Else Alfelt: Universets blomst
31 maj 201813 dec 2020

Pressefoto

Da Else Alfelt i 1967 rejste til Japan, blev mødet en åbenbaring for hende. Indtrykkene fra tempelhaverne i Kyoto, Heison-bjerget, fuldmånen over Fuji og Nara med de to tusinde stenlygter voksede videre i hendes kunst sammen med kalligrafiens stærke islæt. Alfelt fandt i zenbuddhismen en filosofi som hun, uden at have sat navn på, havde arbejdet kunstnerisk med gennem store dele af livet. Hendes værker rummer kun reminiscenser af den sete virkelighed (eksempelvis et bjerg eller en måne) og indbyder os til at vende blikket meditativt indad. Den tomme kunstoplevelse har potentialet i sig selv til at lukke op for vores inderste.

Et kæmpemæssigt væg-til-væg tæppe med motiv af Else Alfelt fylder museets runde sal sammen med værker med motivet Universets blomst, som havde helt særlig interesse for Alfelt i 1960erne. Udstillingen opfordrer til, at man opholder sig i rummet, sætter sig ned og lader roen sænke sig.

I 1968 viste Alfelt sine japansk inspirerede billeder på udstillingen STENLYGTERNES LAND på Den Frie, hvor hun med reference til den japanske kultur indrettede en zen-have i udstillingssalen. 50 år senere genopfører Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum Alfelts forgængelige zen-have i museets udstillingssal.

På rejserne til Japan udførte Alfelt papirarbejder med sine inspirationer – et velegnet format og let transportabelt medie til de lange rejser. Zen-haven udstilles således sammen med Alfelts japansk inspirerede papirværker.

Kilde: Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum

Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum

Birk Centerpark 1
7400 Herning

Tirs-søn 10-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 96288650

Else Alfelt: Universets blomst
31 maj 201813 dec 2020

Del

'Else Alfelt: Universets blomst'

Facebook