Gitte Ørskou inviterer hjem til kunsten

Gitte Ørskou inviterer hjem til kunsten

Den 1. august 2009 tiltrådte Gitte Ørskou som ny direkør på Ålborgs museum KUNSTEN. Foto: Ditte Ernst Bengtsen

Billedserie

Udstilling

Hjem til kunsten

29 jan 2010 2 maj 2010

Blandet udstilling fra magasinets gemmer

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Se kort og tider

Det er muligt at låne en gratis audioguide til udstillingen.

Museumsdirektør Gitte Ørskou har indrettet en bolig til kunsten af værker fra museets magasin. Hendes vision er at give publikum mulighed for at opleve kunsten på en ny måde.

Værkerne skaber hjemmet
Hjem til kunsten er museumsdirektør Gitte Ørskous bud på, hvordan man også kan opleve kunsten. Udstillingen er bygget op som et hjem med køkken, pink teenageværelse, skriggrønt børneværelse, soveværelse, kontor og stue.

Desuden kan man spadsere rundt i et offentligt rum med et stakit, stoppested og et stykke æblehave med indbygget lyd af cikadesang. Bortset fra vægge og maling er der ikke brugt nogen rekvisitter, og det er udelukkende værkernes samspil med hinanden, der skaber fornemmelsen af, at man går på opdagelse i et hjem.

Marianne Hesselberg:  Before/After 1991
Marianne Hesselberg: Before/After 1991
Piero Gilandi:  Græsmarker - Nedfaldne æbler 1990
Piero Gilandi: Græsmarker – Nedfaldne æbler 1990

Er det kunst, det der?
To skoleelever har sat sig hjemligt til rette i to sækkestole i teenageværelset foran fjernsynet, og lidt måbende betragter de Nikolaj Bendix Skyum Larsens videoinstallation My Cat and I (1999). I dette værk kigger kunstneren stift ud på dem, mens han nærmest manisk aer sin kat, der som tiden går bliver mere og mere aggressiv.

"Er det kunst, det der?!" spørger de forbløffet hinanden. Museumsinspektør Gitte Ørskou er kun glad for, at publikum spærrer øjnene op og tør stille spørgsmål ved den kunst, hun er med til at præsentere dem for.

Nikolaj Bendix Skyum Larsen: My Cat and I 1999.Foto: Ditte Ernst Bengtsen
Nikolaj Bendix Skyum Larsen: My Cat and I 1999.Foto: Ditte Ernst Bengtsen
Udstillingens teenageværelse ser på overfladen forholdsvis almindeligt ud. Men ved nærmere eftersyn er springet fra Paradise Hotel til Nikolaj Bendix Skyum Larsens My Cat and I alligevel temmeligt stort.
Udstillingens teenageværelse ser på overfladen forholdsvis almindeligt ud. Men ved nærmere eftersyn er springet fra Paradise Hotel til Nikolaj Bendix Skyum Larsens My Cat and I alligevel temmeligt stort.

Gensyn og overraskelser i magasinets gemmer
Udstillingen Hjem til kunsten er hendes første egen ophængning, siden hun tiltrådte som ny museumsdirektør på KUNSTEN 1. august 2009. Hvorfra kom inspirationen til Hjem til kunsten?
"Gennem kunsthistorien har mange kunstnere flittigt brugt hjemmet som inspiration og bevæggrund for deres kunst," fortæller hun.

Da hun gik i gymnasiet i Ålborg fulgte hun en kunstlinje og tilbragte i den forbindelse mange timer på museet. Derfor kendte hun museets samling rigtigt godt, allerede inden hun satte sig i direktørstolen: "I magasinet var der derfor værker, jeg kunne huske, og der var værker, jeg ikke anede eksisterede," fortæller hun og trækker blandt andet hen foran Carls Bøghs maleri Kronvildt i brunsttiden (1886), som var en af overraskelserne i magasinet.

Carl Bøgh:i Kronvildt i brunsttiden  1886. Foto:Ditte Ernst Bengtsen
Carl Bøgh:i Kronvildt i brunsttiden 1886. Foto:Ditte Ernst Bengtsen

Brud med kronologi
Hjem til kunsten forsøger at rokke ved den traditionelle museale ophængning, hvor det enkelte værk hænges op alt efter kunstneren og den kunsthistoriske kronologi. "Med Hjem til kunsten er vi er fløjtende ligeglade med, hvordan det enkelte værk skriver sig ind i kunsthistorien, kan man sige sat lidt på spidsen," siger hun.

For Gitte Ørskou var det interessant at lege med rammen omkring kunstoplevelsen."Folk reagerer anderledes, fordi denne udstilling spiller på genkendelse af hverdagen. De bliver mindre andægtige." Samtidigt understreger Gitte Ørskou, at hun ikke er imod den traditionelle måde at hænge kunsten op på, og hun fastslår med det samme: "Jeg er jo også nørd. Det er blot interessant med andre måder at præsentere kunsten på."

Unge skal bidrage til kommende udstilling
Gitte Ørskous vil gerne eksperimentere med, hvordan man kan trække den målgruppe ind på museet, der ellers ikke har tradition for at komme der. Derfor har hun i forbindelse med museets næste udstilling, Mit Museum, inviteret unge paracourere, spiludviklere og rollespillere indenfor. Derfra bliver det op til de unge at udvikle brugerzoner i museet, og de unge får stort råderum, så længe bygningen og værkerne ikke lider skade.

Brugerdrevent MEN med kunsten i centrum
Det er ikke kun Ørskou, der vil trække nye brugere ind på museet. Eksempelvis afholdte ARoS i år børnebienneale for at invitere det yngre publikum indenfor. Alt sammen lutter gode initiativer. Men kan man ikke frygte, at museet giver så megen magt til brugerne, at museet til sidst fungerer som kulisse for skatere, kutteklædte rollespillere og fodboldspillere udenfor i skulpturparken?
For hvor går grænsen mellem brugernes ønsker på den ene side og så museets rolle som institution for dannelse på den anden?

Kurt Trampedach:  Stoppestedet 1972. Når rollespillere snart laver brugerzoner på KUNSTEN,kunne spillet for eksempel foregå rundt omkring disse tre ventende? Foto:Ditte Ernst Bengtsen
Kurt Trampedach: Stoppestedet 1972. Når rollespillere snart laver brugerzoner på KUNSTEN,kunne spillet for eksempel foregå rundt omkring disse tre ventende? Foto:Ditte Ernst Bengtsen

Gitte Ørskou overvejer spørgsmålet et kort øjeblik. "Man ved ikke, hvor grænsen er, før man møder den," funderer hun uden at komme med et helt præcist bud. "Jeg er stor tilhænger af det brugerdrevne museum. Men det er vigtigt, at det er kunsten, det handler om. Tanken er, at det hele skal ske omkring kunsten og åbne op for diskussion og dialog. Men drivkraften må aldrig være, hvad folk vil have. Vi skal vise folk, hvad de ikke vidste, de ville have," fastslår hun og slår ivrigt en næve i skrivebordet for at understrege sin pointe.

Nye tiltag er et supplement
Skønt Gitte Ørskou er erklæret fortaler for det brugerdrevne museum, så ser hun de nye tiltag som et supplement til det eksisterende. Så de der føler sig bedst hjemme på museet, når værkerne hænges op på klassisk vis, er Gitte Ørksou ikke ude på at gøre hjemløse. "Jeg er ikke ude på at smide alt det gamle ud. Museet har nogle fantastiske universielle værker, der stadig kan sige folk noget i kraft af sig selv. Men det er interessant ind imellem at tage en timeout og afprøve nye ideer," siger hun afslutningsvis.

Uddannelse:
Gitte Ørskou (f. 1971) er mag.art. i kunsthistorie

Ansættelser

2008-2009 overinspektør på ARoS Kunstmuseum
2001-2007 Museumsinspektør ARoS Kunstmuseum
2000-2001 Museumsinspektør Esbjerg Kunstmuseum
1996-2000 Anmelder Dagbladet Information
1996-1999 Volontør Aarhus Kunstmuseum

(kilde: KVINFOs ekspertdatabase)

Billedserie

Udstilling

Hjem til kunsten

29 jan 2010 2 maj 2010

Blandet udstilling fra magasinets gemmer

KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Se kort og tider

Det er muligt at låne en gratis audioguide til udstillingen.

Del artiklen

'Gitte Ørskou inviterer hjem til kunsten'

Facebook