LYDKUNST #43: Imens murbrokker falder – Lyden af Astrid Noacks Atelier

LYDKUNST #43: Imens murbrokker falder – Lyden af Astrid Noacks Atelier

Atelier, forhus og nyt nabohus, Rådmandsgade 34, 2018. Foto: Anne Neimann Clement

Denne 43. udgave af LYDKUNST podcast handler om to kunstnere, der begge har skabt lydværker til en af de allersidste kreative baggårdsmiljøer i København; nemlig til baggården omkring Astrid Noacks Atelier i Rådmandsgade 43 på Ydre Nørrebro, som i disse dage bliver revet ned.

Rådmandsgade 34 er ikke et helt almindeligt sted. I en lille tange med forhus, baghuse, garager, en gammel reberbane finder du ét af Københavns sidste autentiske baggårdsmiljøer. Et overlevet stykke arbejder- og byhistorie, hvor én af vores største skulptører, Astrid Noack, levede og arbejdede fra 1936-1954. I første baghus – en tidligere hestestald på 32 km2 – har hun skabt nogle af sine vigtigste værker, som f.eks. den kanoniserede “Stående Kvinde” eller “Anna Ancher”, som i dag står foran Skagens Museum. I det spartanske atelier er det blevet lavet stor kunst i samspil med gårdens øvrige arbejdere – og det gør der stadig.

Kampen om baggården

I 2009 opdagede kunstnergruppen YNKB – Ydre Nørrebro Kultur Bureau – at det gamle atelier stod ubeboet hen, og de gik ind i kampen for at bevare og udvikle stedet. Efter en høring på Nørrebro Bibliotek året efter oprettede Kirsten Dufour og Finn Thybo Andersen fra YNKB sammen med lokale ildsjæle, arkitekter, kunstnere og kunstformidlere foreningen ANA – Astrid Noacks Atelier, som siden 2011 har kørt et ambitiøst kunstprogram i det gamle atelier inspireret af Astrid Noacks liv og ånd.

Relief ved Astrid Noacks Atelier. Foto: Anne Neimann Clement

Sideløbende har foreningen kæmpet for at opnå en fredning af de gamle huse og skaffe midler til restaurering. Med overskuddet fra en kunstauktion på Charlottenborg i 2013 – hvor 50 af landets bedste kunstnere bidrog med værker – lykkedes det foreningen af oprette en almennyttig fond, der kunne købe hele matriklen, og som siden har haft ansvaret for administrationen af gårdkomplekset. I 2016 påbegyndtes den nødvendige restaurering. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet blev atelieret nænsomt sat i stand. Det første vigtige skridt til at sikre fremtiden for det unikke gårdmiljø, hvor kunstnere, musikere og arbejdere lever side om side var taget, nu kom turen til det øvrige.

Penge taler

Men i en tid hvor kortsigtede løsninger og hurtige penge taler højere end historie, følelser og drømme er kampen endt her. Selvom Slots- og Ejendomsstyrelsen har tilkendegivet, at kulturmiljøet bør blive bevaret ‘i videst muligt omfang’, blev der d. 18/8 med et snævert flertal i Teknik og Miljøforvaltningen på Københavns Rådhus givet tilladelse til at forhuset og garagerne rives ned. Det lille atelier og de øvrige baghuse overlever foreløbig, men alle lejere i gården er opsagt.

I skrivende stund er musikere, der har haft deres gang i baggården i mere end 20 år ved at pakke sammen. Benny, som har nusset om gårdens bede og budt på kolde dåseøl så længe nogen kan huske, piller sine plakater ned fra væggen. Skurene og værkstederne tømmes for indhold. Der skal gøres plads til flere højhuse og boliger i glas, zink og beton. Ganske som det skete med Slagtergårdene på Vesterbro, Prags Boulevard 43 på Amager, Byhaven 2200, Fragtmandshallerne, Krimsvej og Ungeren.

Denne 43. udgave af LYDKUNST er tilgenet alle de kunstnerdrevne udstillingssteder, atelierer, småerhverv, øvelokaler og unikke gamle miljøer, som i disse år bliver revet ned i storbyerne. Vi møder to kunstnere, Stoffer (Michael Christensen) og Anna Wærum Hansen, der har udstillet og skabt lydværker, der går i dialog med stedet og clinch med den forestående nedrivning.

Syvende & Sidst, Motor, 2017. Foto: Troels Hansen

Vi møder Stoffer, som denne sommer stod bag totalinstallationen “Klang Vibration Notat” i atelieret. Og så skal vi møde Anna Wærum Hansen, mest kendt fra sin medvirken i det eksperimenterende stemme-ensemble Syvende & Sidst, der med værket “Forhuset” har skabt et rituelt collageværk til et et hus, der snart er fortid.

God fornøjelse.

Astrid Noack (1888-1954) er en af det tyvende århundredes betydeligste danske kunstnere. Som billedhugger var hun inspireret af den franske tradition, som er karakteriseret ved nøjsomhed og knaphed i midlerne og med forbillede i den arkaiske skulptur. Figurerne står i rummet og med små bevægelser skabes forskydninger, der giver skulpturen liv. Skulpturerne er bygget op indefra, hvorfra forskydningerne forplantes ud mod overfladen og videre ud i rummet Hun levede og arbejdede i det 36 m2 lille baghus til Rådmandsgade 34 fra 1936-1954.

Foreningen ANA - Astrid Noacks Atelier blev stiftet i 2010 af billedkunstnere, arkitekter, kunsthistorikere og lokale beboere omkring Rådmandsgade 34. Siden 2011 har en lille arbejdsgruppe med billedkunstner og kurator Kirsten Dufour i spidsen, stået bag et kunstprogram med fire spor af aktiviteter inspireret af Astrid Noacks liv og ånd. De fire spor er:
ANA AIR - Et artist-in-residence-program
ANA LOKAL - Et kunstprogram med performance, oplæsning, udstilling med herboende kunstnere
ASTRID NOACKS BØRNEATELIER - Et børneatelier med base i Mimersparken
ANA FORUM - et politisk forum der sætter de øvrige spor til debat og i perspektiv
Læs mere om Astrid Noacks Atelier her

Anna Wærum (f. 1884) spiller atmosfærisk r’n’b med strejf af 70’ernes folk-rock sangskrivning. Hendes univers er båret af samplede gamle klaverer, kejtede saxofon-soloer, en drømmende guitar og masser af rumklang. Hendes tekster er associerende og fabulerende og tager os både forbi middelalderens spedalske, udstødte til Mars og den fortabte dreng i skoven. Lyt her

Syvende & Sidst er et eksperimenterende stemmeensemble med ophav i forskellige kunstneriske discipliner som billedkunst, dans, musik, skuespil og psykoterapi. Medlemmerne er: Anna Wærum, Birgitte Lundtoft,
Deirdre Johanna Humphreys, Hannah Anbert, Mia Isabel Edelgart, Maria La Cour Brix Jørgensen, Mette Moltke Wozniak, Tine Tvergaard. Lyt her eller læs mere her

Stoffer (Michael Christensen) er født i Sønderjylland i 1978, men har boet og arbejdet på Ydre Nørrebro siden 1997. Stoffer er uddannet fra lydkunstner og billedhugger i 2015 fra Det Kongelige Danske Kunstakademis ved prof. Martin Erik Andersen, og som en del af programmet Nordic Soundart (2012-2014). Stoffer arbejder ofte stedsspecifikt med det konkrete steds materialer og hans praksis kredser om byrum, bygninger og en interesse i offentlige rum og materialer. I sit subtile arbejde med at integrere lyd og skulptur har han ofte anvendt materialer som papir, planter, jernrør, mug, breve, regninger, metal, jord mm.

Stoffer har været en del af kunstnergruppen YNKB - Ydre Nørrebro Kultur Bureau siden 2007. Sammen med gruppen har han udstillet i bl.a. Nikolaj Kunsthal, Den Frie Udstilllingsbygning, rum46 og på Cph Art Fair. Alene har han bl.a. udstillet på Art Copenhagen og Kulturspinderiet Silkeborg samt været en af hovedkræfterne bag udstillingnen KOLONIEN I + II. (Læs kunsten.nu’s anmeldelse af KOLONIEN II her) Læs mere om Stoffer her

Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Neimann Clement og Rosa Marie Frang.

Del artiklen

'LYDKUNST #43: Imens murbrokker falder - Lyden af Astrid Noacks Atelier'

Facebook