet, hvilket var hentet fra netop Kehnet Nielsens værk på udstillingen. Temaet og sammensætning var under kraftig inspiration af de tyske og italienske samtidskunstnere, som på lignende vis var fundet tilbage til det ekspressive maleri.

Kniven på hovedet byder velkommen
Det er netop værket Kniven På Hovedet som meget sigende byder de besøgende velkommen på Kunstmuseet i Tønder. Det farvestrålende og stærke værk lyser op ved siden af introduktionen til udstillingen – og slår tonen an.

Desværre er det kun for den indviede besøgende, at værkets markante position bliver klar. Kuratorerne bag udstillingen har konsekvent undgået at give retningslinjer eller forklarende ord med på vejen, når man bevæger sig gennem salene.

Derfor er indkøbet af det store katalog til forståelsen af kunstneren og hans udvikling næsten et must.

Kehnet Nielsen: Selv i mørke har vi roser VI, 1990, Foto Simon Lautrop.
Kehnet Nielsen: Selv i mørke har vi roser VI, 1990, Foto Simon Lautrop.

Eftertænksomme værker
Udstillingen illustrerer til gengæld glimrende den udvikling som Kehnet Nielsen gennemgik fra Kniven på hovedet og frem til sine mere eftertænksomme og sanselige billeder, som eksempelvis værket Selv i mørke har vi roser VI fra 1990.

Tiden efter Tranegårdsudstillingen blev for Kehnet Nielsen en transformation af hans tilgang til lærredet. I disse år isolerer han sig og søger væk fra det teoretiserende og samfundsregistrerende og ind til et kunstner-jeg, som arbejder ud fra sit følelsesliv og sin intuition. Med værket Selv i mørke har vi roser VI viser han en sanselig refleksion over smerten ved at miste en ven, hvor han beskæftiger sig med den gåde, som eksistensen er.

Kehnet Nielsen: Letters from forgotten places, 1994. Udlånt af privat. Pressefoto.
Kehnet Nielsen: Letters from forgotten places, 1994. Udlånt af privat. Pressefoto.
‘Painting out of time’
Udstillingens titel Painting out of Time udtrykker blandt andet den søgen efter sin egen tone – uanfægtet af tidens stilarter og retninger. Flere værker rummer således både direkte og indirekte referencer til tiden som en flygtig størrelse og som udtryk for en erindring eller en følelse af eksistens.

Det ses blandt andet i Letters from forgotten places fra 1994, hvor han svagt angiver konturen eller et aftryk af sejrsgudinden kørende i sin stridsvogn. Referencen til antikkens Rom eller Brandenburger Tor fører os på en tidsrejse og til et andet sted, som han effektfuldt opløser et sted mellem det figurative og det abstrakte.

Indkredsning af kunstneren
På Kunstmuseet i Tønder kan man således få et godt indblik i Kehnet Nielsens udvikling og vekslen mellem det figurative og en mere abstrakt, sanselig tilgang til lærredet. Det meste af kunstmuseet er inddraget til udstillingen, som viser mere end 70 værker fra kunstnerens side.

Udstillingen er kronologisk opbygget og afsluttes med en række nyere værker, som synes at dreje sig om Kehnet Nielsens egen iscenesættelse og kunstnersyn.

Kehnet Nielsen: The Muses, 2011. Foto Hans Ole Madsen.
Kehnet Nielsen: The Muses, 2011. Foto Hans Ole Madsen.

Gennem udforskning af flere selvportrætter og det store værk The Muses, der er lavet specielt til udstillingen i 2011, synes Kehnet Nielsen at fabulere over sin egen position som kunstner og sin tilgang til kunsten. Samtidig udfordrer han beskueren gennem de store værker, der helt omslutter beskueren – og som kræver en vis bevægelse at indfange i deres hele.

Et besøg værd
Kehnet Nielsens værker åbenbarer således både postmodernitetens ironiske kommentarer til samfundet og hans konstante stræben efter at finde ind til sin egen stærke, sanselige og poetiske stil.

Værkerne indfanger og drager én mod et ønske om at forstå denne unikke kunstner bedre, og jeg glæder mig allerede til at gense værkerne på Kunstmuseet i Tønder igen – med kataloget under armen.

Kehnet Nielsen (f. 1947) blev uddannet fra Kunstakademiet i København i perioden 1977-1982.

I 1982 udstiller han med flere fra Akademiet på Tranegården i Gentofte. Udstillingen bliver kendt som Tranegårdsudstillingen eller Kniven På Hovedet, og udstillingen bliver synonym med det ekspressive maleris genopståen i Danmark. Udstillergruppen bliver kaldt De unge vilde.

Kehnet Nielsen har deltaget på flere internationale og nationale udstillinger. Han har lavet adskillige udsmykningsopgaver for blandt andet Greve rådhus, Den Sociale Ankestyrelse i København, Nykredit i København, Ålborg Universitet samt Domhuset - Københavns Byret.
I 2011 modtog han det nystiftede legat: Mogens Balles Mindelegat og har ved flere lejligheder modtaget legater fra Statens Kunstfond.

Billedserie

Painting out of Time 1980-2011

11 jun 2011 2 okt 2011

Kehnet Nielsen

Kunstmuseet i Tønder
Se kort og tider

Kunstmuseet i Tønder åbningstider:

1. juni - 31. august: Åbent alle ugens dage kl. 10.00 - 17.00
1. september - 31. maj: Åbent tirsdag - søndag kl. 10.00 - 17.00, mandag lukket.

Del artiklen

'Fra ung og vild til poetisk moden'

Facebook