Innovation mellem kunst og design

Innovation mellem kunst og design

Kolding Designskoles udviklingschef Mette Strømgaard Dalby.

I sprækken mellem kunst og design opstår nytænkning og innovation. Det påstår i hvert fald udviklingschef på Kolding Designskole, Mette Strømgaard Dalby. KUNSTEN.NU har mødt kunsthistorikeren, der har et ben solidt plantet i begge fag og en glødende passion for det, der ligger i mellem.

Når man taler med Mette Strømgaard Dalby, er man straks klar over, at det er cross-over værkerne, hun brænder for. Dem der befinder sig i det krydsfelt, hvor kunstnerne udforsker, hvad der sker, når den nytteløse kunst møder det funktionelle designobjekt:

”Modsat kunst er cross-over værker i høj grad karakteriseret ved, at man kan tale om et funktionsparameter. Det er ikke nødvendigt, at cross-over værket er brugbart, men man skal kunne aflæse den oprindelige funktion”, forklarer Dalby afslappet, men med sikker stemme og fortsætter:

”I modsætning til ren og skær problemløsende design skal der arbejdes mere konceptuelt – meget mere idébaseret, og der skal leges”.

Spillerum i designbegrebet
Dalbys passion for design startede, mens hun studerede kunsthistorie på Århus Universitet:

”Jeg synes, der er lidt mere spillerum i designbegrebet end i kunstbegrebet. Krydsfeltet er der, hvor tingene mødes, og det for alvor bliver interessant”, forklarer hun og fortsætter eftertænktsomt:

”Jeg synes, der sker noget rigtigt innovativt i cross-over værkerne, noget man måske ikke altid finder i kunsten”.

Cross-over begrebet kan dække over mange forskellige ting, og det er også en af grundene til, at det er så svært at definere. Men sådan skal det være ifølge Dalby:

”Det kan være dræbende at have et behov for at sætte ting i kasser. Desuden er mange af de udøvende kunstnere og designere bedøvende ligeglade med, hvad udgangspunktet er. Udover at det desværre kan have betydning for pengepungen”.

Babes in Sport, 2006. Design Anna Gulmann, Foto: Elizabeth Heltoft.
Babes in Sport, 2006. Design Anna Gulmann, Foto: Elizabeth Heltoft.
Babes in Sport, 2006. Design Anna Gulmann, Foto: Jamil GS.
Babes in Sport, 2006. Design Anna Gulmann, Foto: Jamil GS.

Cross-over feltets svære kår
”Der er en voldsom skævvridning inden for kunstverdenen”, mener Dalby og forklarer, at tendensen er, at det er mere populært at anbringe sine sparepenge i et traditionelt maleri end i et cross-over værk.

Med beklagelse i stemmen fortæller hun om Danmarks eneste cross-over galleri Drud & Køppe, der måtte dreje nøglen om i 2009 efter knap tre år.

”Jeg har talt med Bettina Køppe (tidligere ejer, red.), som fortalte, at det fortrinsvist var udenlandske kunder, som investerede. Danskerne har svært ved at begribe prisen på cross-over værkerne”.

Den manglende forståelse skyldes, at de fleste har vanskeligt ved at se, at design og kunsthåndværk kan have præcis de samme konceptuelle kvaliteter som traditionel kunst.

Ekstra æstetisk dimension
Den triste historie gentager sig, da Dalby fortæller om den konceptuelle modedesigner Anna Gulmann, som også har været nødt til at kaste håndklædet i ringen:

”Jeg tror simpelthen, det var for hård en kamp. Det er synd, for hun gav virkeligt noget til den danske modebranchen”.

Crossover-feltet er ofte karakteriseret ved et stort kendskab til materiale og håndværk. Det resulterer i en ekstra æstetisk dimension, og det er et af feltets særlige kvaliteter:

”Designere i cross-over feltet bruger en masse energi på deres værker, men det er ikke noget, de kan hente ind på prisen – og da slet ikke i Danmark. Nogen vil sikkert påstå, at det, Gulmann lavede, ikke var kunst, men det var det. Det var endda vildt fedt”, fortæller Dalby med både ærgelse og entusiasme i stemmen.

Sofastykke, 2004. Design Ditte Hammerstrøm, udført af Erik Jørgensen, Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.
Sofastykke, 2004. Design Ditte Hammerstrøm, udført af Erik Jørgensen, Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen.

Sofastykke i krydsfeltet
Selvom om feltet lider under ringe dansk anerkendelse, så er der stadig en række dygtige udøvere, der markerer sig inden for krydsfeltet.

Dalbys begejstring skinner tydeligt igennem, da hun fortæller om Ditte Hammerstrøms Sofastykke:

”Jeg synes faktisk, det er et af de mest interessante danske cross-over værker, og så er det fantastisk smukt udført”, forklarer hun og refererer til multimøblet fra 2004, som Hammerstrøm designede i forbindelse med Snedkernes Efterårsudstilling – Møblernes Haute Couture.

Værket er et godt eksempel på et cross-over værk, der konceptuelt kommenterer ideen om, at alting skal passe sammen i et moderne hjem.

Fremtiden tegner lys
Dalby mener, at det på et tidspunkt vil være irrelevant at tale om et krydsfelt. I stedet vil feltet blive mere flydende, og det vil blive unødvendigt at definere det som andet end visuel praksis:

”Vi ændrer os igennem vores arbejdsliv, bygger ovenpå, arbejder på kryds og tværs af fag og lærer af hinanden. Jeg tror, det samme vil ske for cross-over feltet, og det vil blive uinteressant at diskutere fra hvis hånd, et værk stammer”, forklarer Mette Strømgaard Dalby og udtrykker dermed håb for cross-over værkernes fremtid.

Mette Strømgaard Dalby er uddannet Cand.mag med specialet Smag, forbrug og livsstil - optikker på dansk møbeldesign 1940-60 i 2001.

I perioden 2001-2009 var hun Museumsinspektør med ansvar for design og kunsthåndværk ved Trapholt - Museum for Moderne Billedkunst, Kunsthåndværk og Møbeldesign.

Desuden har hun blandt andet fungeret som ekstern censor og som designekspert i DR-programmet Forfatterstemmer.

Del artiklen

'Innovation mellem kunst og design'

Facebook