Jens Birkholm: Fynbomaleren i Berlin
28 nov 202030 maj 2021

Med den nyåbnede særudstilling Jens Birkholm – Fynbomaleren i Berlin sætter Faaborg Museum nyt, forskningsbaseret fokus på Fynbomalerens samlede kunstneriske virke fra Faaborg til Berlin og retur. Med udstillingen er det sigtet at belyse hans mangfoldige motivvalg, vejen til anerkendelse og hans position i dansk og tysk kunsthistorie. Det er første gang i over 50 år, at en særudstilling præsenterer et så stort udsnit af Birkholms samlede produktion, ca. 90 værker i alt, med fornemme værker fra museets egen samling, tilføjet væsentlige værker fra ind- og udland, herunder en lang række privatejede værker, der ikke tidligere har været vist offentligt.

Jens Birkholm: Når lyngen blomstrer, 1907. Foto: Faaborg Museum.
Jens Birkholm: Når lyngen blomstrer, 1907. Foto: Faaborg Museum.

Fra storbyens slum til Sydfyns landskabsidyl
Maleren Jens Birkholm (1869-1915) adskilte sig markant fra de øvrige Fynbomalere. Gennembruddet som kunstner fik han ikke i Danmark, men i Berlin i 1890’erne, blandt andet med et maleri med titlen Sult, og snart fulgte andre motiver af storbyens skyggesider. Nøgternt skildrede Birkholm mennesker på bunden af samfundet i en række hverdagsskildringer fra datidens Berlin: de udsatte fra fattighuset, i herberget, i parken og på legepladsen – blottet for enhver form for romantik eller sentimentalitet. Birkholm boede i Berlin i 10 år, fik konstateret tuberkulose og vendte hjem til Faaborg i 1902, hvor han fik atelier i byen og et lille malehus på kanten af Faaborg Fjord. Han bevarede forbindelsen til Berlin, og hans samfundskritik ses også i billeder fra fattighuset i Faaborg. Men det er især landskaberne, der kendetegner hans Faaborg-år; utallige skildringer fra især Svanninge Bakker i alt slags vejr og på alle årstider.

Birkholm var en undersøgende maler, og hans samlede værk ”stritter” i mange forskellige retninger både malerisk og motivisk i en grad, så man kan blive i tvivl om, hvorvidt den samme kunstner har skabt alle værkerne. Men som hos de øvrige Fynbomalere er det hverdagen, der står i centrum af alle værkerne; som dokumentation men også som kunstnerisk oplevelse, der kontrastfyldt spænder fra mørkstemte figurskildringer, sociale vidnesbyrd fra bunden af samfundet, og til lysstemte, stoflige gengivelser af hjemstavnens vejrlig og natur. Modsætningerne mødes i et kunstnerisk livsværk, der her bredes ud i sin mangfoldige helhed.

Birkholm og Fynbomalerne
I dag regnes Birkholm for at være en af de helt centrale kunstnere i kredsen af Fynbomalere – og i stiftelsen af Faaborg Museum. Det var Birkholm, der skabte forbindelse til den velhavende konservesfabrikant Mads Rasmussen, og han spillede en aktiv og væsentlig rolle, da Rasmussen besluttede sig for at oprette et museum for Fynbomalerne i Faaborg. Birkholm opnåede herved som kunstner institutionel repræsentation, men hans socialrealistiske kunst især fra den tyske hovedstad har været svær at placere. På den ene side har den været rost og anset som væsentlig, men på den anden side har den virket fremmedartet på mange og er dermed blevet udgrænset i institutionel og kunsthistorisk sammenhæng. Hans landskaber har derimod længe været værdsat af private samlere, og denne del af Birkholms virke har gennem de sidste 10-15 år også haft Faaborg Museums interesse, og flere erhvervelser er tilkommet, som nu vises – sammen med øvrige indlånte og egne værker – i en samlet præsentation, der viser Birkholms mange facetter.

Kilde: Faaborg Museum

Faaborg Museum

Grønnegade 75
5600 Faaborg

Ons-søn 11-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 62610645

Jens Birkholm: Fynbomaleren i Berlin
28 nov 202030 maj 2021

Del

'Jens Birkholm: Fynbomaleren i Berlin'

Facebook