Energien i det alternative

Billedserie

Messe

Alt_Cph 2009

18 sep 2009 20 sep 2009

Alt_Cph
Se kort og tider

Energien i det alternative

Signe Vad er kurator på årets Alt_Cph. Foto Solveig Lindeskov Andersen

Kunstner og mikro-gallerist Signe Vad kuraterer årets alternative kunstmesse alt_cph. Det gør hun med fokus på den særlige energi, der ligger i rodnettet af kunstscenens alternative praksisser.

Kunstscenens rodnet
Da hun blev inviteret til at kuratere den ikke-kommercielle messe alt_cph, tænkte Signe Vad sig om i et døgns tid, inden hun sagde ja. For hvad skal man overhovedet med en kunstmesse, hvor der ikke er salg? Tankerne omkring det tog dog hurtigt form.

”Der er jo ikke andre steder, der samler de her alternative udstillingssteder,” siger hun med tydelig begejstring for konceptet. Hun synes, at det profit-frie initiativ og den energi, som ligger der, er det interessante ved den alternative scene, og det har hun fokuseret på i sin planlægning af messen.

RACAs stand på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup
RACAs stand på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup
Signe Vad mener, at rodnettet under den etablerede kunstscene giver næring videre op i systemet. ”Hvis der ikke var alle de her frivillige initiativer, så ville der ikke være så meget professionalisme længere oppe i systemet,” siger Signe Vad.

Hun uddyber, at det ikke nødvendigvis er et spørgsmål om den alternative scene som en stilmæssigt nytænkende avantgarde, men at det handler om, at der bliver sat spørgsmålstegn ved de normer, der er skabt konsensus om i miljøet.

Forretning eller formidling?
”For nogle år siden skød de kommercielle gallerier jo op som svampe i København, elever på akademiet udsolgte inden åbningen og alt muligt mærkeligt,” siger hun og fortsætter:

”Et eller andet sted virker det som om, at der nu er opstået alternative udstillingssteder som en modreaktion på alle de penge, der var på kunstscenen. Hvis der er så meget fokus på kunsten som en vare, så er der behov for det frivillige initiativ, og så er det dét, som vil gøde og gavne kunstmiljøet.”

Foto Jan Falk Borup
Foto Jan Falk Borup
Signe Vad medgiver, at der er et stort grænseland, hvor kommercielle gallerier ligeså vel kan have et idealistisk grundlag.

”Jeg synes altid, at man skal se på, hvad det grundliggende motiv er,” siger hun og understreger, at der er forskel på, om man laver et rum, hvor man har tænkt sig at være forretningsmand, eller om man laver et rum for at formidle kunst.

”Hvis man tænker på at generere penge, så er det jo en helt anden vinkling, end hvis man tænker på, hvad man kan give til andre af oplevelser, indtryk eller nye måder at forstå verden på.”

Det nordiske udsyn
Udstillingssteder fra hele Norden er inviteret til at deltage, og særligt Sverige er velrepræsenteret på messen. Som kunstner har Signe Vad studeret i Göteborg, hvor hun oplevede, at der var en helt anden tilgang til de profit-frie udstillingsformer, end hun kendte det fra Danmark.

Norske Rekord på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup
Norske Rekord på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup
Svenske The Mobile Box på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup
Svenske The Mobile Box på Alt_Cph 2008. Foto Jan Falk Borup

”De har en meget teoretisk tilgang til hele do-it-yourself-kulturen, og det er typisk for svenskerne. De er meget seriøse i deres tilgang til tingene, og alting er virkelig gennemarbejdet. I Danmark er vi mere viltre. Det er ikke fordi, kunstnerne herhjemme er useriøse, de gør det bare på en anden måde,” forklarer Signe Vad og uddyber, at hun forventer, at messen vil afføde gensidig inspiration mellem de forskellige deltagere.

Samtidig håber hun også, at alt_cph kan ramme et lidt bredere publikum end det der normalt opsøger de ikke-kommercielle gallerier, for hun mener, at den alternative scene har en tendens til at eksistere i nogle små lommer og forblive lidt intern.

Pressefoto/Alt_Cph
Pressefoto/Alt_Cph
Liv i messehallen
Noget af det Signe Vad har savnet fra tidligere messer er, at der sker noget mere udover det, at de repræsenterede udstillingssteder har hver deres stand.

”Jeg gør meget ud af at invitere kunstnere til at komme og lave noget i rummet under messen. Jeg har to scener; en til debat og en til performance og lydkunst, og så har vi et rum med internetkunst,” fortæller hun.

Det er ikke meningen, at et besøg på messen skal forveksles med en tivolitur, men hun håber, at den energi, som ligger i de alternative udstillingssteder, kan blive samlet og komme til udtryk på messen.

Alt_Cph opstiller igen i år en række paneldebatter under messen. Foto KUNSTEN.NU
Alt_Cph opstiller igen i år en række paneldebatter under messen. Foto KUNSTEN.NU
Debatter
Også debatscenen er central på alt_cph. ”Min tanke med at have en debatscene er, at når vi nu arbejder ud fra det profit-fri initiativ, og ikke er styret af økonomiske interesser, så har vi også større råderum til at sætte spørgsmål ved os selv, ved kunstpolitik og ved kunsten i det hele taget,” forklarer Signe Vad og fortsætter;

”Jeg mener, at på mange niveauer i samfundet er der nogle normer, som vi ikke sætter spørgsmålstegn ved, og jeg tænker, at jo mindre vi tør stille spørgsmål, jo mindre frie er vi.”

Billedserie

Messe

Alt_Cph 2009

18 sep 2009 20 sep 2009

Alt_Cph
Se kort og tider

Del artiklen

'Energien i det alternative'

Facebook