Søren Behncke: Most admired disorder
19 aug 202224 sep 2022

Søren Behncke: Claes Oldenburg, 2022. Pressefoto.

Charlotte Fogh Gallery præsenterer udstillingen Most admired disorder af Søren Behncke. Udstillingen viser maleri og skulptur af Behncke, hvori kunstneren udforsker udviklingen af sit eget kunstneriske billedsprog fra 2003 og frem til i dag – med henblik på at arbejde sig fra figuration hen imod abstraktion.

Udstillingens titel Most admired disorder er et lån fra Shakespeares tragedie “Macbeth” (c.1603-1607) akt 3, scene 4. Titlen er taget ud af sin oprindelige kontekst (teaterstykket) og anvendt på en ny måde: Behncke bruger sætningen til at pege på dén strategi, han arbejder med i udviklingen af sit billedsprog. Denne proces kan sammenlignes med en vandrehistorie, der ændrer sig fra mund til mund, mutationer i dyre- og planteriget eller den visuelle evolution af Disney’s Mickey Mouse fra 1928 og til i dag. Behnckes sigte er dog især abstraktionen og vejen derhen.

Udstillingen tematiserer Behnckes kunstneriske strategi og udvikling, men også et tilbageblik og refleksion over kunstnerens oeuvre. Behncke drager inspiration fra kunsthistorien og arkitekturen, men også fra talemåder, musik og hverdagsgenstande. Disse anvender han som en slags usynlig væg til at “spille bold op af” i et forsøg på at udvikle sit billedsprog. Udstillingen vil desuden indeholde genstande fra kunstnerens atelier, som vil agere visuelle pejlemærker for Behnckes udvikling som udøvende kunstner gennem tiden.

Kilde: Charlotte Fogh Gallery

Charlotte Fogh Gallery

Åboulevarden 43C
8000 Århus C

Tirs-fre 11-17.30
Lør 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 29297105

Søren Behncke: Most admired disorder
19 aug 202224 sep 2022

Del

'Søren Behncke: Most admired disorder'

Facebook