Når kunsten lyver

Billedserie

Udstilling

Building Democracy – Mapping the Real / Drømme, løgne og andre arbejder

29 aug 2009 25 okt 2009

Lasse Lau, Lise Skou, Khaled Barakeh / Lars Bent Petersen

Overgaden - Institut for samtidskunst
Se kort og tider

Lasse Lau modtog i år et arbejdslegat på 50.000 kr. fra Statens Kunstfond.

Når kunsten lyver

Lars Bent Petersen: We Are the World – det er derfor der er venner til, 1991. (Foto: Anders Sune Berg (beskåret))

Overgaden udstiller lige nu Lars Bent Petersens Drømme, Løgne og andre arbejder og Building Democracy – Mapping the Real, der på hver sin måde viser, hvor godt og skidt det er, når kunsten er fuld af løgn.

Lad os starte med den kunstneriske løgn på Overgadens førstesal, hvor CUDI (Lasse Lau og Lise Skou) i samarbejde med billedkunstneren Khaled Barakeh har rejst rundt til tre europæiske forstæder i sommeren 2009. Her hjalp de lokale filminstruktører med at skabe en kortfilm fra deres lokalmiljø. En drøm, som deres etniske baggrund og ghettostigmatisering ellers har bremset for.

Med egne ord…
Det er der hverken kommet gode film eller god social kunst ud af. Filmene afspejler primært stereotyper uden megen selvkritik og Lasse Lau udtaler selv (i en videodokumentation af projektet): “Intentionen var at portrættere det her flygtninge-mønster, hvilket vi har fejlet i – totalt.” Så kan man spørge sig selv, om man måske skulle have stoppet der?

Campingvognen, der førte projektet gennem Danmark, Holland og Frankrigs forstæder. (pressefoto)
Campingvognen, der førte projektet gennem Danmark, Holland og Frankrigs forstæder. (pressefoto)

CUDI (Center for Urbanitet, Dialog og Information) satte dagsordenen i starten af 00’erne med bl.a. deres sociale kunstprojekt i Vollsmose-forstaden i Odense. Her fik beboerne et tiltrængt talerør i kraft af kunstnerne og projektets initiativer (bl.a. udstillinger og koncerter med lokale kunstnere, debatter og foredrag).

Et forsøg på at gøre op med den stigmatisering, som beboerne oplevede til dagligt, og især i medierne. Projektets slagkraft og empati var stor og symbolikken til at føle på.

Fine intentioner

I dag sætter CUDI ikke længere dagsordenen og har kastet sig ud i et lignende projekt med kun få afvigelser. Samme intention – nu bare i tre forskellige forstæder i Europa, samme mål – at bidrage konstruktivt til det stigmatiserede billede vi har af indbyggerne i disse forstæder som en gruppe ukompetente og samfundsnassende analfabeter.

Intentionen er fin og fokusset stadig tiltrængt, men kunstnere burde efter næsten ti år kunne manifestere lidt mere nytænkning. Og vigtigst: Dette projekt oser af problematiske selvfølgeligheder.

I forgrunden den franske dansevideo af Sutio Marnas fra forstaden Clichy-sous-Bois i Paris. (Foto: Anders Sune Berg)
I forgrunden den franske dansevideo af Sutio Marnas fra forstaden Clichy-sous-Bois i Paris. (Foto: Anders Sune Berg)
I udstillingen kan man se interviews med de tre instruktører fra de europæiske forstæder. (Foto: Anders Sune Berg)
I udstillingen kan man se interviews med de tre instruktører fra de europæiske forstæder. (Foto: Anders Sune Berg)

Ufine resultater
Påstanden om ‘at flytte resurser’ i en campingvogn under titlen Building Democracy–Mapping the Real er en uhørt tilnærmelse. Dels fordi, kunstnerne har siddet sammen i campingvognen med deres resurser og utopier og udtænkt en model til forbedring af nogle filmskaberes forhold, som i realiteten ingen effekt har (heller ikke engang i symbolsk forstand), og dels fordi projektet i sin helhed lyver for sig selv, os og de medvirkende.

Der bliver ikke bygget noget demokrati, kortlagt noget virkeligt, eller rykket ved nogen stereotyper og selv filmproduktionerne (resultatet af kunstnernes tilførte resurser) stræber på udtalt vis efter en vestlig æstetik, hvor de stigmatiserede ender med at blive bekræftet i selv samme stigmatisering: Den hvide vesterlænding kommer med resurser (filmudstyr), indkluderer dem for en stund i en vestlig filmprouktion og forlader dem igen samme sted.

Lasse Lau slår selv hovedet på sømmet: “Det er et problem, at vi gentager den struktur, som vi forsøger at kritisere.” Det er til gengæld utrolig sandt! Og også dér kunne man have stoppet.

Lasse Lau og Lise Skou i dialog om projektets intentioner og problemer. Dialogen er her præget af kunstnernes ideer og forbehold, ikke de medvirkendes. (Foto: Anders Sune Berg)
Lasse Lau og Lise Skou i dialog om projektets intentioner og problemer. Dialogen er her præget af kunstnernes ideer og forbehold, ikke de medvirkendes. (Foto: Anders Sune Berg)

Prisværdigt selvbedrag
De involverede har haft sparsom medindflydelse, og projektet formår hverken at skabe gennemsigtighed, udfordre forholdene eller udtrykke egentlig empati, hvilket er nødvendigt for et sådan projekt i sin helhed.

Det er til gengæld prisværdigt, at kunstnerne dokumenterer selve processen i udstillingen, men puha hvor bliver de forkromede intentioner og de kunstneriske selvbedrag også i den grad udstillet. Derfor er opfordringen her: SE DEN!

Den forløjede virkelighed
Nedenunder er der helt andre løgne på spil. Den midtkarriere-ramte Lars Bent Petersens udstilling Drømme, løgne og andre arbejder er nærmest én stor løgn. En ‘tour de force’ i løgnens natur og tilstand i vores allesammens virkelighed: Politiske løgne, kunstneriske løgne, mediernes løgne og villa-vovse og volvo-løgne. Udstillingen illustrerer meget skarpt, at bag disse løgne gemmer sig det menneskelige begær efter magt og forfængeligheden.

Forlokalet i Overgaden er præget af politiske løgne og forløjede verdensbilleder. (installationsview: Anders Sune Berg)
Forlokalet i Overgaden er præget af politiske løgne og forløjede verdensbilleder. (installationsview: Anders Sune Berg)

Alt sammen sat i scene med kunstens flertydige (og løgnagtige) sprog og symbolik, hvor man både bliver sat af i svinget, men stadig løber spændt rundt om hjørnet for at se, hvad der nu kommer. Der er i modsætning til ovenpå ingen forkromede intentioner, men masser af vildskab, ironi, aktualitet og symbolik, der hænger ved.

Verdensbillede, 1992 (Foto: Anders Sune Berg)
Verdensbillede, 1992 (Foto: Anders Sune Berg)
We Are the World – det er derfor der er venner til, 1991. (Foto: Anders Sune Berg)
We Are the World – det er derfor der er venner til, 1991. (Foto: Anders Sune Berg)
På sporet af den tabte humanisme, (tyrker, jøde, punker, arbejder, pensionist), 2008. (Foto: Anders Sune Berg)
På sporet af den tabte humanisme, (tyrker, jøde, punker, arbejder, pensionist), 2008. (Foto: Anders Sune Berg)
Baglokalet emmer af skabs-forestillinger om det gode liv under titlen: Drømme & løgne på alle etager, 2009. (Foto: Anders Sune Berg)
Baglokalet emmer af skabs-forestillinger om det gode liv under titlen: Drømme & løgne på alle etager, 2009. (Foto: Anders Sune Berg)

Udstillingen viser værker fra 1988 til i dag, der både cementerer Lars Bent Petersens position og en ny kritisk styrke, der stadig vil sin beskuer noget: Blotte verdens (vestens) løgnagtige virkelighed.

Hvad 1. salen glemmer, husker stueetagen med andre ord lige nu på Overgaden.

Building Democracy – Mapping the Real viser de tre film:

Sutio Marnas: My Clichy Sous Bois (Paris, Frankrig)
Siad Mohamoud Ali: Employer Wanted (Eindhoven, Holland)
Jamal Amin Alhassani: Storks (Vollsmose, Odense, Danmark)

Billedserie

Udstilling

Building Democracy – Mapping the Real / Drømme, løgne og andre arbejder

29 aug 2009 25 okt 2009

Lasse Lau, Lise Skou, Khaled Barakeh / Lars Bent Petersen

Overgaden - Institut for samtidskunst
Se kort og tider

Lasse Lau modtog i år et arbejdslegat på 50.000 kr. fra Statens Kunstfond.

Del artiklen

'Når kunsten lyver'

Facebook