Jane Jin Kaisen: Currents
14 jan 202312 mar 2023

Jane Jin Kaisen: Currents, 2022, videostill © Jane Jin Kaisen.

Currents udfolder et tilbagevendende tema i Jane Jin Kaisens praksis, der omhandler havet, naturen og menneskets forbundethed med mytologi, kosmologi og livscyklus. I udstillingen præsenteres både ældre værker og en ny omfattende, forskningsbaseret videoinstallation, der tager beskueren med ned i havets dyb, hvor myter, matriarkalsk kosmologi og shamanistiske ritualer udfoldes.

Natur, kosmologi og dykkerkultur

Jane Jin Kaisens kunstneriske praksis spænder over medier som film, videoinstallation, fotografi, performance, og tekst. Hendes værker er ofte baseret på omfattende tværfaglig forskning og engagement i minoritære sociale fællesskaber, hvorigennem temaer som historie, erindring, traumer, grænser og geopolitik undersøges.

Fælles for udstillingens værker er, at de alle relaterer sig til naturen, havet, og lavakysten omkring øen Jeju, beliggende syd for det koreanske fastland, hvor kunstneren er født. Kaisen har i flere af sine værker haft fokus på Jejus politiske historie og militarisering, herunder Jeju Massakren i 1947-54 (der udsprang i kølvandet på Koreas dekolonisering fra Japan, Den Kolde Krig og delingen af landet). Parallelt med denne historiske og geopolitiske interesse i Jeju, har Kaisen skabt værker gennem mere end ti år, hvor hun har registeret havet og øens natur og deres indvirkning på sociale, kulturelle, og spirituelle forhold. Værkerne i udstillingen tager således afsæt i Jejus shamanistiske traditioner, matriarkalske kosmologi og myter, samt disses tilknytning til havet og til haenyeo, Jejus særlige dykkerkultur og erhverv, der historisk var forbeholdt kvinder, som brødfødte deres familier via dykning efter føde.

Nyt forskningsbaseret værk belyser mennesket og naturens forbundethed

Udstillingen præsenterer også et helt nyt værk, en fire-kanals videoinstallation, der er filmet med undervandskameraer ud for Jejus kyst i sommeren 2022. Et gennemgående visuelt element i det nye performative værk er sochang, et langt hvidt bomuldsklæde, der er forbundet med kvindelig arbejdskraft og menneskets livscyklus fra fødsel til død, samtidig med at det har en vigtig spirituel betydning. I shamanismen symboliserer klædet bl.a. slangegudinden, passagen mellem de levende og de døde, og broen til guderne. På poetisk og sanselig vis forbinder værket både fortid og nutid gennem elementer som vand, stof og krop, og ansporer en bevidsthed omkring naturens agens og transformative kraft samt menneskets og naturens indbyrdes forbundethed.

Det nye værk er skabt som en del af Kaisens kunstneriske forskningsprojekt Currents: Oceanic Cosmologies, Sustainability, Commons, and Infrastructures of Compassion (2022-2024), hvor hun undersøger, hvilke indsigter om bæredygtighed og sameksistens, der kan drages fra ikke-vestlige kosmologier og sociale fællesskaber, og hvordan mediekunsten kan bidrage til at fremmane alternative billeder og fortællinger om menneskets relation til naturen og dens cyklus.

Kilde: Fotografisk Center

Fotografisk Center

Staldgade 16
1699 København V

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Tirs-fre kl 12-18
Tors kl 12-20
Lør-søn kl 12-16

Entré til udstillinger
Voksne: 40 Kr.
Studerende, unge u. 18, grupper (min. 5 personer) & pensionister: 20 kr.

Kontakt

+45 3393 0996

Jane Jin Kaisen: Currents
14 jan 202312 mar 2023

Del

'Jane Jin Kaisen: Currents'

Facebook