Pipilotti Rists psykedeliske åbenbaring på DMJX

Pipilotti Rists psykedeliske åbenbaring på DMJX

Pipilotti Rists: Jordlys og pingpong, 2020. Indvielse af værket som udsmykker Journalisthøjskolen DJMXs nyopførte bygning i Aarhus. Foto: Christian Salling.

Der er fuld knald på Pipilotti Rists udsmykning af Journalisthøjskolen, hvor jordhuller og åbne himmelrum opløser DMJX nyopførte arkitektur i Aarhus i en eksplosiv, psykedelisk massehallucination.

De er der allesammen. Journalisthøjskolens forstander, byens spidser og repræsentanter for de store fonde, der har støttet tilblivelsen af det omfattende værk. Og selvfølgelig aftenens hovedperson: Den schweizisk-fødte kunstner Pipilotti Rist, der blandt andet kunne opleves i Danmark sidste år i en omfattende retrospektiv soloudstilling på Louisiana.

Anledningen er indvielsen af Rists værk Jordlys og pingpong med solen, som udsmykker Journalisthøjskolen DMJXs nyopførte bygning i Aarhus, og det er på mange måder lidt af et scoop, at uddannelsesinstitutionen har fået en af kunstens helt store navne til at sætte sit karakteristiske fingeraftryk på de nye lokaler.

Vi mødes i foyeren allerede klokken 17 sidst på eftermiddagen på en solrig og lun sensommerdag i begyndelsen af september. Tidspunktet kan forekomme lidt underligt, for ved første øjekast er der faktisk ikke så meget at se. I loftet hænger en gigantisk diskokugle, og foran foyerens enorme panoramavinduer fornemmer man farverige gardiner, der under velkomsttalerne dog stadig er trukket fra.

Pipilotti Rists: Jordlys og pingpong, 2020. Indvielse af værket som udsmykker Journalisthøjskolen DJMXs nyopførte bygning i Aarhus. Foto: Anders Sune Berg.

Et værk af lys

Da de rituelle høfligheder inden aftenens snigpremiere er vel overstået, er det blevet mørkt udenfor. Videoprojektionerne kører, og rummet står nu fuldstændigt forvandlet i al sin kulørte overdådighed. Vi står omsluttet af Rists sanselige, spraglede univers: “Blandt intellektuelle bliver farver ikke værdsat. De bliver ofte betragtet som et emotionelt værktøj; som noget farligt” forklarer hun. Men værket skal vise, at det journalistiske og det kunstneriske begge har som mål at mediere tanker og følelser på en klar måde og “skabe mening i al denne elektriske støj”, som hun siger.

Værket handler grundlæggende om lys. Lys der – ifølge Rist – “kærtegner rummets overflade”. Lys som sollys og lys som geologisk ild og energi. Men også lys som bærer af informationsstrømme igennem de lyslederkabler, der forbinder journalisthøjskolen med den omgivende verden og binder det moderne, globale informationssamfund sammen.

Læs også: Mit blod koger – Anmeldelse af Pipilotti Rist på Louisiana

Et på mange måder passende konceptuelt afsæt for en institution, hvis formål er at uddanne fremtidens formgivere af selvsamme informationsstrømme.

“Information er organiseret lys”, siger Pipilotti Rist lidt kryptisk. “Og som kunstner er målet at give det en poetisk form.”

Opløsning af arkitekturen

Igennem ekspressive, psykedeliske videoprojektioner, der åbner sig som interdimensionale “huller” i gulve, vægge og lofter, opløser Rists værk journalisthøjskolens mure og skaber forbindelser fra jordens indre til det yderste kosmos, og fra himmelsk lys til blodbaner og neuronforbindelser i menneskekroppen.

Pipilotti Rists: Jordlys og pingpong, 2020. Indvielse af værket som udsmykker Journalisthøjskolen DJMXs nyopførte bygning i Aarhus. Foto: Anders Sune Berg.

Videoerne selv er en blanding af optagelser fra området omkring DMJX og abstrakte, algoritmegenererede billeder, der alt sammen er digitalt bearbejdet med stærke farver. Den gigantiske diskokugle bader loft og vægge i små lysfragmenter, som en gengivelse af himmelhvælvet udenfor. Og som det måske mest markante, permanente indgreb i dagtimerne, er Journalisthøjkolens kantine blevet forsynet med et sæt spraglede patchwork-gardiner i overstørrelse, skabt af Rist i samarbejde med kunstnerens egen søster.

I dagslys vil det normalt kun være diskokuglen og de spraglede gardiner, som er synlige. På udvalgte tidspunkter af døgnet trækkes gardinerne dog for, og værket fremfører sit cirka ti minutter lange videoloop. Værket vil derfor også opleves forskelligt, alt afhængig af årstid, vejr og tid på dagen.

Efemeriske kunstoplevelser

Det kan måske forekomme et temmelig modigt valg sådan at lave et værk baseret på videoprojektioner i et arkitektonisk rum, der i dagtimerne oftest er så lyst, at stedets daglige brugere ikke vil bemærke værkets tilstedeværelse. Jeg spørger derfor Rist, hvordan hun har tænkt dette tidslige aspekt ind i værket. “Jeg forestiller mig værket som en slags ‘genfærd’, der engang imellem åbenbarer sig for de studerende”, forklarer hun. Og måske er der netop en god pointe i, at man med tiden kan blive en smule “blind” overfor et værk, man ser hele tiden.

Pipilotti Rists: Jordlys og pingpong, 2020. Indvielse af værket som udsmykker Journalisthøjskolen DJMXs nyopførte bygning i Aarhus. Foto: Anders Sune Berg.

Den gamle journalisthøjskole havde faktisk en del skulpturer – der nu er placeret i en lille “skulpturhave” på den nye bygnings tag – men mange af disse blev med tiden glemt, og stod ofte begravet under parkerede cykler. Kunsten har altså ikke altid lette kår i et travlt og omskifteligt hus, hvor man let kan glemme, at den i det hele taget er der!

Pipilotti Rists værk er på mange måder en radikal gentænkning af, hvordan man kan udsmykke et rum, der ligger meget langt fra fortidens monumentale skulpturer, og permanente arkitektoniske indgreb. I stedet smyger Rists lystinstallation sig kærtegnende omkring bygningens former i en evigt foranderlig proces, ikke insisterende, men nærmere som en efemerisk hallucination, der et øjeblik bringer husets brugere ud af dagligdagens trummeum og i forbindelse med en mikro- og makrokosmisk virkelighed, der minder os om, at vi er en del af en større verden.

Aftenen trækker ud, og vi ender seancen foran journalisthøjskolens hovedindgang, hvor en fuldmåne i horisonten på poetisk vis spejler de planetlignende videoprojektioner på bygningens indgangsparti. Skellet mellem inde og ude, mellem virkelighed og medieret verden synes i sandhed at være gået i opløsning!

Pipilotti Rists Jordlys og pingpong
Pipilotti Rists: Jordlys og pingpong, 2020. Indvielse af værket som udsmykker Journalisthøjskolen DJMXs nyopførte bygning i Aarhus. Foto: Christian Salling.

Del artiklen

'Pipilotti Rists psykedeliske åbenbaring på DMJX'

Facebook