Den medierede virkelighed

Den medierede virkelighed

June Pilaiporn Pethrith foran serigrafiet The maid #2. Foto: Bente Jensen.

Billedserie

Udstilling

Anachronism

24 mar 2012 22 apr 2012

June Pilaiporn Pethrith

I June Pilaiporn Pethriths billeder mødes kampvogne med tegneserie- og eventyrfigurer. Det handler om, hvordan vi sammensætter vores medierede verden af fiktioner og andenhåndserfaringer, forklarer kunstneren.

På Kunstpakhuset i Ikast kan man i øjeblikket opleve udstillingen Anachronism med malerier og serigrafier af June Pilaiporn Pethrith. I sit karakteristiske billedunivers blander hun kampvogne, missiler og krigssituationer med tegneserie- og eventyrinspirerede figurer. Det er denne bevidste og kontrastfyldte sammenstilling af fakta og fiktion, hun kalder for anakronismer.

Rapunzel in Wonderland, mixed media, 98 x 178 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.
Rapunzel in Wonderland, mixed media, 98 x 178 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.

Medieret virkelighed
Ifølge June Pilaiporn Pethrith lever vi i en medieret virkelighed, som mixer fakta og fiktion.

“Jeg synes, vi ser verden i dag uden rigtig at kende den. Vor viden om verden får vi serveret fra TV, radio, aviser og blade. Hver dag driver der talrige glimt fra alverdens brændpunkter forbi vores øjne. I min kunst skaber jeg billeder af, hvordan vi evner at sammensætte vores medierede verden af fiktioner og andenhåndserfaringer.”

“Først skaber journalister en fortælling ud af ufattelige begivenheder. Siden sidder vi som avislæsere og tv-seere hver især og forsøger at udrede vores egne fortællinger af journalisternes bestræbelser. De billeder der opstår inde i vores hoveder, kan meget vel se ud som mine blandinger af tegneseriefigurer og krigsfragmenter. Det er i hvert fald der, jeg tager mit udgangspunkt,” fortæller June Pilaiporn Pethrith.

The two maids, mixed media, 79 x 150 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.
The two maids, mixed media, 79 x 150 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.

Entertaining’s world, mixed media, 80 x 101 cm. Foto: Bente Jensen.
Entertaining’s world, mixed media, 80 x 101 cm. Foto: Bente Jensen.

Fiktion
I hendes billeder indgår motiver af unge erotiske piger, som de typisk skildres i manga-tegneserier. I malerierne The two maids og Entertaining’s world samt i serigrafierne med titlen The maid viser June Pilaiporn Petrith, hvordan hun blander dette motiv med militært isenkram og eventyraspekter. Herigennem skaber hun nye billedfabler.

En anden tilbagevendende figur i billederne er den naive og enøjede tegneseriefigur Goggle, som er blevet kunstnerens specielle figurative brand. Den kattelignende figur optræder både i motiver fra den virkelige verden (krigs- og nødsituationer) og i eventyrfortællingerne.

Sitting Duck (udsnit), mixed media, 103 x 138 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.
Sitting Duck (udsnit), mixed media, 103 x 138 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.

“Jeg holder meget af tegneserier og eventyr,” fortæller Petrith. “Det er et naivt univers, hvor selv det ikke-mulige er muligt.”

“Her er verden ikke rationel; her er magi og her kan ønsker og drømme gå i opfyldelse. En verden uden begrænsning. Og den naive figur Goggle repræsenterer måske i virkeligheden en side af mig selv,” forklarer hun og fortsætter:

“Jeg er selvfølgelig præget af min thailandske baggrund, – og ulig mange danskere, tror jeg på det overnaturlige og magiske. Også i kunstnerisk sammenhæng. Jeg er fascineret af eventyr og synes, at H.C. Andersens og Grimms eventyr er smukke. Og eventyret om Alice in Wonderland synes jeg er ekstremt dramatisk.”

“Det virker visuelt stærkt at lade elementer fra eventyr og tegneserier optræde i billeder fra virkeligheden. Det fortæller, at der er mange virkeligheder, hvorigennem vi forstår verden. Jeg har aldrig selv oplevet krig, men den er en daglig realitet i medierne og i verden.”

The Stalinist #2, serigrafi,  84,1 x 59,4 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.
The Stalinist #2, serigrafi, 84,1 x 59,4 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.

The maid #1, serigrafi, 84,1 x 59,4 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.
The maid #1, serigrafi, 84,1 x 59,4 cm. Foto: June Pilaiporn Pethrith.

Forenkling
Udstillingen viser eksempler på June Pilaiporns Pethrith tidligere og nyere værker. Hendes nye værker er lysere og enklere i opbygningen. Selv Goggle-figuren er under forandring. Den antager nu nærmest karakter af blæksprutte med mange øjne, – eller fremkaldes som et forstørret øje placeret direkte i omgivelserne.

“Jeg forsøger hele tiden at flytte mine billeder og fortællinger nye steder hen. De fleste kunstnere føler, de har brug for et særligt kunstnerisk kendetegn. Mit er jo Goggle-figuren og manga-pigerne, men har jeg også behov for at eksperimentere og udvikle mit udtryk.”

“I seriegrafi-serierne The Stalinist og The maid kombinerer jeg virkelighedens billeder med eventyrets figurer. Blandt andet ses hund og egern i nordkoreanske uniformer. Men de relativt store hvide baggrunde med de geometriske cirkler er mere minimalistiske og enkle i deres formsprog end i mine tidligere værker. Det gør ikke deres narration mindre stærk, tværtimod,” slutter June Pilaiporn Pethrith.

Udstillingsview fra Kunstpakhuset i Ikast. Foto: Bente Jensen.
Udstillingsview fra Kunstpakhuset i Ikast. Foto: Bente Jensen.

June Pilaiporn Pethrith (f.1978 i Thailand) har boet og arbejdet i Danmark siden år 2000.

Hun er uddannet fra College of Fine Arts (1994-1997) og Silapakorn University, Bangkok, Thailand (1997-2000), Det Kongelige Danske Kunstakademi, København (2000-2007) og senest Copenhagen School of Technology and Design (2008-2010).

Hun har udstillet i Danmark, Thailand, Nepal, Sverige og Østrig.

Billedserie

Udstilling

Anachronism

24 mar 2012 22 apr 2012

June Pilaiporn Pethrith

Del artiklen

'Den medierede virkelighed'

Facebook