Corporum – Et fællesskab for faglig sparring

Corporum – Et fællesskab for faglig sparring

Sidsel Seeberg (tv) og Luna Lund Jensen (th) foran indgangen til Cantina på Godsbanen. Foto: Christian Salling.

Foreningen Corporum blev dannet i slutningen af 2018 med det formål at fremme mulighederne for unge, nyuddannede kunstnere fra vækstlaget i Aarhus. Vi har talt med Luna Lund Jensen, der tog afgang fra Det Jyske Kunstakademi i år, og Sidsel Seeberg, som er flyttet til Aarhus, efter at have boet og studeret i Berlin.

Baggrunden for oprettelsen af foreningen var, at mange nyuddannede kunstnere fra Det Jyske Kunstakademi forlod byen efter endt uddannelse og enten flyttede til København eller udlandet. Med støtte fra kommunen skulle Corporum hjælpe med at vende udviklingen, ved at skabe et miljø for unge, nyuddannede kunstnere, som kunne sikre en divers aldersmæssig sammensætning på byens kunstscene.

“Mit indtryk er, at det har været en negativ spiral”, forklarer Luna Lund Jensen. “Hvis nogen bliver så opstår der også hurtigere et miljø, men omvendt har folk har ikke rigtigt lyst til at blive, hvis der ikke er et miljø og det hele er centreret omkring akademiet og en ældre gruppe af kunstnere. Så derfor bliver fraflytningen hurtigt noget, man automatisk gør”.

“Det har spillet en stor rolle for mig, at der har været dette sted”, fortsætter Jensen. “Jeg har talt med andre kollegaer om, hvor svært det kan være at finde et sted at arbejde, at man pludselig er meget alene og hvordan alle de ting, man har på akademiet, kan være meget svære at finde igen. Det har været vigtigt for mig, at kunne fortsætte med at arbejde med det samme og have et fællesskab og at have nogen at have kritiske samtaler med. Det synes jeg er værdifuldt”.

En mindre by kan være attraktiv

Corporum har lige nu 12 medlemmer, men det er ikke alle, der er dimittender fra Det Jyske Kunstakademi: Sidsel Seeberg har foretaget den omvendte bevægelse, og er flyttet til Aarhus fra Berlin. “Faktisk oplevede jeg som nyuddannet i Berlin, at fordi der er så mange nyuddannede, er der meget mindre fokus på afgangsudstillinger, og dårligere vilkår for nyuddannede, end der er i Aarhus”, fortæller hun.

Læs også: Nyt atelierfællesskab for det aarhusianske vækstlag

“Der er også mange, som flytter til Berlin, så man er en kæmpe pulje af kunstnere, med meget få midler. Så jeg oplevede, at det var et ret stort skifte fra det trygge liv på akademiet, til at skulle finde ud af, hvordan det fungerede i virkeligheden.”

Fordelen ved at flytte til en mindre by som Aarhus er ifølge Seeberg, at man meget hurtigere kan få et overblik over, hvem der er på scenen, og også hurtigere selv blive synlig. “Jeg opfatter det som meget positivt, at der netop er de her muligheder med et sted som Corporum, og at der bliver støttet op fra kommunen.”

Et fagligt fællesskab

Corporum har fået lokaler på Godsbanen, hvor der er indrettet atelierpladser og et nyt, fælles udstillingsrum, Cantina, der åbner i forbindelse med Art Weekend Aarhus. 12 kunstnere har deres daglige gang på stedet med ét atelier pr. kunstner og et enkelt, der er delt mellem to kunstnere. Det har også været vigtigt at have fælles faciliteter, som køkkenet, og det fælles udstillingsrum, for at skabe mere interaktion mellem stedets brugere.

Luna Lund Jensen, Rundgang, 2020. Foto: Luna Lund Jensen.

“Da vi skulle optage folk var det vigtigt at have fokus på, at det var professionelle billedkunstnere, som var nyuddannede, for at være sikre på, at der er et højt fagligt niveau til stede”, fortæller Jensen. “Når vi skal samtale om vores udstillinger, så betyder det meget, at vi kan tale samme sprog, at vi har nogle af de samme referencerammer, så vi kan tilføje til den samme masse og hjælpe hinanden i processerne – samtidig med, at vi selvfølgelig alle har en meget forskellig praksis. Og det er også det, der opstår når man er hernede: Pludselig har man et større netværk, end når man bare står alene og ikke ved hvordan man skal komme videre.”

Er det ligefrem en kollektiv proces?

“Der vil nok altid være en vis grad af, at man selv skal finde ind til ens egen proces, men det faglige fællesskab giver enormt meget”, forklarer Seeberg. “Man kan blive låst fast, hvis man aldrig har de samtaler og den sparring. Der er nogle forskellige færdigheder til stede, hvor man kan hjælpe hinanden videre og hvor man kan prikke lidt til hinanden og sige: ‘Har du overvejet, at gøre det på dén måde?’ når man besøger hinandens atelierer.”

Behov for flere kunstnerværksteder

Jeg spørger lidt ind til fremtiden, og om Corporum skal fortsætte i sin nuværende form, eller om det giver mening at udvide foreningen, hvis der kan skaffes flere atelierpladser:

“Der kommer mange forespørgsler, hvilket tyder på, at der er et behov, som heller ikke bliver dækket her”, mener Jensen. “Der er mange, der bliver tiltrukket af at være en del af et fællesskab. Jeg ved ikke, om det er denneher forening, som skal blive større, for på en måde synes jeg også, at vi er mange nu. Men der er helt klart et behov og der kunne sagtens være flere atelierer og kunstnerværksteder. Når man tænker på, at der til næste sommer bliver uddannet endnu flere fra Det Jyske Kunstakademi, så kommer der ikke til at være plads til dem alle, som det ser ud lige nu. Så på den måde, kunne der rent fysisk godt komme en udvidelse.”

Og måske er det budskabet til politikerne, hvis man ønsker at komme problemet med fraflytning at de unge talenter til livs:

“Der skal være flere steder som dette, hvor man giver unge kunstnere mulighed for at etablere sig, for det sker ikke bare fra dag et”, mener Seeberg. “Der var denne her debat på DR2, hvor Anders Lund Madsen fik sagt noget med, at man nu (under coronalockdownen, red.) fik luget lidt ud, så der kun var de kunstnere, der kunne klare sig økonomisk, tilbage. Det er måske lidt langt fra virkeligheden af, hvordan det fungerer: Man starter jo ikke bare ud og kan klare sig økonomisk. Der er en proces, der skal bygges op, og der er et sted som Corporum et godt og vigtigt skridt på vejen.”

Del artiklen

'Corporum - Et fællesskab for faglig sparring'

Facebook