Næsten for dygtigt

Billedserie

Udstilling

People in a Room

7 nov 2009 29 nov 2009

Rose Eken, Julie L. Boserup og Mikkel Niemann

Spanien19C
Se kort og tider

Næsten for dygtigt

Rose Ekens efterfest (detalje). Pressefoto.

De kan deres håndværk, de har gode idéer, og People in a Room er en god udstilling. Det er næsten for godt.

Gode ideer, der er godt udført, burde være godt nok. Tre dygtige kunstnere udstiller på Spanien 19C på havnen i Århus i november, og alle værker er gode, men kun et enkelt værk kommer rigtig bag om den gode idé.

Facade-værk
Julie L. Boserup har lavet et facadeværk, der er bygget op af farveplader og collager af før- og efterbilleder fra renovationen af en husfacade.

Rummets rør strækker sig ind over facaden, og monokrone plader kanter sig rundt om en dør i væggen. Det er godt lavet, og Julie L. Boserup balancerer fint mellem en behersket og velordnet tetris-opbygning og et værk, der vil strække sig ud i rummet.

Julie L. Boserups facade-værk. Pressefoto.
Julie L. Boserups facade-værk. Pressefoto.

Kløgtig kunst
Det er kløgtig og behersket kunst, som handler om iscenesættelse og facade-renovering i bred forstand.

Det er udmærket, men ikke et værk, der når bag om iscenesættelsen eller derind, hvor kun mere end gode værker kommer ind.

Verden er en facade, men jeg vil alligevel gerne ind bag. Eksempelvis blev døren ind til depotet, som Boserups værk kanter sig rundt om, pludselig vældig indbydende.

Det kriblede i fingrene for at tage i døren og kigge ind i depotrummet; mere end at komme ind bag Boserups facade.

Rose Ekens efterfest. Pressefoto.
Rose Ekens efterfest. Pressefoto.
Modelleret efterfest
Rose Eken har rigtig godt greb om sine kunstneriske midler. Hun har lavet en ‘efter koncerten’-scene med efterladenskaberne i ler.

Mælkekasser, stikkontakter, pedaler, en flaske og en diskokugle ligger efterladt, og man knæler ned for at studere de sirlige detaljer.

Pludselig meget alene
Diskokuglen, hvor selve disko’en er gået af den, er et stille, stemningsmættet efter-billede, og man føler sig pludselig meget alene i udstillingsrummet. Men man har det godt, når man er alene i Ekens lille efterfest.

Der er noget sært tiltrækkende ved den afdankede diskokugle, og pludselig kribler det ikke længere i fingrene for at tage i håndtaget i døren ind til depotrummet. Nu kribler det i fingrene for at tage diskokuglen med hjem.

Rosa Ekens afdisko’ede diskokugle. Pressefoto.
Rosa Ekens afdisko’ede diskokugle. Pressefoto.

Et lillebitte gib
Mikkel Niemanns stole og borde-anretninger virker også godt. Møblerne har fået en ordentlig omgang overfladebehandling, så lakken er størknet i tapper ned ad stoleryggen, bordpladen og macbook’en.

Mikkel Niemanns Moments after the death of  Bartlebooth. Pressefoto.
Mikkel Niemanns Moments after the death of Bartlebooth. Pressefoto.
Men overrasket bliver man først, når man opdager, at en af stolenes sæder er flettet med karton. Det giver et lille, næsten ikke mærkbart gib i én, fordi vores hverdagserfaring fortæller os, at stole skal kunne holde til vores kilo.

Gennemkalkuleret
Den slags falden-på-halen-effekt er helt i orden, også selvom det er et enkelt og gennemkalkuleret greb fra Mikkel Niemanns side.

Det hele er godt på Spanien 19C i november, selvom værkerne er mere imponerende end fascinerende. Bortset fra Rose Ekens modelleringer; dem bliver man ved med at cirkulere rundt om, fordi de bliver ved med at give igen.

Billedserie

Udstilling

People in a Room

7 nov 2009 29 nov 2009

Rose Eken, Julie L. Boserup og Mikkel Niemann

Spanien19C
Se kort og tider

Del artiklen

'Næsten for dygtigt'

Facebook