Sif Itona Westerberg: FOUNTAIN
18 maj 201915 aug 2019

Væsner sammensat af forskellige dyr var engang mytologiernes gebet. I dag dyrkes sådanne skabninger inden for den selv samme moderne videnskab, der op igennem historien systematisk har udfordret religiøse verdensbilleder, folketro og eksistensen af overnaturlige væsner. Kimærer kalder man ikke længere blot de ildspyende blandingsvæsner, der er sammensat af løve, ged og slange og fremstilledes på bl.a. oldgræske vaser. Begrebet dukker siden det 20. århundrede også op inden for biologien og genforskningen, bl.a. i forbindelse med blandinger af celler f.eks. fra forskellige dyrearter.

Pressefoto.
Pressefoto.

Hybrider og fortidslevn er et tilbagevendende tema i Sif Itona Westerbergs arbejde. Hendes nye totalinstallation Fountain tager form af et springvand. Her bearbejder den danske kunstner historiske fremstillinger af sammensatte væsner på et tidspunkt, hvor disse skabninger ikke længere blot er vidnesbyrd om en svunden fortid. Itona Westerbergs hybrider, der er udhugget og sammensat af gasbetonplader, er baseret på billedsprog fra sagn og myter. Hendes figurer er påmindelser om, hvad den menneskelige forestillingsevne til forskellige tider kan kaste af sig. Hvad mennesket f.eks. i middelalderen blot kunne forestille sig, beskrive og afbilde, arbejdes der i dag også aktivt på at fremstille og give liv. De sidste par år har internationale forskere realiseret en serie af kontroversielle laboratorieeksperimenter. I USA har man udviklet fårefostre indeholdende små mængder af menneskelige celler – blandt andet med det erklærede mål at gro menneskelige organer til transplantation. I Kina har man beriget aber med menneskelige hjerneceller, hvis formål af kritikere betvivles. CRISPR gen-redigering, der tillader at klippe og klistre i DNA strenge, er en blandt andre nye teknologier, der åbner uanede muligheder for manipulering af eksisterende dyre- og plantearter.

Itona Westerbergs installation tager sig ikke ud som kunstnerisk fremtidsforskning i bioteknologi eller nye økosystemer. Den er snarere en meditation over livets metamorfoser fra mutationerne i ursuppen over rejsen fra vand til land mod genmodificeret og –redigeret flora og fauna. I udstillingen aftegner sig ikke en tidslinie fra fortid over nutid til fremtid. Fund fra forskellige tider fletter sig snarere vildt ind og ud af hinanden. Udstillingen er bygget op omkring middelalderens hydbridvæsner, der spyer vand ud af munden. Vandet opsamles i kar af polyester, som rummer fabrikerede aflejringer af trilobitter, der uddøde for 252 millioner år siden – side om side med videnskabelige visualiseringsmodeller af DNA-strenge. Vandet pumpes tilbage via slanger i rør af aluminium, der siden midten af det 20. århundrede har fundet anvendelse inden for alt fra design til byggeindustri. Hvis udstillingen er samtidskunst, er den imidlertid ikke blot et billede på, hvad der udelukkende rører sig i vores tid.

Titelordet ’fountain’ betyder springvand og er afledt af det latinske ord for udspring eller kilde. Fountain markerer ikke så meget, hvorfra noget kommer, men snarere hvorfra noget til stadighed flyder. I Itona Westerbergs arbejde behandles hybrider og kimærer ikke så meget som de obskure fortidslevn, som videnskab og oplysning har aflivet som opspind, men snarere som billeder den ny forskning giver nyt liv.

Fountain ledsages af et udvalg af fag- og skønlitterære bøger kurateret af Itona Westerberg. Bøgerne har været referencer for kunstneren under arbejdet og tjener publikum som andre indgange til udstillingen.

Sif Itona Westerberg (1985, DK) bor og arbejder i København. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har bl.a. udstillet på ARoS Triennale og Odense Skulptur Triennale. Fountain er Itona Westerbergs første institutionelle soloudstilling.

Kilde: Tranen

Tranen

Ahlmanns Allé 6
2900 Hellerup

Man–fre 8–20
Lør-søn 10–16

Gratis entré

Kontakt

+45 39985800

Sif Itona Westerberg: FOUNTAIN
18 maj 201915 aug 2019

Del

'Sif Itona Westerberg: FOUNTAIN'

Facebook