‘Kunst for Varer’ og Joen Vedel
4 jan 201822 feb 2018

Arkivets sjette fremvisning består af et hæfte fra foreningen Kunst for Varer fra 1940erne, sammen med en tegnet animation af et dansende bord skabt af billedkunstneren Joen Vedel. Fremvisningen vil udvikle sig de kommende to måneder og er tilgængelig til og med torsdag d. 22. februar.

Hospital Prison University Archive’s sjette fremvisning er udviklet i samarbejde med billedkunstneren Joen Vedel, som i flere gange i sit arbejde har stillet spørgsmål til forholdet mellem kunst, penge og værdi. Hvordan kan kunstens symbolske kapital blive omsat til reel kapital? Hvilke mekanismer og forvandlinger er der på færde? Hvad er forholdet mellem brugsværdi og bytteværdi? Ved Joens afgangsprojekt fra Kunstakademiet i København søgte han at indløse noget af sin symbolske kapital igennem sponsorater fra forskellige byggemarkeder og producenter, så han kunne få materialer til at istandsætte sin fars noget faldefærdige hus ude i Sydhavn. På udstillingen viste Joen de byggematerialer han havde været i stand til at indsamle kvit og frit, dvs vinduer, isolering, tagpap, maling, osv.

“Det var nu afdøde kunstmaler Gordon Fazakerley, der først beskrev Kunst for Varer for mig. Han fortalte hvordan han havde erhvervet sig en fornem barnevogn til sit første barn i begyndelsen af 1960erne. Betalingen var et maleri. Jeg havde aldrig før hørt om foreningen, som drev sit eget galleri først i Stormgade, siden i Bredgade i København. Den blev stiftet i 1924 af maleren Aage Berthelsen for at ‘hjælpe Kammeraterne og skaffe dem og os selv Varer til at opholde Livet med, og til Tider et eller andet, vi ellers aldrig havde Raad til at købe.’ For et par år siden fandt jeg et hæfte fra Kunst fra Varer i rodekasserne, som i en periode stod i kælderen i den Frie Udstillingsbygning – og det er det hæfte vi viser frem de næste måneder.” – Joen Vedel

Udstillingens fokus bliver kunst, penge og værdi. Kunst for Varer er interessant da det gør kunst til en reel og omsættelig bytteværdi: en uges arbejde med et maleri for en uges arbejde med at sy et jakkesæt, fremstille en barnevogn, eller bygge på et hus. Dette står i kontrast til nutidens fuldstændige abstrakte værdisætning af kunst. Hvordan kan et Tal R maleri koste over en million kroner? I udstillingens første periode vil vi kigge på penge, helt konkret. Vi vil lave billedanalyse af de gældende danske pengesedler – og vi vil se om de kan brænde. Hvis du kender nogen som har konkrete erfaringer eller erindringer med ’Kunst for Varer’ så skriv til os.

Pressefoto

I udstillingens anden del vil vi kigge lidt på forskellige modstandsformer overfor pengemagten. Vi vil fejre 100 året for Stormen på Børsen, lige som vi vil udgive en smukt fremstillet bog, som indeholder de fleste københavnske galleriers årsregnskaber. Nu har vi længe nok diskuteret billedkunstnernes usle løn uden at kigge på pengestrømmene i industrien som helhed. Forhåbentligt kan vi kaste lys på dette sammen med økonomer og andre med ekspertise i kunstmarkedet. Vores udgivelse vil blive produceret i samarbejde med Kld Repro og kan købes i Arkivet. Pris efter aftale.

Hospital Prison University Archive er et arkiv uden samling. Dets virke bygger på arkiviske processer, men afviser samlingens frosne orden. Processen består af indgående undersøgelser af de aktuelle kunstgenstandes materielle karakter, samt en analyse af mulige og umulige betydninger og sociale konsekvenser. Hospital Prison University Archive er også et radio-studie. Det kan findes i et kontorlokale på Nørrebro, men samtaler vil være tilgængelige på arkivets radiostation Hospital Prison University Radio, der løbende vil præsentere samtaler, overvejelser og oplæsninger med tilknytning til den gældende fremvisning.

Kilde: Hospital Prison University Archive

Hospital Prison University Archive

Læssøesgade 3, 1. sal
2200 København N

Tor kl 15-18 og kl 20-22

Fri entré

‘Kunst for Varer’ og Joen Vedel
4 jan 201822 feb 2018

Del

''Kunst for Varer' og Joen Vedel'

Facebook