Når mørkbejdset eg og lyserød plastik mødes

Når mørkbejdset eg og lyserød plastik mødes

Designer Ditte Hammerstrøm. Foto: Mette Bersang

Billedserie

Udstilling

Snedkernes Efterårsudstilling 2010

29 okt 2010 23 jan 2011

Ditte Hammerstrøm

Ordrupgaard
Se kort og tider

KUNSTEN.NU har talt med designer Ditte Hammerstrøm om design, der handler om meget mere end funktion.

På den aktuelle Snedkernes Efterårsudstilling på Ordrupgaard finder man Ditte Hammerstrøms møbel Out of Focus, som består af fire hvidlakerede stålstole, der er smeltet sammen til en.

Out of Focus. Design af Ditte Hammerstrøm. Udført af JM Rør A/S. Foto: Thomas Ibsen.
Out of Focus. Design af Ditte Hammerstrøm. Udført af JM Rør A/S. Foto: Thomas Ibsen.
Det resulterer i, at stolenes konturer opløses, og den enkelte stol er svær at adskille fra de resterende. Det optiske bedrag, som Hammerstrøm visualiserer, skal ses i forhold til udstillingens titel, Whiteout, der både henviser til de udstillede møblers farve, men også til det vejrfænomen, hvor sne, tåge eller dis reducerer sigtbarheden.

Et udvidet designfelt
Out of Focus er et konceptuelt værk og er kendetegnede for den måde, Ditte Hammerstrøm arbejder på. Hun bevæger sig i feltet mellem kunst og design, men er dog ikke meget for at kategorisere sine værker alt for håndfast i cross-over feltet:

”Jeg mener, at der er tale om en udvidelse af designfeltet, og at design handler om meget mere end funktionalitet”, forklarer Hammerstrøm og refererer til, at det er alment accepteret, at funktionen ofte er det, der adskiller design og kunst.

”Men jeg laver det, jeg gør, fordi jeg simpelthen ikke kan lade være”, fastslår hun.

Inspireret af regler
Hammerstrøm har arbejdet med møbeldesign siden hun tog afgang fra Danmark Designskole i 2000. Hun beskæftiger sig både med produktionsopgaver og udstillingsprojekter, og fælles for disse opgaver er, at rammerne og reglerne fungerer som inspiration.

”Opgaverne i sig selv inspirerer, og det samme gør materialerne. Jeg arbejder ret hurtigt tredimensionelt med en masse små modeller, og det afføder også altid nye ideer”, fortæller hun og antyder, at hovedet er fyldt med ideer, der bare venter på at komme ud.

Designets irrationelle sider
Hammerstrøm interesserer sig for det, hun kalder formgivningens irrationelle sider:

”Man har to stole, man sidder lige godt i dem, de kan begge stables og de koster det samme – hvilken en vælger man så?” spørger Hammerstrøm hypotetisk og svarer efter en lille kunstpause:

”Man vælger den, der taler følelsesmæssigt til én”.

Det emotionelle undersøges i hendes design, og det skinner tydeligt igennem. Hammerstrøm forklarer:

”Lys bruges normalt til at skabe stemning, men jeg mener, man kan gøre det samme med møbler. Jeg vil gerne skabe en følelse af et rum i rummet”.

Socialising Sofas. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af Erik Jørgensen. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Socialising Sofas. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af Erik Jørgensen. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.

Det kommer blandt andet til udtryk i Socialising Sofas fra 2007, som netop skaber et rum til intim samtale og nærhed ved at være opstillet i en firkant med massive ryglæn, der holder det fremmede ude. Betrækket er blødt, mørkrosa velour, der fristende indbyder til fortrolighed.

Dekoration formgiver og skaber karakter
Socialising Sofas er også et godt eksempel på designerens diskrete integration af dekoration i sine møbler. Hun bruger fortrinsvis dekorationen til at skabe form, og ofte ender det også med at blive det, som giver møblet karakter.

”Førhen var det ligesom noget, man puttede på til sidst. Men jeg bruger dekorationen til at skabe form, og på den måde får det en helt anden rolle”, fortæller Hammerstrøm og afviser, at draperierne udelukkende signalerer noget feminint.

”Detaljerne giver ofte møblets karakter”, forklarer hun og henviser eksempelvis til Small Tall Stools fra 2007, der kontrastfuldt blander mørkbejdset eg og lyserødt plastik.

Small Tall Stools. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af: de Place Furniture. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Small Tall Stools. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af: de Place Furniture. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.

Udsnit af Small Tall Stools. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Udsnit af Small Tall Stools. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.

“Den plastiksnor, jeg bruger, kan referere til gamle havestole. Ved at sætte det sammen med noget andet, skaber man nye udtryk og udvider referencerammen”.

Stærk karakter
I det hele taget er Ditte Hammerstrøm meget optaget af, hvordan man giver møblerne stærke karaktertræk.

Hun refererer til den danske møbelindustris guldalder, hvor hun i blandt andet Hans J. Wegners møbler ser stærke gennemgående karaktertræk og alt andet end tidsløshed, selvom møbelklassikerne ofte beskrives som tidsløse:

”Det er virkelig møbler med knald på – med en stærk karakter”, forklarer hun og fortæller, at disse tanker dannede afsæt for en idé om at skabe møbler med fælles karaktertræk.

Leggy Cabinets. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af møbelsnedker Jannik Grage. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Leggy Cabinets. Design: Ditte Hammerstrøm. Udført af møbelsnedker Jannik Grage. Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Det var tankerne bag Leggy Cabinets fra 2008, som består af tre møbler i moseegsfinér, der visualiserer en stærkt gennemgående fælles karakter meget lig den, der kendetegner slægtskab.

”Selvom proportionerne er forskellige, kan man stadig se, at de passer sammen. Lidt ligesom i en familie, hvor alle er rødhårede”, forklarer Hammerstrøm, og man fornemmer, at et møbels karakter er en af designerens mange store passioner.

Ditte Hammerstrøm (f. 1971) er uddannet fra Danmarks Designskole og Central Saint Martins College of Art and Design i London.

Billedserie

Udstilling

Snedkernes Efterårsudstilling 2010

29 okt 2010 23 jan 2011

Ditte Hammerstrøm

Ordrupgaard
Se kort og tider

Del artiklen

'Når mørkbejdset eg og lyserød plastik mødes'

Facebook