JR er en helt!

JR er en helt!

Women Are Heroes, af den franske gadekunstner JR, tegner et portræt af kvinder i kamp, men også en kunstner som folkehelt. (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)

Billedserie

Filmfestival

JR: Women Are Heroes (CPH:DOX)

6 nov 2010 13 nov 2010

JR

Women Are Heroes
Frankrig, 2010, 35mm, 80 min.
Med engelske undertekster
Instruktør: JR

Næste visning under CPH:DOX (under programserien: Enjoy Poverty)
Vester Vov Vov: lørdag 13/11 kl. 21:15

Filmen får endelig biografpremiere 12. januar 2011.

Women Are Heroes er præsentationen af det franske gadekunstfænomen JR og et helt igennem sympatisk projekt blandt verdens fattigste. Filmen med samme titel, der vises under CPH:DOX i denne uge, ender dog i selvsmageri med den helt store cello.

JR er kunstens nye pink. Lige dele kunst, politisk aktivisme og street-attitude, tegner denne karakter, som skaber kunst til den store offentlighed for at gøre verden til et bedre sted. Han rykker ud for den større sag, taler på vegne af verdens fattigste og agerer uafhængigt af politiske organisationer. Han er kun afhængig af den goodwill gaden byder ham og et godt forhold til en række private donatorer med hjertet på rette sted. Det er så godt det hele.

JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
Fra gaden til Tate Modern
JR gik fra at være en fotograf på gadeplan i starten af 00erne, der lavede mindre projekter og bogudgivelser med gadekunst, til at blive politisk omfavnet i 2006, da han skabte et mangefarvet fotoportræt af forstadens oprørere, der endte på facaden af rådhuset i Paris og senere på facaden af Tate Modern i London under museets store Street Art udstilling i 2008.

I hans sidste projekt er det verdens kvinder, der pryder gadens mure. Et projekt, der nu præsenteres som musikvideo-klippet kunstdokumentar, hvor man møder kvinder fra Kenya, Brasilien, Indien, Cambodia og Sierra Leone, der kæmper en umenneskelig men indædt kamp for at holde sammen på miljøet og værdierne omkring dem.

Den nye magtfaktor
Hvis man vil ændre noget i udviklingslandene og blandt verdens fattigste, er det efterhånden slået fast med syv-tommer-søm, at man skal starte med kvinderne, hustruerne, mødrene.

JR: Women Are Heroes, 2010, Indien (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Indien (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Brasilien (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Brasilien (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)

Skaber man bedre forhold for disse familiære og sociale tovholdere, så forplanter den øgede livskvalitet og fornyede viden sig gennem disse altomfavnende og hårdtarbejdende kvinder. “Mænd kommer og går,” som det hedder i filmens indledning.

I Women Are Heroes følger vi JRs research i disse fattige kvarterer og i samtale med kvinder, der har lidt og kæmpet. Disse kvindeportrætter ender som store opklæbede fotoværker i gaderne i lokalmiljøet, hvor det altså ikke er mændene men kvinderne der løftes frem som helte. Det er rørende og langt hen ad vejen empatisk.

Man mærker frustrationerne, sårene, tabene og livskraften kæmpe med hinanden, men filmen, der er instrueret af JR selv, ender med at stå som et argument for JRs projekt og hvor indfølende han selv er. Desværre!

Når kunsten peger
Den politiske kunst har altid et problem, når den udpeger et felt, mennesker eller sociale strukturer og konventioner. Idet kunsten peger, stigmatisere den også, og kunstens opgave bliver derfor også at tilføre et argument, der legitimerer denne stigmatisering.

Størstedelen af den argumentation bør være at kunsten gør noget, rykker ud, fordi det er påkrævet, og ingen andre gør det eller kan gøre det. Hvis det greb til nød skal legitimeres, er det ikke kunstneren, men problematikken, der skal stå forrest som argument.

JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (Pressefoto)
JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (Pressefoto)

JR er den fedeste
Men i stedet for en tilbagetrukket skildring, et kunstprojekt i en større sags tjeneste, ender vi med en film, der søber i en kunstners empatiske kvaliteter som menneske og en lang ‘grand finale’, hvor JR kører i selvsving over, hvor meget hans projekt har betydet for disse kvinder, og hvor glade alle er. Altsammen indirekte iscenesat, selvfølgelig.

Det bliver helt grelt i filmens sidste kvarter, der kulminerer i en lang strygerkoncert og lykkelige kvinder og børn, klippet ind imellem panoreringer over JRs værker, imens man hører den lokale applaus i baggrunden. Sjældent har jeg set noget mere selvforherligende!

En kvalm eftersmag
Ikke én reel kritisk kommentar har fundet vej til filmen, og når vi taler om politisk gadekunst i verdens fattigste kvarterer, så har projektet helt sikkert ikke bare spredt lutter glade miner.

JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)
JR: Women Are Heroes, 2010, Kenya (foto: Fra filmens officielle hjemmeside)

Man sidder med en sjov eftersmag, hvor man er i tvivl om, hvorfor denne film er blevet lavet? For kvinderne eller JRs skyld?

Jeg fik en kvalm følelse af det sidste.

Women Are Heroes
Frankrig, 2010, 35mm, 80 min.
Med engelske undertekster
Instruktør: JR

Næste visning under CPH:DOX (under programserien: Enjoy Poverty)
Vester Vov Vov: lørdag 13/11 kl. 21:15

Filmen får endelig biografpremiere 12. januar 2011.

Billedserie

Filmfestival

JR: Women Are Heroes (CPH:DOX)

6 nov 2010 13 nov 2010

JR

Women Are Heroes
Frankrig, 2010, 35mm, 80 min.
Med engelske undertekster
Instruktør: JR

Næste visning under CPH:DOX (under programserien: Enjoy Poverty)
Vester Vov Vov: lørdag 13/11 kl. 21:15

Filmen får endelig biografpremiere 12. januar 2011.

Del artiklen

'JR er en helt!'

Facebook