Spændingen udløst: Her er de otte modtagere af det treårige arbejdsstipendiat

Spændingen udløst: Her er de otte modtagere af det treårige arbejdsstipendiat

Portræt af Peter Callesen. Foto: Peter Callesen

Nu ligger listen med modtagerne af Statens Kunstfonds Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg treårige arbejdsstipendier klar til beundring.

Modtagerne er :
Jes Brinch (f. 1966)
Peter Callesen (f. 1967)
Jesper Just (f.1974)
Christina Malbek (f. 1971)
Truls Melin (f. 1958)
Hanne Nielsen (f.1959) og Birgit Johnsen (f. 1958)
Trine Søndergaard (f. 1972)

Vi bringer her udvalgets begrundelser:

Jes Brinch (f. 1966)
Et treårigt arbejdsstipendium i hånden på Jes Brinch er hverken en hallucination eller en udmeldelse af samfundet. Alligevel kan man tillade sig at forvente, at kunstneren vil stille spørgsmål til værdien af institutionens, samfundets, ja endda verdens indretning i forhold til den bevidsthed, der er skabt til at udfordre og gentænke kunstens placering og mening i det helt store kosmiske billede.

Jes Brinch opfatter sig selv som ”en dansk billedkunstner med rod i dansk kunst og kultur, som arbejder undersøgende i en fremmed kultur.” Siden 2003 har han boet og arbejdet i Vietnam som aktiv billedkunstner, har initieret samarbejdsprojekter med utallige kunstnere samt stedse udviklet sit eget værk. Dette har kunnet opleves på flere udstillinger herhjemme og en stadig knopskydning af kunstneriske medier er kommet til; fra marmorskulpturer til CD-singler, 3D-editioner, installatorisk praksis med flouriscerende lys og kitschede objet trouvés.

Jes Brinch kan sin kunsthistorie fra DADA til moderne kommunikationsplatforme – han er på alt fra maling over marmor til facebook – og udnytter sit potentiale, også når der er få ressourcer til rådighed.

Jes Brinchs gør-det-selv fotokopi ”Blanket til Udmeldelse af Samfundet” (1993) er således en klassiker i dansk kunst.

Mere end nogensinde er Jes Brinch dog til stede i dansk kunst. Men det kræver naturligvis at modtageren betjener sig af moderne medier og den kunstneriske kommunikations muligheder. Samfundet har brug for Jes Brinchs afsøgning af nye kunstneriske projekter, hvad enten det sker inden for faktiske eller hallucinatoriske grænser. Til fortsat kunstnerisk virke modtager han derfor et treårigt arbejdsstipendium.

Peter Callesen (f. 1967)
Kan man forestille sig noget mere harmløst end papirklip? Barnlig uskyld i en verden fuld af død og ødelæggelse. Det er et tilbagevendende dilemma for Peter Callesen, der arbejder med det mest simple materiale: det hvide papir. Peter Callesen er en ækvilibrist med en saks. Han klipper komplicerede konstruktioner ud af et enkelt stykke papir; billeder folder sig fri af fladen, bygninger og figurer popper op som tredimensionelle skulpturer, og totale ruminstallationer opstår.

Og det er ikke lutter idyl og eventyr. Død og uhygge kommer ud af papiret, skeletter og ligkister optræder på slap line, forfaldne ruiner antager form af en krop, eller det fraklippede i papiret viser omridset af den bygning, der var en gang, som et dystert minde.

I det hele taget er det lykkedes Peter Callesen at skabe et fantastisk og til tider religiøst univers med meget enkle virkemidler og en utrolig virkningskraft, og derfor tildeles Peter Callesen et treårigt arbejdsstipendium til at fortsætte sin enestående klippekunst.

Jesper Just: Romantic Delusions, videostill, 2008. Foto: Christina Wilson Gallery
Jesper Just: Romantic Delusions, videostill, 2008. Foto: Christina Wilson Gallery
Jesper Just (f.1974)
Jesper Just har siden han begyndte at fokusere på videokunsten omkring år 2000 udviklet et betydeligt og stilsikkert kunstnerisk oeuvre. Hans interesse for filmiske forløb kombineret med undersøgelser af kønsspecifikke og emotionelle temaer har udfoldet sig i en helt særegen æstetik. Det visuelle sprog er således aldrig dokumentarisk og fladt, men skabt med en indlevelse i locations, der er med til at understrege videoproduktionens indre og ydre perspektiver.

Beskueren tages med på en rejse i sindet såvel som i landskabet eller rummet. Optagetheden af identitetsdannelse, seksualitet og køn løber som en rød tråd gennem alle værker, men udfordres af rumlige og installatoriske greb på de mange udstillinger, Jesper Just har deltaget i. Kunstneren synes at søge mod et mere fortættet, men paradoksalt åbent og hemmelighedsfuldt udtryk.

Det seneste værk ”Romantic Delusions” (2008) blev vist i Kunsthallen Nikolaj og gav beskueren en fysisk oplevelse af tilstedeværelse i den monumentale flerskærmsvisning. Jesper Just har bevæget sig fra det intime rum til arkitekturens monumentale panoramiske views. Fra det indre af en bar til toppen af storbyens skyskrabere. Fra den sociale lilleverden til det enigmatiske ingenmandsland i det urbane landskab. Til fortsat kunstnerisk virke modtager han derfor et treårigt arbejdsstipendium.

Udsnit af Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto
Udsnit af Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto
Christina Malbek (f. 1971)
Christina Malbek er landskabsmaler. Med sin airbrushpistol skaber hun nye landskaber af naturen og byens rum. På store lærreder frembringer hun tusindvis af små diffuse bevægelser og laserende lag.

Som maler forholder Christina Malbek sig aktivt til den visuelt mangfoldige kultur, som hun er en del af, og tager brug af vores tids teknologier. Hun fastholder øjeblikkets indtryk gennem klip og digitalt manipulerede dekonstruktioner.

Med sit fragmentariske blik på landskabet evner hun med en overbevisende teknisk formåen at forny landskabsmaleriet til et meget aktuelt og nutidigt maleri. Derfor tildeles Christina Malbek det treårige arbejdsstipendium.

Truls Melin (f. 1958)
Træskibe, rør, tragte, vandhaner, paraplyer, vinduer, skabe og mudderværker er alle elementer i Truls Melins skulpturelle digte, der henter inspiration fra så vidtfavnende kilder som nutidens hverdag, Tim Burtons tegnefilm, Tove Janssons mumitrolde og romantikkens billedhugger Johannes Wiedewelt.

Truls Melin tildeles det treårige arbejdsstipendium for sit virke som en original billedhugger, der har markeret sig over en årrække, og i 2008 fik lejlighed til at vise et bredt udsnit af sine værker på udstillingen ”Caspar David Friedrich kom aldrig til Sverige…Han blev i Danmark” på Charlottenborg Kunsthal. Meget overbevisende og helstøbte værker som ”Ole Lukøje” (2006), ”Mudderværk” (2002), ”Druknet Sømand”(2006) og ”Kælderblomster”(2001) understreger Melins underfundige billeddigte.

Hanne Nielsen (f.1959) og Birgit Johnsen (f. 1958)
En gang i begyndelsen af 1990’erne mødtes to billedhuggere, der besluttede sig for at afprøve videomediets muligheder. Hanne Nielsen og Birgit Johnsen har som kunstnerteam lige siden skabt en række væsentlige videoværker, der undersøger sammenhængen mellem fiktion og sandhed, og som stiller det gennemgående spørgsmål: Hvad er en fortælling?

Deres videodebut ”Afrivning af løg” (1995) var verdens mest usentimentale tåreperser, hvor to kvinder under stor lidelse stirrer tomt frem for sig, mens de med mekaniske bevægelser river en masse løg. Senere fulgte eksempelvis ”Blindgang” (2004), hvor en blind kvinde og hendes førerhund med hver sit påmonterede kamera går tur i parken, så vi andre kan se, hvad de ser eller ikke ser. På lydsiden fortæller den blinde kvinde undervejs, hvad hun oplever. Divergerende fortællinger. Eller ”Territorielle Udsagn” (2003), hvor personer gentagne gange beretter om en oplevelse, de har haft, hvilket resulterer i forskellige versioner, der er klippet sammen, så man til sidst ikke ved, hvad man skal tro på.

Hanne Nielsen og Birgit Johnsens insistererende arbejde med at afsøge, om der findes sandheder i videokunsten, udløser et treårigt arbejdsstipendium til hver, som skal bevirke, at de nu får lejlighed til at foretage denne betydningsfulde afsøgning endnu grundigere.

Foto fra Trine Søndergaards serie Strude. Foto: Trine Søndergaard.
Foto fra Trine Søndergaards serie Strude. Foto: Trine Søndergaard.
Trine Søndergaard (f. 1972)
Trine Søndergaard fotograferer. Landskaber og portrætter. Fotografierne er meget ligetil, nærmest traditionelle i deres udgangspunkt, uden de store konceptuelle armbevægelser eller formelle julelege.

Til gengæld er fotografierne intense og nærværende i en utrolig grad. Foruroligende nærværende kan man sige: Kuldslåede nordiske landskaber med en ildevarslende himmel. Kridtede, snetyngede træer, der forsøger at holde sig oprejst i et uendeligt hvidt rum. Monokromt indfarvede portrætter af anonyme personer, hvor menneske og rum går i ét. Og ikke mindst serien af kvindeportrætter fra Fanø: nutidige, unge piger i folkedragt, hvor uskyld møder skam og syndefald. Det er indhyllede kvinder anno 2009, folkedansere forklædt som ninja-krigere.

Trine Søndergaard forstærker vores billede af virkeligheden, hun er en af sin generations væsentligste fotografer, og hun modtager derfor et treårigt arbejdsstipendium til at fortsætte sit arbejde.

Det Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg består i perioden 2008-2010 af: Erik Steffensen (formand), Hjørdis Haack og Jesper Rasmussen.

Det Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg består i perioden 2008-2010 af: Erik Steffensen (formand), Hjørdis Haack og Jesper Rasmussen.

Del artiklen

'Spændingen udløst: Her er de otte modtagere af det treårige arbejdsstipendiat'

Facebook