Ingemann Andersen: Dobbeltsyner – KunstCentret Silkeborg Bad

Ingemann Andersen: Dobbeltsyner – KunstCentret Silkeborg Bad

Ingemann Andersen: Selvportræt, Lolland. 1991. Foto Ole Akhøj.

Billedserie

Udstillingen Dobbeltsyner stiller skarpt på den lollandske billedkunstner Ingemann Andersen (1929-2017). Livet igennem plukkede han sine motiver i de nære omgivelser: Det gjaldt mennesker, arkitektur og natur,som han fremstillede især i træsnit, men også i andre grafiske teknikker, i maleri, skulptur, tegning, akvarel og mosaik.

Med 135 værker fra offentligt og privat eje dykker udstillingen ned i Ingemann Andersens 70 år lange kunstneriske produktion, og den tager fat på den dobbelthed, der på mange måder kendetegner hans liv og virke. Det gælder først og fremmest den frugtbare udveksling mellem motiverne fra gården i Danmark og klostret i Italien, så den ene hjemstavns former, farver og mønstre uventet minder om den andens.

Kilde: KunstCentret Silkeborg Bad

Ingemann Andersen: Kastanjeskov, San Cataldo. 1976. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Vinstave. 1983. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Arkitekturmotiv, Italien. U.å. Foto Lars Christensen.
Ingemann Andersen: Atrani, Italien. 1978. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Udsigt over Roms tage. 1964. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Ravello, Italien. 1992. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Atrani, Italien. 1976. Foto Lars Christensen.
Ingemann Andersen: Solnedgang, Lolland. 2004. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Sukkerroe. Ca. 2001. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Bøgetræ vinterdag. 1982. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Havemotiv, Italien. 1993. Foto Ole Akhøj.
Ingemann Andersen: Vinstokke. 1991. Foto Lars Christensen.
Billedserie

Del artiklen

'Ingemann Andersen: Dobbeltsyner – KunstCentret Silkeborg Bad'

Facebook