Hannah Toticki Anbert: Reservat
16 nov 201919 apr 2020

Anbefalet under Det skal du se! i uge 46

Med udstillingen Reservat, der åbner lørdag den 16. november kl. 15 på Holstebro Kunstmuseum, sætter billedkunstneren Hannah Toticki Anbert (f. 1984) fokus på den accelererede klima- og biodiversitetskrise, og det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen.

Hannah Toticki Anbert: Den triste skæbne at blive et kunstværk: Ode til sværmeren Citronbjørn (Setina irrorella), 2019. Pressefoto.

I sin skulptur- og installationsbaserede praksis anvender Anbert ofte modens og teaterscenografiens slagkraftige visuelle koder, og gerne i kombination med performance, foredragsvirksomhed, tekst, video og musik. Tidligere har hun fra et kapitalisme- og ideologikritisk udgangspunkt beskæftiget sig indgående med emner som gældsættelse, arbejdsliv samt de talrige udfordringer, der knytter sig til konstant online tilstedeværelse. Men altid i et særegent skulpturelt formsprog, der indeholder lige dele humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen.

For hvad er meningen med vores liv? Hvorfor arbejder vi så meget? Kan vi i stedet indgå i mere gavnlige og ”uproduktive fællesskaber” – for nu at citere titlen på en af Anberts seneste performanceevents, der tog form som en ’stilleparade’ under sommerens Roskilde Festival.

Soloudstillingen Reservat på Holstebro Kunstmuseum består af nyskabte værker, der indgår i en omfattende kunstnerisk iscenesættelse, hvor brændpunktet er den accelererede klima- og biodiversitetskrise samt ikke mindst det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen. Udstillingen er på denne måde debatterende i sit anslag, og ønsker samtidig at tydeliggøre, hvordan vores landskabsopfattelse på afgørende måder er æstetisk betinget. Og det ikke uden problemer. Det vi eksempelvis opfatter som smukke og gode danske naturkvaliteter, er i virkeligheden ganske udpinte og artsfattige miljøreservater. Hvad er vores fælles natur egentlig reservat for?

Den kunstneriske gengivelse af landskabet og dets nationalromantiske særpræg har en lang tradition, der især går tilbage til 1800-tallet. Anberts aktuelle udstilling tager i forlængelse heraf udgangspunkt i nutidens monokulturelle landbrugslandskab.

Mere specifikt er Reservat en skulpturel stilisering af et opdyrket kulturlandskab med marker i ensfarvede felter i brun-, grøn- og gullige nuancer, der konfronterer os med konsekvenserne af ensretningen af naturen. Heri optræder skulpturelle monumenter over nu sjældne eller uddøde – og af samme grund upåagtede – insekter i den danske natur, der blandt andet er udført i keramik og aparte beklædningsgenstande, som forbinder insekterne med den menneskelige krop. Udstillingen ledsages af en lydkomposition skabt i samarbejde med musiker og komponist Sven Dam Meinild, der består af abstraktioner over velkendte, idylliske skildringer af den danske natur og det danske landbrug, såsom Marken er mejet, Jeg er havren, Se, det summer af sol over engen og Det lysner over agers felt. Alle stammer de fra en tid før vi konstaterede de omfattende virkninger af intensiv dyrkning.

Tilsammen etablerer udstillingen et absurd og dystert-humoristisk scenarie, der samtidig er en besyngelse af kunstens forandringskraft mod en bæredygtig verden. Det åbne spørgsmål er, om billedkunsten også i dag kan påvirke og ændre vores fælles natursyn, ligesom det i sin tid var tilfældet med guldaldermalernes idealistiske danmarksbilleder.

Se billedserie fra udstillingen her.

Kilde: Holstebro Kunstmuseum

Holstebro Kunstmuseum

Museumsvej 2A
7500 Holstebro

Tirs-fre 12-16
Lør-søn 11-17

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 97424518

Hannah Toticki Anbert: Reservat
16 nov 201919 apr 2020

Del

'Hannah Toticki Anbert: Reservat'

Facebook