Nina Saunders

Nina Saunders arbejder med store skulpturer, som er en form for møbelhybrider. Eksempelvis stole, der har været udsat for en forkvaklende forvandling, og som man kan ikke længere kan sidde i. Saunders’ værker taler umiddelbart til de fleste beskuere, fordi man genkender stolen som møbel, men den vækker også opsigt og forundring, fordi den er gledet ud af sin funktion.Læs flere

Info

Nina Saunders

Baggrund

Nina Saunders er født 1958 i Odense.

Hun er uddannet i Fine Art and Critical Studies fra Central St Martin's College London i 1986-91.

Bor og arbejder i London.

Primære medier

Tekstil, readymades

Website

Nina Saunders indsamler løbende elementer, som indgår i hendes værker. Hun går på markeder og finder stole og andre genstande til hjemmet. Alle har de ’noget’, som ikke umiddelbart kan defineres, men intuitivt ved Saunders, når de kan bruges til et værk.

Hun har et lager af genstande, som alle bliver erhvervet flere år, før hun ved, hvad der skal ske med dem. Som skulptøren Erik Thommesen (1916-2008), der ’undfanger’ den skulptur, som ligger iboende i træet, arbejder Nina Saunders med at undfange stolens fortælling.

De senere år har hun bevæget sig videre til at arbejde med andre genstande såsom spejle og udstoppede dyr. Nina Saunders har indgående kendskab til mulighederne i møbelpolstring gennem egne eksperimenter og studier. Selve polstringen af hendes møbelhybrider er selvlært og udarbejdes i atelieret eller foregår i tæt samarbejde med møbelpolstrere, hvor der hele tiden skal tages valg og beslutninger i de komplicerede konstruktioner.

Polsterstolen står for Nina Saunders som ikonet på småborgerlig idyl, hvor mennesker klaustrofobisk lever, mens de forsøger at opretholde en facade af pænhed. Saunders polstrede møbelhybrider forstyrrer beskuerens idé om polster, pænhed og orden.

Gennem sit visuelle greb peger hun på, at der er hændelser og følelser, vi fejer ind under gulvtæppet. Ting vi ikke vil tale om. Hun vil forstyrre beskueren og flytte en konform traditionel tilgang til genstande. 

Woodland Trust (2007) var det første værk, hvor Nina Saunders arbejdede med et udstoppet dyr. I værket er hjortehovedet placeret på en stol, hvor stolebenene er blevet til dyreben, der skrider ud til siden, fordi det ene ben er for langt. Hjorten bliver til en stol, der bliver til en hjort.

Del profilen

'Nina Saunders'

Facebook