Legater fra Klara Karolines Fond til fire kunstnere

Legater fra Klara Karolines Fond til fire kunstnere

Fra venstre: Malene Bach, Ulrikka Gernes, Kasper Hesselbjerg, Ane Mette Ruge og Oskar (Studio manager for Tovborg, der var i Mexico). Foto: Bibi Saugman.

Klara Karolines Fond Stiftet af Aase & Poul Gernes uddeler fire hæderslegater på hver 40.000 kr. til billedkunstnerne Malene Bach, Kasper Hesselbjerg, Ane Mette Ruge og Alexander Tovborg. Ifølge fonden deler de fire kunstnere Poul Gernes’ overbevisning om, at det æstetiske altid er nært forbundet med det etiske.

Fondens motiveringer:
Malene Bach (f. 1967) hædres med et legat for sine rumlige udsmykninger af bl.a. skywalk’en ved Niels Bohr-bygningen over Jagtvej. Her er der tale om en kunstnerisk intervention i byrummet, som de fleste forbipasserende vil bemærke, men som kun de færreste vil vide, hvem står bag, eller at der er tale om `Kunst’. Dette adelsmærke ligger dybt forankret i Aase & Poul Gernes’ ånd og holdning: Kunsten skal virke som et positiv i gadebilledet og i samfundet uden nødvendigvis at gøre opmærksom på sig selv. Ligeledes tildeles legatet for Malene Bachs farvesætning med lokale pigmenter af Avasara Academy i Pune, som er en kostskole for økonomisk dårligt stillede unge kvinder i det vestlige Indien. Farven er her materialet, der forbinder bygning og landskab, og Bach får det til at ske så indlysende, at man knap nok lægger mærke til det kunstneriske greb.

Fantasier om søagurker, Østersdage, Salatfeber, Forgabt, Øer i min kalender, Cornflakes og andre specifikke objekter! Dette er et appetitvækkende udpluk af Kasper Hesselbjergs (f.1985) titler. Hesselbjerg tildeles et hæderslegat fra Aase & Poul Gernes for sin poetiske og eksperimenterende tilgang til kunsten. Hesselbjergs gastronomiske skulpturer, videoer og tekster med mad som materiale og emne undersøger vores kulturelle forståelse til selvsamme og stiller samtidig skarpt på det perverterede i det senmoderne forhold mellem mad og det hedonistiske menneske. Mad og andre banale objekter er i Hesselbjergs værk betydningsbærere af kulturel identitet, som på en gang tages til indtægt for og samtidig sættes til forhandling og fri.

Ane Mette Ruge (f. 1955) modtager et hæderslegat fra Aase & Poul Gernes som en påskyndelse for sin vellykkede farvesætning og udsmykning på Sygehus Sønderjylland, hvor hun genopliver og nyfortolker det antikke Grækenlands karyatider (søjlebærere) i et ydmygt — og indenfor udsmykningskunsten utraditionelt — materiale som linoleum. Ane Mette Ruge benytter her moderne teknologi til at skabe portrætter i linoleum af personer, der har en faktisk og øjeblikkelig relation til stedet, men som på sigt vil antage form af arketyper. Også for Poul Gernes var linoleum et potent materiale, som i Ruges udsmykning genoplives og bringes fornyet relevans — med mennesket i centrum.

Alexander Tovborg (f. 1983) tildeles et hæderslegat fra Aase & Poul Gernes for sin glasmosaik Sfinks og natur skabt til vinduespartiet ved paskontrollen i den nye terminalbygning i Københavns Lufthavn. Værket farveSTRÅLER og er et fornemt eksempel på en stedsspecifik kunst, der i al sin storslåethed både beriger rummet og lader sig integrere i terminalens arkitektur. Glasmosaikken er en generøs gestus til lufthavnens mennesker i transit — et øjebliks forankring eller løft — og er en særdeles vellykket løsning, der udnytter lysets potentialer som bærende kraft i værket. Med sin glasmosaik puster Tovborg fornyet liv i en ældgammel håndværkstradition og giver krop til Poul Gernes’ ideal om en smykkende kunst; en UDSMYKNINGSkunst.

Legatuddelingen fandt sted hos Galleri Nicolai Wallner 28. august i forbindelse med åbningen af gruppeudstillingen I Would love just one flower, I don’t need the whole Bouquet. Her blev en papirinstallation af Poul Gernes genskabt.

Del artiklen

'Legater fra Klara Karolines Fond til fire kunstnere'

Facebook