Liu Xiaodong – Uummannaq
21 mar 201910 jun 2019

Den kinesiske maler Liu Xiaodong (født 1963) skildrer med stor malerisk nerve og umiddelbarhed det moderne menneskes liv, historier og landskaber. Motiverne finder han på steder rundt om i verden, hvor han slår sig ned og tilbringer tid blandt dem, han vil portrættere. I 2017 tog Liu Xiaodong til Uummannaq i Grønland, hvor han mødte de lokale beboere og ikke mindst børnene fra et børnehjem – verdens nordligste. De store malerier, der blev resultatet af denne ekspedition, samt en række studier og portrætter i småformat er derved meget konkret forankret til stedet og viser det sociale liv i den storslåede natur.

Liu Xiaodong Miannguaq, 2017 Olie på lærred, 23 x 33 cm. I kunstnerens eje © Xiaodong Studio, courtesy Faurschou Foundation.
Liu Xiaodong Miannguaq, 2017 Olie på lærred, 23 x 33 cm. I kunstnerens eje © Xiaodong Studio, courtesy Faurschou Foundation.

Kunstneren drog afsted med forestillingen om et hjem for børn i det umådelige landskab ved verdens nordlige pol, eller ”verdens ende”, som kunstneren selv beskriver det – en poetisk og billedlig forestilling uden forkundskaber om stedet eller om skildringer af Grønland i kunsten. Som så mange andre før ham, herunder også en del af de store arktiske ekspeditioner, tog han afsted med et billede i hovedet og ankom i den utvetydige nutid til et samfund, hvor livet også er moderne, selvom gamle kundskaber holdes i hævd.

Af værkerne fremgår det, at Liu Xiaodong tilbragte meget tid sammen med børnehjemmets børn, fulgte dem i deres hverdagsaktiviteter med nære observationer af mennesker som første prioritet frem for optagethed af den blændende natur. Samtlige malerier fra Uummannaq i 2017 er således skabt i direkte kontakt med motiverne, ganske som i traditionen fra det sene 1800-tals landskabsmaleri i den vesterlandske tradition – altså mellem isbjerge, olietønder, asfalterede veje og dagens vejrlig.

Maleren Liu Xiaodong
Maleren Liu Xiaodong er skolet i såvel klassisk kinesisk tradition som i den officielle kinesiske variant af den sovjetrussiske socialrealisme. Hans evner med maleriet er bemærkelsesværdige, men det er hans anvendelse af dem i skildringer af mennesker helt tæt på og i nutidens ofte lidt trøstesløse verden, der giver hans værker dybde og rækkevidde. Samtidig er det vigtigt at konstatere, at han som det meste anden kunst også bevæger sig parallelt til virkeligheden, som eksempelvis i værket Nuka and His Brothers and Sisters, hvor flere billedkonventioner er indlejret i det samme værk: Heroisk figuration, noget der mest ligner en græsk tragedie på en bådekaj samt moderne blikudvekslinger med beskueren.

Atter hjemvendt til Beijing maler Liu Xiaodong et år senere to store, følelsesladede billeder som reaktion på en sørgelig besked: at Gert, et af børnene fra børnehjemmet, ”ikke er iblandt os længere”. De to billeder, Gert Is Gone og Melting Iceberg skiller sig ud. Melankolien her er tankevækkende, og værkerne er symbolske på et andet niveau end i de værker, der blev til i kunstnerens direkte møde med motivet.

Kilde: Louisiana Museum of Modern Art

Louisiana Museum of Modern Art

Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - nej

Man lukket
Tirs-fre kl. 11-22
Lør-søn kl. 11-18

Entré til museet
Voksen 145 Kr.
Studerende 125 Kr.

Kontakt

+45 4919 0719

Liu Xiaodong – Uummannaq
21 mar 201910 jun 2019

Del

'Liu Xiaodong – Uummannaq'

Facebook