På tærsklen til hinsidan

På tærsklen til hinsidan

Truls Melin: Druknede sømænd (2004)

Han er ikke alment eje herhjemme. I Sverige er han 'en af vore største kunstnere'. Nu investerer Statens Kunstfond i den kryptiske skulptør, Truls Melin, og har tildelt ham det treårige arbejdsstipendiat. KUNSTEN.NU har mødt den mystiske Melin.

"Jeg kan godt have fornemmelsen af, at jeg kommer fra en tid og laver en ny eller en anden tid. Det spænd og forhold til fortiden prøver jeg at håndtere i min kunst."

Sådan starter samtalen med kunstneren Truls Melin i hans atelier på Frederiksberg. Man fornemmer, at der er noget på spil, og det mere end bekræfter den følgende time i Melins selskab.

Foran os ligger fotografier af hans værker fra de sidste 23 år, og uden for er vejret nærmest svensk – ligesom Truls Melins accent. Han er født i Malmö, men har været i Danmark siden optagelsen på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1979.

Truls Melin: Druknede Sømænd, 2006 (Installationsview Malmø Konsthal, 2006).
Truls Melin: Druknede Sømænd, 2006 (Installationsview Malmø Konsthal, 2006).
Truls Melin: Hjemfald, 2008 (Installationsview Kunsthal Charlottenborg 2008)
Truls Melin: Hjemfald, 2008 (Installationsview Kunsthal Charlottenborg 2008)

Herhjemme har man kunnet stifte bekendtskab med Melins værker på Overgaden i 1999 og Kunsthal Charlottenborgs Caspar David Friedrich-udstilling sidste år. Ellers er det primært fosterlandet hinsidan, der hylder ham.

Barn af POP
Truls Melins morfar var arkitekt og faderen, John Melin, var en kendt grafisk designer. Han lavede blandt andet kataloget til Andy Warhol-udstillingen på Moderna Museet i Stockholm i 1968. Hjemmefra blev Truls Melin præget af pop-kunsten og dens objekter, og her er der en sammenhæng med de objekter, han stadig bruger.

Truls Melin: Skib, 1988.
Truls Melin: Skib, 1988.
Men da han flyttede til Danmark i 1979, blev han mødt af professorer som Willy Ørskov og Hein Heinsen, der rettede hans blik tilbage i tiden til klassicismen og modernismen.

"For mig kommer klassicismen i kunsten altså efter pop-kunsten. Og det er det, jeg hele tiden forsøger at forene i min kunst," forklarer han og uddyber:

"Kunst er jo altid en kamp, og jeg gider ikke lave kunst, fordi det kan lade sig gøre. Så enkelt er det," siger han og reflektere lidt over sit tilhørsforhold til den danske kunstscene:

"Det, jeg har tilfælles med de skulptører, jeg gik med på akademiet, er nok, at vi ikke er udprægede avantgardekunstnere, men skulptører der har fundet værdierne i traditionen og forsøgt at bygge den om og skubbe til den, så godt vi kan."

Derfor er mange af Melins tidlige værker fra firserne til midt-halvfemserne sådanne forsøg på at udfordre skulpturen. Her er serien Skærm med stor terrier, tekande, diesel-tank (1991) helt markant og et godt eksempel på den undersøgelse, der foregik i Truls Melins værker.

Truls Melin: Skærm med stor terrier, 1990.
Truls Melin: Skærm med stor terrier, 1990.
Truls Melin: Skærm med stor terrier, 1990.
Truls Melin: Skærm med stor terrier, 1990.

Sandmanden
Sådan skulle det ikke fortsætte…
En af de kunstnere, som ufrivilligt kom til at betyde rigtig meget for Truls Melins kunst og fremtid, var den canadiske kunstner Stan Douglas. Han havde en udstilling i Berlin i 1995. Her så Melin videoværket Der Sandmann (1995).

Se Der Sandmann af Stan Douglas her.

"Det er et video-loop med to projektioner, hvor kameraet kører rundt og rundt og der fortælles en historie om en drengs fortrængte erindringer om ‘the sandman’ (figuren, der kommer om natten og sprøjter sand i øjnene på børn, der ikke vil sove). Og den her film blev jeg altså syg af. Jeg ved ikke, hvad der skete? Den udløste et eller andet, og jeg fik en psykose, der gjorde, at jeg efterfølgende var indlagt på Frederiksberg Hospital og var syg i næsten tre år."

Den film og efterfølgende sygdom forandrede hans liv.
"Jeg havde jo pludselig oplevet noget, som ikke bare kunne forklares. Jeg havde mødt en eller anden form for mystik, der blev en meget konkret del af mit liv," fortæller han.

Truls Melin: Rendegraver, 2002 (Installationsview Kunsthal Charlottenborg 2008)
Truls Melin: Rendegraver, 2002 (Installationsview Kunsthal Charlottenborg 2008)

Genopstandelsens kunst
Første indskydelse var, at han skulle holde op med at lave kunst. Men kunsten var en alt for stor del af hans liv.

"Men selv når jeg sad med en kop kaffe, fyldte kunsten mit hoved. Den erkendelse gjorde, at jeg tog en beslutning om, at jeg ville være kunstner. Igen. Og denne gang var det på en måde mere alvor for mig," siger Melin med gnist i stemmen.

Favntag med mystikken
Og det er primært denne Melin, som vi kender idag. Ikke en kunstner, der søger grænsen for skulpturen i sig selv, men en kunstner, der fylder skulpturen med et dystert og tvetydigt indhold, samtidig med at han forener det morbide med det humoristiske, det ubevidste med indsigten og mennesket med døden gennem favntag med det mystiske og skjulte.

Rendegraver (Mudderverk), 2000-2004, refererer til Der Sandmann og er Melins første forsøg på at håndtere de ting, der skete i den periode, hvor han var syg. Og det var bare begyndelsen.

Truls Melin: Grave, 2004. (Installationsview Galleri Lars Bohman, Malmø)
Truls Melin: Grave, 2004. (Installationsview Galleri Lars Bohman, Malmø)
Truls Melin: Kælderblomster, 2001. (Installationsview Galleri Lars Bohman, Malmø)
Truls Melin: Kælderblomster, 2001. (Installationsview Galleri Lars Bohman, Malmø)

Melins værker har lige siden, bag en nærmest tyst og monokrom overflade, indeholdt en mystik og leg med det hinsides eller fortrængte.

"Den her film og følgende sygdom har været den største inspirationskilde i mit liv. Der blev åbnet ind til en mystik omkring det at være menneske," forklarer han.

Kunstens leg med døden
Rendegraverens symbolik som den her forener med (opgravning af) det underbevidste gentager sig i andre motiver som kælderen, de lukkede rørsystemer og hele forholdet til barndommens forsimplede erindring.

Raketsarkofag (Fra gruppeudstilingen Who Comes, Who Stays, Who Leaves på Østre Kirkegård i Malmø, 2002).
Raketsarkofag (Fra gruppeudstilingen Who Comes, Who Stays, Who Leaves på Østre Kirkegård i Malmø, 2002).
I kælderen, i erindringen, i graven og i havets bund findes mørke og ting, man ikke kan se og måske har svært ved at håndtere. I kunsten kan Melin indgå i ordløs dialog med disse afkroge i sindet.

"Den eneste mulighed, jeg har, er mine skulpturer og det udtryk, jeg har i kunsten," erkender Melin.

En af de kunstnere, der for alvor kan håndtere livets mørke sider og det hinsides er filmskaberen Tim Burton. Han har inspireret Melin rigtig meget:

"Da jeg så hans film, tænk bare på film som Corpse Bride (2005) og Nightmare before Christmas (1993), forstod jeg, at han gør det, jeg hele tiden forsøger: At lege med døden."

Hamster (plan b), tilbygget leverence (plan b) og kamera (plan b), 2007. En model-version af de tre værker Melin deltog med ved Venedig Biennalen i 1993. Nu som tre spilledåser med hver deres melodi.
Hamster (plan b), tilbygget leverence (plan b) og kamera (plan b), 2007. En model-version af de tre værker Melin deltog med ved Venedig Biennalen i 1993. Nu som tre spilledåser med hver deres melodi.

Truls Melin er født i Malmö i 1958. Han har arbejdet siden midten af 1980erne i København, hvilket gør at han er præget af en dansk skulpturtradition. Samtidig er der spor af 1950ernes arkitektur og 1960ernes pop-kunst og minimale udtryk.

Skulpturen er for Melin et fysisk stillestående objekt, der forbinder tid; erindringer og nutidens tilstand. Motiverne er ofte hentet fra barndommen, hans livslange interesse for modeller og en motivverden, der refererer til det underbevidste og grænsen mellem liv og død. Skulpturerne fremstår som monokrome erindringsbilleder og udvider ofte grænsen for den klassiske skulptur i et formsprog, der forsøger på meget konkret vis at mystificere sin modtager.

Den danske skulptør Johannes Wiedewelt har været en af de store inspiratorer sammen med kunstnere som Stan Douglas, Claes Oldenbrugh, Rodney Graham og Magritte.

Deltog på Venedig-biennalen i 1993 med 3 værker til den Nordiske Pavilion.

Siden 80erne har han udstillet utallige gange i Norden og på udstillinger fra Sidney Biennalen over flere tyske kunsthaller til Oslo. Derudover har han lavet flere værker til det offentlige rum i både Sverige og Danmark.

Truls Melins første seperatudstilling på dansk jord var i 1999 på Overgaden.

Truls Melin blev i 2008 præmieret med 40.000 kr. fra Statens Kunstfond for sine værker på udstillingen Caspar David Friedrich kom aldrig til Sverige...Han blev i Danmark på Kunsthal Charlottenborg.

Truls Melin vil efter planen bruge den kommende tid på at samle op på sin karriere og bl.a. få lavet et katalog.

Del artiklen

'På tærsklen til hinsidan'

Facebook