KUNSTNERBRØDRE – L.A. Ring & H.A. Brendekilde
24 nov 201831 mar 2019

Randers Kunstmuseum præsenterer udstillingen KUNSTNERBRØDRE – L.A. Ring & H.A. Brendekilde om de to danske kunstnere L.A. Ring (1854-1933) og H.A. Brendekilde (1857-1942). Udstillingen udforsker og beretter den ufortalte historie om de to kunstneres nære venskab og fælles kunstneriske idealer – men også om vejene, hvor de skiltes.

Laurits Andersen (L.A. Ring) og Hans Andersen (H.A. Brendekilde) mødte hinanden på Det Kgl. Danske Kunstakademi omkring 1877. De var begge vokset op under fattige kår og delte i en periode både atelier og værelse i København. De brugte hinanden som model og kom i udtalt grad til at dele tanker, afprøve de samme motivkredse og kunstneriske inspirationskilder. For ikke at blive forvekslede tog de begge navn efter de landsbyer, de kom fra, nemlig landsbyen Ring tæt på Næstved og Brændekilde på Fyn.

H.A. Brendekilde: Paa forbudne veje, 1886. Olie på lærred. Brandts – Museum for Kunst & Visuel Kultur. Foto: Bent Hesby

Malerkunstens situation og udvikling i perioden 1880-1901 var under forandring. Der var heftige debatter om både kunstens rolle og udtryk. I samtidens kunstkritik blev Ring og Brendekilde ofte omtalt under ét i aviserne. De blev anmeldt som ’bondemalerne’, og deres tidlige værker vidner om tæt indbyrdes dialog. Fælles for dem var det sociale engagement. De kom i deres værker til at skildre livet, arbejdet og døden på landet blandt de fattigste, hvor de var vokset op. Motiverne er velkendte og har gjort deres indtog som realismens fremmeste eksempler i dansk kunst.

Udstillingen afdækker forbindelseslinjerne mellem Ring og Brendekilde, kunstnerisk og personligt. Den følger deres fælles bestræbelser fra 1880’ernes politiske gennembrudsværker til 1890’ernes mere symbolsk livstolkende eller stemningssøgende landskaber, hvor årstidernes skift og dagens gang bliver allegorier for livets stadier og forvandlinger. Udstillingen viser værker fra landsbyerne på Sjælland og Fyn, men også fra storbyen København. Den viser eksempler på den keramik, de begge arbejdede med og malerier fra de rejser, der især for Brendekilde blev en kilde til stor inspiration. Ring og Brendekilde lod sig inspirere af den franske malerkunst og markerede sig på de internationale udstillinger. Efter århundredeskiftet åbnede der sig nye veje. Gradvist fortonede fællesskabet sig til fordel for andre kunstneriske bestræbelser. Broderskabet brydes. Verden havde forandret sig, og det havde landsbysamfundet og Ring og Brendekildes afsæt for kunsten også.

Ring og Brendekilde har fortsat aktualitet. De har efterladt en række eminente værker, der på trods af afstanden i tid har en righoldighed i både umiddelbar skønhed og dybde i form af æstetiske, eksistentielle og affektive overvejelser, der den dag i dag bjergtager publikum. Samtidig er historien om Ring og Brendekildes broderskab interessant. Hvem og hvad afgør om en kunstner huskes? Hvorfor falder en kunstner som Brendekilde ud af kunsthistorien? Selv den dag i dag er Brendekildes værker populære på auktionerne, og de sælges i så stort tal til udlandet, at arbejdet med en udstilling har været vanskeligt. Måske kan vi i dag iagttage et lignende skisma mellem virkeligheden og skønmaleri? Hvad vinder indpas på den etablerede kunstscene? Og er der en konflikt mellem dét og dét mere folkeligt populære?

Udstillingen er produceret i samarbejde med Brandts – Museum for Kunst & Visuel Kultur og Nivaagaard Malerisamling, hvor den vises efterfølgende. Et stort antal danske museer har bevilget udlån af et særdeles kvalitativt udvalg af kunstnernes bedste værker. De suppleres med museets egen store samling af L.A. Ring samt en række sjældent viste værker fra private samlere.

Kilde: Randers Kunstmuseum

Randers Kunstmuseum

Stemannsgade 2
8900 Randers C

Tirs-søn 10-16

Entré til særudstillinger: 50 kr.
Under 18 år: gratis entré
Fast samling: gratis entré

Kontakt

+45 86422922

KUNSTNERBRØDRE – L.A. Ring & H.A. Brendekilde
24 nov 201831 mar 2019

Del

'KUNSTNERBRØDRE - L.A. Ring & H.A. Brendekilde'

Facebook