Billedreportage: Kunst. Natur. Ritual.

Billedreportage: Kunst. Natur. Ritual.

Nana Francisca Schottländer skaber et aftryk af ansigtet til udstillingen Kunst. Natur. Ritual, der udfolder i skoven i Rude. Foto: Frida Gregersen.

Kunst. Natur. Ritual. er en fællesskabt udstilling, der udfolder sig i naturlige omgivelser ved Alléhuset i skoven i Rude. Udstillingen er skabt i en udveksling mellem det specifikke sted, skoven, og fem kunstnere, der alle på hver deres måde er inspirerede af natur og af det rituelle. De deltagende kunstnere er Cecilia Westerberg, Mette Borup Kristensen, Morten Plesner, Nana Francisca Schottländer og Regitze Engelsborg Karlsen, der siden begyndelsen af maj har mødtes i skoven og udført ritualer vejledt og inspireret af Carina Lyalls naturfilosofi.

Kunstnerne har både anvendt eksisterende materialer som dødt træ og jord, samt materialer, de selv har introduceret, blandt andet ler, tekstil og gips, som de har integreret i de naturlige omgivelser. Centralt for udstillingen er det processuelle, fællesskabet og forbundetheden – kunstnerne imellem og mellem mennesket og den omgivende natur.

Regitze Engelsborg Karlsen har med værket Da grænserne lukkede græd jeg skabt et midlertidigt mindesmærke i form af 1000 gipsfrøer, som med tiden vil optages af skovbunden. Samtidig peger værket mod et håb om en lysere fremtid. Hun udtaler: “Jeg ønsker at skabe tusind frøer for fremtiden. Frøen repræsenterer noget transformativt, noget som er i forandring, noget magisk og eventyrligt, et håb. Jeg ønsker at anvende frøer som form på at sætte fokus på den unikke situation vi er i nu, hvor vi har fundet ud af at vi kan handle i fællesskab. Dette kan give håb til nogle af de andre svære ting vi står over for.

Regitze Engelsborg Karlsen overvejer placeringen af de første frøer. Foto: Frida Gregersen.
Regitze Engelsborg Karlsen. Foto: Frida Gregersen.
Regitze Engelsborg Karlsen placerer de første ud af 1000 gipsfrøer i værket Da grænserne lukkede græd jeg. Foto: Frida Gregersen.
Detalje fra Da grænserne lukkede græd jeg. Foto: Frida Gregersen.

Som en forberedende handling til Mette Borup Kristensens værk mandorla, placerer hun sig på jorden, idet værkets størrelse tager udgangspunkt i kroppens dimensioner. Efterfølgende har hun aftegnet værkets form med pinde.

Mette Borup Kristensen i værkets indledende udformning. Foto: Frida Gregersen.
Mandorlaen er et gammelt symbol på noget helligt fra mange kulturer. En portal, Et tegn der markeder det felt, hvor to verdener eller begreber mødes. Værket er skabt med fundne naturmaterialer på stedet samt gips.
Foto: Mette Borup Kristensen.

På ruten gennem skoven, har Cecilie Westerberg ophængt gule stykker stof, som hun har farvet ved hjælp af birkeblade fra skoven. Bladene koges i en time, hvorefter de filtreres fra ‘farvesuppen’, som stoffet, med den nu kraftige gule farve, så placeres i.

De indsamlede birkeblade. Foto: Frida Gregersen.
Cecilie Westerberg i proces. Foto: Frida Gregersen.
Birkeblade giver en stærk gul farve og er meget lysægte. Foto: Frida Gregersen.
De farvede tekstiler hænger på ruten gennem skoven. Foto: Frida Gregersen.

Morten Plesners lerværk Kapillær klump [Knotweed structure No. 2] er en brændingsskulptur af ler, hvor dele er modelleret op på stedet, andet er genanvendt fra en tidligere brænding. Han beskriver værket på følgende måde: “Ler rørene er en kapillær sammensætning af ens ekstruderede længder som imiterer Japansk Pileurts opbygning. En smuk invasiv art som haveejere har dumpet rundt i landskabet, uvidende om dens kraftige vækst og omfattende rodnet og som er nærmest umulig at slå ihjel.”

Morten Plesner: Kapillær klump [Knotweed structure No. 2], 2021. Foto: Morten Plesner.
Den 300kg tunge lerskulptur Formskifter/Skovkrop er skabt i et samarbejde mellem Nana Francisca Schottländer og Morten Plesner. Skulpturen består af kropsaftryk sammensat med aftryk fra træer i forskellige lag, der blandt andet er skabt under en rituel performance. Skulpturen tørrer nu og skal brændes den 22. maj, hvor gæster er velkomne til afsløringen i skumringen.

Morten Plesner i formgivningsprocessen. Foto: Frida Gregersen.
Nana Francisca i formgivningsprocessen. Foto: Frida Gregersen.
Rullede aftryk af træstammer udgør fundamentet i skulpturen. Foto: Frida Gregersen.
Træerne omkring bliver en del af skulpturen gennem leraftryk af deres stammer, der udgør de første lag i skulpturen. Foto: Frida Gregersen.
Aftryk med ler på Nana Franciscas krop under ritualet. Foto: Mette Borup Kristensen.
Kropsaftryk sættes sammen med aftryk fra træer i lerskulpturen Formskifter/Skovkrop. Foto: Mette Borup Kristensen.

 

Holsteinborgvej 149b, 4243 Rude
Ved Alléhuset i skoven

Udstillingen er åben alle dage 17.–24. maj 2021, kl. 12-16.
Den 22.-24. maj er udstillingen en del af Kunst i Pinsen i Midt- og Vestsjælland.
Den 22. maj kan man opleve en udendørs brænding af lerskulpturen Formskifter/Skovkrop.
Den 24. maj afholdes en workshop i plantetryk.

Del artiklen

'Billedreportage: Kunst. Natur. Ritual.'

Facebook