Louisiana on Paper: Dea Trier Mørch – Ind i verden
17 jan 201928 jul 2019

Udstillingen Ind i verden fokuserer på en pionérfigur i den feministiske kunst i Danmark, Dea Trier Mørch og er den første museumsudstilling af kunstnerens grafiske værk, set som billedkunst. Familien, som i dag varetager kunstnerens arkiv, har stillet udstillingens ca. 90 værker til rådighed – værker med fokus på perioden 1967-77, hvor grafikken spillede en hovedrolle i Dea Trier Mørchs kunstneriske virke. De fleste af værkerne har sjældent været udstillet før.

Dea Trier Mørch: Vinterbarn, 1976. Foto: Kim Hansen
Dea Trier Mørch: Vinterbarn, 1976. Foto: Kim Hansen

Nutidigt blik på en kunstner
Selvom Dea Trier Mørchs forfatterskab er kendt af mange – især i 1960’er generationen, og hun som del af kunstnerkollektivet Røde Mor har opnået en bred folkelig udbredelse af specifikke kunstneriske motiver, er hendes grafiske produktion alligevel relativt ubeskrevet i en billedkunstnerisk sammenhæng. Dermed åbner udstillingen Ind i verden for et nyt blik på en kunstners værk. Dea Trier Mørchs linoleumssnit spænder motivisk fra intime skildringer af fødsler og hverdagsliv – med en distinkt kropsaktivistisk og feministisk toning – til politiske motiver af politiske fanger og frihedskæmpere – med det stærke menneskelige portræt i centrum. Værkerne viser Dea Trier Mørch som humanist og socialrealist. Hun retter blikket mod den fødende, det nyfødte barn, den nybagte far, det ældre menneske, arbejdsmanden, kvinden der gør rent på hospitalet, frihedskæmperen og den unge soldat.

På afstand af hendes egen samtid er det værkets humanistiske karakter, troen på det enkelte menneskes værdi og berettigelse, der træder frem. Koblingen mellem det intime, nære liv og tidens politiske strømninger er del af et samlet projekt, der handler om at få kunsten ud i livet og ind i verden.

Dea Trier Mørch
Allerede som 16-årg begyndte Dea Trier Mørch på Kunstakademiet, men hun følte sig aldrig hjemme på en uddannelse, hvor det abstrakte maleri og den dertilhørende kunstnerrolle i de sene 1950’ere var i centrum. På rejser og akademiophold i Østeuropa fandt hun inspiration i plakatkunst og eksperimentalteater, som åbnede for en mere folkelig og virkelighedsskildrende kunst, og dermed blev grafikken, og særligt linoleumssnittet, hendes medium.

Der er en respekt i hendes billeder fra fødegangen, hvor kvindernes perspektiv kommer i centrum. Samme værdighed rummer hendes grafiske arbejder i deres samtidsskildringer, hvor vægten ligger på det sociale og kollektive, og hvor dagliglivet bliver indgang til refleksioner over livet – fra fødsel til død.

Ind i verden er en del af udstillingsserien Louisiana on Paper, som viser grafiske arbejder og tegninger samt andre arbejder på papir.

Kilde: Louisiana Museum of Modern Art

Louisiana Museum of Modern Art

Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - nej

Man lukket
Tirs-fre kl. 11-22
Lør-søn kl. 11-18

Entré til museet
Voksen 145 Kr.
Studerende 125 Kr.

Kontakt

+45 4919 0719

Louisiana on Paper: Dea Trier Mørch – Ind i verden
17 jan 201928 jul 2019

Del

'Louisiana on Paper: Dea Trier Mørch - Ind i verden'

Facebook