Sympati for en liter vand

Sympati for en liter vand

Indespærret. Det er svært at undgå at lægge følelser ind i Vanessa Billys værker. Her er det Kept in time and in circles (2009).

Billedserie

Udstilling

Natural Means Something Like Vegetables

14 jan 2011 5 mar 2011

Vanessa Billy

Galleri Christina Wilson
Se kort og tider

Vanessa Billys værker taler til din indre romantiker. Men du skal have selvironi, hvis du vil have mening og et godt grin ud af Natural Means Something Like Vegetables.

Det er så nedbarberet og enkelt, at man først føler sig taget ved næsen. De fleste materialer kan man finde i ethvert byggemarked, og Vanessa Billy har ikke gjort meget andet end at sætte materialerne sammen og give dem en titel.

Hendes værker er for fine til at være tilfældige readymade-skrammel fra baggården, men de er heller ikke poppede nok til at være Pop Art. Man tænker ikke, at virkeligheden eller forbrugersamfundet er trængt ind i kunstrummet. Det er heller ikke minimalt nok til minimalisme, og det er slet ikke syret nok til at være surrealistisk, selvom surrealisterne også satte ting sammen på nye måder.

Ingen af værkerne skriger til den besøgende hos Galleri Christina Wilson. (Pressefoto)
Ingen af værkerne skriger til den besøgende hos Galleri Christina Wilson. (Pressefoto)
To rør med vand, olie og blæk. Flydende substanser holder hinanden i skak. Surfaces for the mind to rest or to sink into (2009). (Pressefoto)
To rør med vand, olie og blæk. Flydende substanser holder hinanden i skak. Surfaces for the mind to rest or to sink into (2009). (Pressefoto)

Vanessa Billy virker ikke som om, at hun vil omvende eller overvælde sit publikum. Det er ikke store, urovækkende eller opmærksomhedskrævende sammenstød, hvor tingenes betydning bliver draget i tvivl. Der bliver ikke råbt fra væggene og gulvet til den besøgende i galleriet.

En glasdråbe er overladt til en plastikposes nåde. Udstillingens titelværk Natural Means Something Like Vegetables (2010). (Pressefoto)
En glasdråbe er overladt til en plastikposes nåde. Udstillingens titelværk Natural Means Something Like Vegetables (2010). (Pressefoto)
Back to basic
Tværtimod er værkerne nok i sig selv. Enkeltheden kan meget nemt forveksles med simpelhed; en glasvase med en pose vand, en betonklods på et metalstativ eller en metalspand med en udspændt plasticpose og en glasdråbe.

Men når man bukker sig ned over skraldespanden, får man en umiddelbar sympati for denne lille, fine og skrøbelige glasdråbe, der kun bliver holdt oppe af posen.

Natural Means Something Like Vegetables hedder både udstillingen og værket med glasdråben.

Det er meget morsomt, og på sin vis er alle værkerne sjove. Man smiler for sig selv, når man føler sympati for en glasdråbe, og man smiler også, når man pludselig føler med en lille liter vand, der er lukket inde i en plasticpose i en glasvase.

Det er selvfølgelig latterligt, men det er latterligt på et højere plan.

Engang var det flydende, nu er det størknet. Fluids (2008-11) af stål, akryl, pastel og papir. (Pressefoto)
Engang var det flydende, nu er det størknet. Fluids (2008-11) af stål, akryl, pastel og papir. (Pressefoto)
Ingen naturlighed
Udstillingens titel er ironisk. Vi skal ikke tro, at elementerne har en naturlig og urokkelig form. De forandrer sig hele tiden i forhold til omgivelserne og de ting, vi gør ved dem.

Vandet bliver holdt fast i glasskålen i værket, der hedder Kept in time and in circles, og i Fluids står plexiglas i en bue som en fastfrossen stråle eller regnbue. Alt det, der har været flydende bliver fastholdt, og alt det faste er ved at gå fra hinanden.

Man skal være romantiker
Men ironien virker ikke, hvis man ikke først har levet sig ind i værkerne. Er man romantisk anlagt, glemmer man at opretholde den ironisk distance til værkerne.

I et øjeblik kan man fylde en masse menneskelige følelser ind i værkerne. Bagefter, når man træder et skridt tilbage og får værket på afstand, kan man smile eller måske grine ad sine egne følelsesinvesteringer.

Man opdager, at værkernes naturlighed er noget, vi tillægger dem. Men det kræver, at man glemmer ironien og fortaber sig i værkerne, før selvironien hiver én op til overfladen igen.

En ihærdig elastik forsøger at omfavne en marmorblok. Det søde par hedder Contour (2009). (Pressefoto)
En ihærdig elastik forsøger at omfavne en marmorblok. Det søde par hedder Contour (2009). (Pressefoto)
En betonklods bliver holdt oppe af et metalstativ, og et støvlag ligger under betonen, som om den er ved at gå fra hinanden igen. I Fear I have been Fed Lines (2007-11). (Pressefoto)
En betonklods bliver holdt oppe af et metalstativ, og et støvlag ligger under betonen, som om den er ved at gå fra hinanden igen. I Fear I have been Fed Lines (2007-11). (Pressefoto)

Uromantiske værker
Det er ikke alle værker, der taler til vores indre, mere eller mindre gemte romantiker. I hjørnet hænger to glasskiver over for hinanden. Det er udstillingens eneste værk, hvor man må ty til titlen i værkoversigten for at få noget som helst ud af det. Sun Neither Rise Nor Set hedder de to glas-sole, og det er først nu, at man begynder at tænke på værkerne som kryptiske symboler, der skal afkodes.

Sun neither rise nor set (2009) hedder to glasskiver, der hænger i galleriets ene hjørne. (Pressefoto)
Sun neither rise nor set (2009) hedder to glasskiver, der hænger i galleriets ene hjørne. (Pressefoto)

I resten af udstillingen kan man gå rundt som et stakkels romantisk fjols og føle for byggematerialerne. Det er først, når man begynder at tænke for meget, at meningen forsvinder. Men som u-intellektuel og romantisk kunst fungerer værkerne udmærket, fordi man opdager, at selv en plasticpose kan vække ens dybeste sympati.

Vanessa Billy (f. 1978) er uddannet på Chelsea College of Art, London. Hun bor og arbejder i både London og Zürich. Hun udstiller desuden på dette års Kunsthaus Baselland i Basel i 2011.

Billedserie

Udstilling

Natural Means Something Like Vegetables

14 jan 2011 5 mar 2011

Vanessa Billy

Galleri Christina Wilson
Se kort og tider

Del artiklen

'Sympati for en liter vand'

Facebook