Yuko Takada Keller & Carsten Dahl: In Relation to Nature
6 apr 20195 maj 2019

Kunstens relation til naturen er omdrejningspunktet, når japanske Yuko Takada Keller og danske Carsten Dahl åbner foråret på Gammelgaard med en fælles udstilling fra lørdag 6. april.

Pressefoto
Pressefoto
Naturen er tilbage i kunsten, men slet ikke som vi kender den fra de romantiske guldaldermalerier, hvor naturen ansås som det rene, ubesmittede og ægte. Som skulle observeres og gengives så ideelt og genkendeligt som muligt. Skønt der heller ikke her var tale om en realistisk naturgengivelse, men snarere om at skabe en harmonisk fortælling om sameksistensen mellem natur og menneske, var naturen i bogstaveligste forstand et billede på det store skaberværk.

Naturskildringerne fungerede endvidere ofte som bidrag til at skabe tilhørsforhold og nationalfølelse – tænk bare på den danske nationalsang Der er et yndigt land. Netop disse skønmalerier i guldalderkunsten har dog skabt store udfordringer for eftertidens billedkunstnere, og det bevirkede, at naturen som motiv næsten forsvandt. Det blev ligesom det figurative maleri anset for en lidt bedaget og gammeldags kunstnerisk opfattelse.

Men nu er både den figurative kunst og naturen som motiv vendt så stærkt tilbage i det kunstneriske landskab, at det ikke mere kan opfattes som en tilfældighed, men mere en generel tendens.

Vi står på mange måder over for helt nye udfordringer i vores forståelse af naturen. Videnskaben taler ligefrem om en omdøbning af vores tidsalder til den antropocæne tid, som har karakteriseret klodens liv siden 1800-tallet med fremvæksten af industrialiseringen og en totalt ændret anskuelse og strategi, hvad angår menneskets omgang med naturen. Den antropocæne tid – menneskets nye tid – er den første tidsalder i klodens liv, hvor mennesket aktivt, systematisk og permanent forandrer verden på linje med andre naturkræfter. Mennesket er hermed blevet ophøjet til en naturkraft i sig selv i stedet for tidligere at leve i sameksistens med naturen.

Med denne nye videnskabelige anskuelse bevæger kunsten sig ligeledes ind i en anden fortolkning og fortælling om vores forhold til naturen. Og det samme gælder for vores nye udstilling In Relation with Nature. Det, der gør denne udstilling særlig, er det årelange samarbejde mellem japanske Yuko Takada Keller og danske Carsten Dahl.

Yuko Takada Keller har et indgående kendskab til dansk kunst og kultur, fordi hun har boet i Danmark siden 1997, men hun har fortsat et formsprog, der har dybe rødder i japansk kunst. På Gammelgaard udstiller hun sine fantastiske installationer, som består af tusindvis af små foldede papfigurer eller trekantede, bittesmå stykker kalkerpapir foldet sammen til formationer, der svæver i rummet eller udbreder sig på gulvet. Carsten Dahl har i mange år udviklet sit maleri og været optaget af at undersøge grænsefladen mellem figuration og abstraktion. Hans billeder er ofte mørke og dramatiske og udtrykker en optagethed af både det kraftfulde og rigdommen af nuancer. På samme måde som vi sanser naturkræfterne.

De to kunstnere klæder hinanden i deres fælles bestræbelse på at undersøge naturfænomenerne som del af en helhed eller som en undersøgelse af nuancer i vores møde med naturen. Derved kommer vi nærmere en diskussion af forholdet mellem natur og kultur – In Relation with Nature, som både er kunstnernes og udstillingens omdrejningspunkt.

Kilde: Gammelgaard

Gammelgaard

Gl. Klausdalsbrovej 436
2730 Herlev

Tirs-søn 12-17

Gratis entré

Kontakt

+45 44525812

Yuko Takada Keller & Carsten Dahl: In Relation to Nature
6 apr 20195 maj 2019

Del

'Yuko Takada Keller & Carsten Dahl: In Relation to Nature'

Facebook