Træt af Adrian og Pia!

Billedserie

Teaterstykke

Træt af kunst! – Holiday on Ice tilsat iskoldt had

15 okt 2009 25 okt 2009

Charlotte E. Munksgaard, Pauli Ryberg, Morten Vejbæk Klode, Birgitte Prins

Fra 15.– 25. oktober besøger Træt af kunst! 8 byer i Danmark. Turnéplanen kan ses her.

Træt af Adrian og Pia!

Smilet er stivnet i Tomas Lagermand Lundmes debaterende drama Træt af kunst!. (Pressefoto: Henrik Stenberg, beskåret)

Tomas Lagermand Lundme er Træt af kunst! – stilhedens og afmægtighedens kunst. Hans aktuelle teaterstykke går til angreb på konsumkunsten, men siger hverken noget nyt eller viser vejen ud.

"Hvis du holder mund, bliver kunsten til ingenting. Du har et ansvar. Du har hænder, der kan handle. Du har en mund, der kan tale. Du har en krop, der kan gøre oprør."

Jeg står i Teater FÅR302s foyer i Toldbodgade i København og læser, imens jeg venter spændt på at opleve en kunstner tage livtag med kunstens manglende samfundsrelevans. Dramatikeren bag aftenens forestilling er tilfældigvis også billedkunstner.

På vej mod afgrunden
I foyeren er der kunst på væggene – en udstilling kurateret af Lundme, og på bedste avantgardevis har han også forfattet et kunstnerisk manifest til forestillingen. Og bare de første linjer antyder, at der er tale om en kunst idag, der ifølge Lundme ikke bruger sin stemme, sine hænder eller sin krop til at gøre modstand eller udfordrer samfundets bevægelse mod afgrunden.

Kunsten skal med andre ord tage sit ansvar alvorligt og etablere en modstand. Her svigter kunsten ikke bare sin egen men også folkets stemme. "Din samvittighed er kunstens," som han skriver.

Kimmie har nået bunden som kunstner og er lige blevet degraderet fra sin rolle som skøjtemus. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Kimmie har nået bunden som kunstner og er lige blevet degraderet fra sin rolle som skøjtemus. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)

Kunstens samfundsmæssige rolle
Det er prisværdigt opråb i en tid, hvor kunst måles primært på evnen til omsætning i en erhvervsøkonomisk, oplevelsesøkonomisk eller kommunalpolitisk sammenhæng.
Kunstens samfundsmæssige rolle er et aktuelt kulturpolitisk buzz-word. Kunststyrelsens repræsentantskaber (hvor Pia K. fornyligt tiltrådte) afholdte et seminar med den overskrift for ganske nylig.

Der lød opsangen til den politisk visionsløse kunst således fra Lotte Hansen (kendt bl.a. fra Jersild og spin): "Har kunsten et svar på det moderne menneskes udfordringer? Ja." Og hun understregede: "I bliver nødt til at skabe et rum for at blive forstået på kunstens præmisser." Men selvfølgelig var hverken Pia K. eller nogen andre politikere til stede.

Men Lundme har altså fat i noget. Spørgsmålet er om Træt af kunst! kan bidrage med noget som helst? Mest af alt et godt grin, lyder buddet herfra.

Så er der udsolgt!
I stykkets åbningsscene er vi i sminkerummet til forestillingen Holiday on Ice, hvor Kimmie Strandgård (toppede i firserne som barnestjernen i Bille Augusts film) har tabt alt håb om at blive en del af ‘det store show’ ude på isen, og hvert tiende minut kigger hun nervøst ned i den køletaske hun bærer rundt på, der indeholder Camilla – hendes datter, som hun iøvrigt selv har taget livet af. Ikke just et lykkeligt liv på skøjter. Her har vi kunsten og kunstneren idag repræsenteret, ifølge Lundme.

Vi følger Kimmie i tykt og tyndt, hendes drømme, mareridt manifesteret i møder med dels hendes fortid, kunstens ikoner (Picasso og Jasper Johns værker og en genoplivet–og helt fantastisk–Andy Warhol) Adrian Hughes fra Smagsdommerne, museet, hendes datter og forskellige suspekte typer, der giver hende råd om livet og især den kunstneriske karriere.

Kimmie konfronteret af Andy Warhol med pistol som virkningsfuld mikrofon. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Kimmie konfronteret af Andy Warhol med pistol som virkningsfuld mikrofon. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Kimmie forsøger at forklare betydningen af Jasper Johns værk Flag. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Kimmie forsøger at forklare betydningen af Jasper Johns værk Flag. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)

Men ak og ve, Kimmie forlader aldrig det rum, hun befinder sig i. De situationer, der udspiller sig, er indholdet af en udsolgt kunstners dårlige samvittighed. På væggen hænger et samtaleanlæg, der gang på gang prikker til denne samvittighed og med krænker-undertoner irettesætter og fornedrer den håb-løse Kimmie.

Jødekortet og Piakortet
Det viser sig at Kimmie er datter af Fritzl (den incestoide far fra Amstetten i Østrig), stemmen i samtaleanlæget, som ikke sønderligt opfindsomt fremstilles som en Hitler-figur (efter alt at dømme en ublu reference til Pia Kjærsgaards nye magtbeføjelser), og der relateres med lige så lidt held til jødeforfølgelser og dette folks tavse skæbne.

Et lille kig til den afdøde datter Camilla. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Et lille kig til den afdøde datter Camilla. (Pressefoto: Palle Steen Christensen)
Er kunstneren en forfulgt jøde, der mishandles i en kælder i Østrig? Øh… Det bliver ærlig talt ret usmageligt, når man uden videre trækker jødekortet, når man vil udtrykke afmægtighed, og Pia/Hitler-kortet, når der skal udtrykkes magtudnyttelse.

Men kunsten er for en gang skyld primært selv skyld i realiteterne. Den har nemlig solgt ud, ladet sig styre af mammonens korte lykkerus, og DR2’s Smagsdommerne står som udtrykket for denne totale, ukritiske forfladigelse i den bedste sendetid. Holiday on Ice er med andre ord lige om hjørnet.

Sjov men blind vej
Træt af kunst indeholder både en yderst velsleben, afvæbnende humor og en prisværdig kritik af tilstanden, men også en uhæmmet brug af stereotyper, som der allerede er bred enighed om i det kulturelle felt. Der bliver ikke leveret noget nyt – kun karikaturer, som heldigvis er morsomme. Og ser man på kunsten og kunstnerens skæbne i Træt af kunst!, så er der vel ikke så mange muligheder for en kunst, der – rent billedligt – er spærret inde i en kælder i Østrig, hvor far (Pia) bestemmer mere, end hvad godt er. Så kan man godt forstå at Lundme er træt.

Træt af kunst! starter sin Danmarksturné iaften i Helsingør. (pressefoto: Henrik Stenberg)
Træt af kunst! starter sin Danmarksturné iaften i Helsingør. (pressefoto: Henrik Stenberg)
Jeg har dog sværere ved at forstå legitimiteten i Lundmes pegen fingre af kunstscenens øvrige aktører. For hvis Lundme skal klappe sig selv på skulderen, så skal de vises sten så sandelig også op af køletasken, og det opgør, som manifestet lover, når aldrig de skrå brædder.

BONUSINFO:
I aften, den 15. oktober kl. 20, starter stykkets Danmarksturné med en forestilling i Helsingør og senere i aften interviewes Tomas Lagermand Lundme af Adrian Hughes i Smagsdommerne får smæk på DR2.

Se Træt af kunsts turnéplan her

Træt af kunst – Holiday on Ice tilsat iskoldt had (75 min.)
MEDVIRKENDE: Charlotte E. Munksgaard, Pauli Ryberg, Morten Vejbæk Klode og Birgitte Prins
DRAMATIKER: Tomas Lagermand Lundme
INSTRUKTØR: Kenneth Kreutzmann
SCENOGRAFISK IDÈ & KONCEPT: Ida Marie Ellekilde
SCENOGRAFISK REALISERING: Lisbeth Burian
DRAMATURG: Louise W. Hassing
LYSDESIGNER: Sonja Lea
LYDDESIGN: Brian Larsen

Manifest:

Din samvittighed er kunstens

Stilhedens ansigt er dit.

Hvis du holder mund, bliver kunsten til ingenting.
Du har et ansvar.
Du har hænder, der kan handle.
Du har har en mund, der kan tale.
Du har en krop, der kan gøre oprør.
Samvittighedens ansigt er svær at tale med i stilhed.
Det ved du.
Et ansigt har en hukommelse.

Fællesskab gør stærkt.
Den anbefaler et sammenhold.
Du vil nu går videre i en form for et ”vi”.

Vi går gennem stilhedens stemme med vores kroppe, vores stemmer, vores øjne.
Vi befaler, at folkets kultur ikke er er hengemt til museer og støvede biblioteket.
Vi siger, at kunstens stemme er din.

Og det er netop den stemme, der skal komme fra dig.
For et kor uden stemmer er en lydløs sang, der kun rummer sorg og glemsel.
Hvis man holder mund, dør kunsten.

Vil du klæde dig i skyldighedens frakke?

Desværre er stilhedens kunst ingen kunst.
Kom, vi går sammen.

VI GÅR SAMMEN.
VI SIGER NEJ.
VI ETABLERER EN MODSTAND.

Min mund er din mund.
Vores munde synger.

Tomas Lagermand Lundme
Født 1973, opvokset i Reberbanegade på Amager, arbejder som dramatiker, forfatter og billedkunstner.

Debut i bogform i 1998 med den kontroversielle roman "FORHUD" - har siden udgivet en lang række bøger for børn, unge og voksne. Skrev i 2001 hørespillet "MOR OG HEIDI" til Danmarks Radio, der siden har dannet skole. Efterfølgende har Lundme skrevet en række hørespil, små fortællinger og to krimiføljetoner til DR; Frosne Blomster fra 2008 og Kvinder der irettesætter Gud fra 2009. I 2006 skrev Lundme sit første stykke til scenen - DUESLAG til Teater Får302 og SAUNAEN i 2008.

Tomas Lagermand Lundme er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 1996-2002, har bl.a. fået Undervisningsministeriets Skriverpris i 2007 og Dramatikerforbundets Talentpris i 2008. Ligeledes var Lundme indstillet til en Reumert i 2007/2008 som dramatiker for SOLIDARITET på Teater Momentum, Odense.


Billedserie

Teaterstykke

Træt af kunst! – Holiday on Ice tilsat iskoldt had

15 okt 2009 25 okt 2009

Charlotte E. Munksgaard, Pauli Ryberg, Morten Vejbæk Klode, Birgitte Prins

Fra 15.– 25. oktober besøger Træt af kunst! 8 byer i Danmark. Turnéplanen kan ses her.

Del artiklen

'Træt af Adrian og Pia!'

Facebook