Jesper Carlsen: Surface Encounters
11 nov 20177 jan 2018

Anbefalet under Det skal du se! uge 45
Den danske kunstner Jesper Carlsen undersøger på sin soloudstilling Surface Encounters det digitale som kunstnerisk medium. Gennem simulationer af virkelige materialer synliggøres det digitale som en måde at anskue verden på. Kunstneren arbejder på den måde med vores perception, og med hvordan det digitale har potentiale til at ændre vores tilgang til omgivelserne – og i sidste ende vores virkelighed.

Jesper Carlsens praksis er centreret omkring perceptionen og aktiveringen af rum ved hjælp af digitale greb. På udstillingen Surface Encounters undersøger han det digitale medies evne til at overskride og lege med grænsen mellem det virtuelle og det virkelige – for kan man i dag overhovedet betegne det virtuelle og det virkelige som modsætninger? Eller er der blot tale om to virkeligheder – en virtuel og en fysisk? På Surface Encounters forsøger de digitale værker ikke kun at gengive virkeligheden, men bliver selv til noget, vi forstår som virkeligt. I form af blandt andet animation og 3D-print bryder Jesper Carlsen det digitale ned til en række afgrænsede komponenter, der behandles med en omhu og en stoflighed, der får den ellers abstrakte digitale overflade til at fremstå håndgribelig.

Centralt i udstillingen står 8 animationer, der har undersøgelsen af den digitale repræsentation som omdrejningspunkt. Hver animation præsenterer et enkelt objekt i bevægelse. Animationerne fremstår som virkelige materialer hentet fra den fysiske verden – eksempelvis hud, røg, træ og sten – men er rene digitale frembringelser. De 8 animationer er forførende illusioner, som man fristes til at ville indfange og forstå, men som i kraft af deres algoritmiske ophav forbliver overflade.

Rundt om i udstillingsrummet er placeret en række 3D-printede skulpturer, hvoriblandt man fx genkender skibe, service og kropsdele. Alle er de standardmodeller til at teste 3D-printere og balancerer mellem at være et objekt og en anonym komponent.

Pressefoto

I modsætning til de fleste klassiske skulpturers forædlinger af materialet forsøger Jesper Carlsen med de printede skulpturer at undvige materialiteten og det subjektive kunstneriske udsagn. Med sit antimaterielle udtryk bliver skulpturerne et eksempel på, hvordan vi har specifikke forventninger til de materialer og objekter, vi omgiver os med.

På en af væggene i udstillingsrummet har Jesper Carlsen desuden skabt et tapet, der visualiserer algoritmen Perlin Noise – et ofte anvendt filter, som bruges i computergrafik for at skabe overgange, der får grafikken til at fremstå mere virkelig. Tapetet er både et udtryk for legen med det digitale som fysisk materiale og illusorisk overflade, men er også en visualisering af en algoritme, som er et vigtigt element i Carlsens egen værktøjskasse.

Med Surface Encounters ønsker Jesper Carlsen således ikke blot at arbejde med det digitale som materiale, men peger på det som medskaber af virkeligheden.

Kilde: OVERGADEN Institut for Samtidskunst

O—Overgaden

Overgaden Neden Vandet 17
1414 København K

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja

Tirs-fre 13-18
Tors 13-20
Lør-søn 11-18

Gratis entré

Kontakt

+45 3257 7273

Jesper Carlsen: Surface Encounters
11 nov 20177 jan 2018

Del

'Jesper Carlsen: Surface Encounters'

Facebook