En saks af stof kan også klippe

En saks af stof kan også klippe

Helle Mardahl, The Soft and the Painful, udsnit, 2009. Foto: Lærke Aarup

Billedserie

Udstilling

Stage Power

20 jan 2010 6 mar 2010

Helle Mardahl

Den danske multikunster Helle Mardahl vikler sin betragter ind i et smukt kaos af fordrevne klichéer og skjulte motiver. Udstillingen Stage Power aftegner på elegant og forførende vis magtens komplekse strukturer.

I et orgie af farver, tekstil og malede flader danner i alt 23 værker ramme om den soloudstilling, som for tiden kan ses i et af Berlins feterede gallerier Circleculture. Et sammensurium af tegning, grafik og mønstrede stoffer udgør Helle Mardahls tredimensionale fotocollager, der tilsammen manifesterer sig til en helstøbt installation.

Helle Mardahls baggrund som avantgarde modedesigner præger de skræddersyede værker. Helle Mardahl, The Bouquet, 2009. Foto: Lærke Aarup
Helle Mardahls baggrund som avantgarde modedesigner præger de skræddersyede værker. Helle Mardahl, The Bouquet, 2009. Foto: Lærke Aarup
Skikkelser i skjul og dans
I rum med hvide vægge vælter motiver af sommerfugle, klovnerier og blomsterknopper ud af lærredet i noget, der ligner omvandrende Haute Couture-kreationer. Pompøst, barokt og svulstigt arbejder maleriets flade sig ind i flere dimensioner – med lag på lag af tegnede tylskørter, kugler og bling-bling.

Værkernes figurer synes at stå ud i rummet som gotiske skulpturer. Løsrevet fra deres flade, men dog gemt bag kaskader af maling og broderi. Side om side i et brus af farver og udførligt håndværk driver værkerne klichéen om moden som noget blot forbigående og tidsbegrænset på flugt.

Kaotisk sammenhæng
Ligeså gennemført et håndarbejde, der ligger bag de bogstaveligt talt skræddersyede, individuelle værker – ligeså fine korrespondancer findes på tværs af materialer, formation og udtryk.

De spøjse figurer synes at række ud efter hinanden trods den fysiske afstand værkerne imellem. Teatralske ansigter, detaljer og motiver går igen. Gentagelsen gentager sig, men med variationer og innovativt forbundet i en sammenhængende installation.

Overblikket er at finde underneden
Et filigranarbejde af minutiøse detaljer hensætter beskueren i en tilstand af langsom dvælen. De mange finesser udtrykker en kræsen for det mindste, som lader os fundere over den tid, det har taget at udforme værket.

Inspirationer fra gadekunstens tags og graffiti præger værkerne. Helle Mardahl, The Turbaned Bitch, 2009. Foto: Lærke Aarup
Inspirationer fra gadekunstens tags og graffiti præger værkerne. Helle Mardahl, The Turbaned Bitch, 2009. Foto: Lærke Aarup

Men samtidig efterlades vi i et mærkeligt grænseland af tegning og stof, af fladhed og dybde. Lag af materiale fortsætter indad, nedad og videre væk, og dermed fortrænges det gennemskuelige til fordel for en underliggende fortælling.

Omklamrende Stage Power
Bag karnevaleske brokader og masker gemmer sig en række symboler: Ørn, diamanter og kongehus ligger som lurende eksempler på magt.

Hermed afdækkes et nyt betydningsplan, hvor et netværk af tråd og klæde indsvøber en række sociale og politiske tematikker.Det politiske spil, der snor sig i et indviklet magtspil, ligner det spin(d) af tråde, der her filtrer ind og camouflerer meningen i lag på lag.

I den forstand bliver udstillingen også en kritisk kommentar eller øjenåbner, der ad kunstnerisk vej formulerer den kompleksitet, uigennemskuelighed og skrøbelige balance, der følger i kølvandet på samfundets hierarkier og magtstruktur.

Grimasser, der delvist forsvinder bag pomponer og slør. Helle Mardahl, The Soft and the Painful, 2009. Foto: Lærke Aarup
Grimasser, der delvist forsvinder bag pomponer og slør. Helle Mardahl, The Soft and the Painful, 2009. Foto: Lærke Aarup
Menneskelegemet er skjult i formidabel farveforvirring. I et sammenstød med sig selv og det omgivende hvide. Helle Mardahl, The Loaded Swan,  2009. Foto: Lærke Aarup
Menneskelegemet er skjult i formidabel farveforvirring. I et sammenstød med sig selv og det omgivende hvide. Helle Mardahl, The Loaded Swan, 2009. Foto: Lærke Aarup

Det virker
Med fornemmelse for den merbetydning, der kan udspringe, når man vover sig ind i selve lærredet og ‘folder det ud’ indefra, demonstrerer udstillingen en holdning til det omgivende samfund. Ved brug af magtfulde ikoner stilles spørgsmål ved de strukturer, der former nationen.

Helle Mardahl viser med sine gennemførte værker, at selv en saks af stof også kan klippe sig ind i bevidstheden og iscenesætte beskueren. For hvem besidder magten? Er det kunstneren, der forfører mig via brugen af symboler – eller er det mig selv, der bestemmer et budskab på en scene, der allerede er sat?

Er du i Berlin, så flygt fra kulden med et besøg på Circleculture Gallery. Er du andetsteds, så gives hermed en varm anbefaling til et nærmere kig på Helle Mardahls kunst! Det er den slags værker, man får lyst til at røre. Og tage med sig hjem.

Udstillingen kan ses på Circleculture Gallery (Cc:), Gipsstr. 11, Berlin-Mitte

www.circleculture-gallery.com

Billedserie

Udstilling

Stage Power

20 jan 2010 6 mar 2010

Helle Mardahl

Del artiklen

'En saks af stof kan også klippe'

Facebook