Friske øjne på Aarhus

Friske øjne på Aarhus

Liu Jin: Sky of the Sea, del af serien New Clothes for the Fairytales. Foto: Ole Bak Jakobsen

18 internationale kunstnere har siden 2013 gæstet Aarhus, og i udstillingen FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus fortolker kunstnerne nu byen med billeder og ord. “Når man kommer udefra, ser man måske noget andet end dem, der bor her,” forklarer udstillingens kurator, forfatter Gitte Broeng.

”Kunstnerne har haft frie tøjler, og hver især har de sat deres personlige aftryk, som så samler sig til en fælles fortælling om Aarhus,” fortæller forfatter Gitte Broeng, da jeg møder hende for at høre om FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus. Broeng har siden 2016 været kurator på projektet, hvor hun har arbejdet med tilrettelæggelsen og udvælgelsen af kunstværkerne og de seks steder, som udstillingen udfolder sig på.

Udstillingen er en kulmination af et længerevarende projekt, hvor 11 fotokunstnere og syv forfattere – som kommer fra så forskellige steder som Færøerne, Egypten og Ghana – siden 2013 har været artists in residence i smilets by.

Thomas Kellner: 89#02 Aarhus, flucticulus. Foto: Ole Bak Jakobsen

Byrummet er værkernes scene
FRESH EYES er et samarbejde mellem Aarhus Litteraturcenter og Galleri Image, hvor udstillingen kan opleves. Men FRESH EYES er også kendetegnet ved, at den lader det byrum, som har inspireret kunstnerne, fungere som ramme for udstillingen. Som publikum skal man gå på opdagelse i baggårde og små afkroge i kvarteret omkring Grønnegade og Vestergade for finde udstillingen.

Gitte Broeng håber derfor, at både dem, der opsøger udstillingen, og dem, der tilfældigt møder den i dagligdagen, vil iklæde sig det udforskende og detaljesøgende blik, som kunstnerne portrætterer i værkerne. Så den hjemmevante by kan træde frem på en ny måde.

Aarhus i billeder og i ord
Fra fødslen har FRESH EYES været et tværæstetisk projekt. Gitte Broeng begrunder det med, at det ”giver et ekstra element i det at gentænke eller genfortolke byen, at det er gjort i både billeder og ord.”

For på trods af kunstarternes åbenlyse forskelligheder er der et naturligt slægtskab imellem de to. Sprog kan danne klare billeder, og billeder kan beskrive handlinger – og omvendt.

Dog udtrykker de to kunstformer sig noget forskelligt. Gitte Broeng forklarer:

”Litterære tekster udfolder sig over tid. De kan bedre reflektere over det at være fremmed i en by. Et billede kan aflæses hurtigt og på én gang. Samtidig kan billederne vise det, man måske er holdt op med at se. Lade det sted, man kender, fremtræde på en anden måde.”

Gitte Broeng beskriver, hvordan værkerne af den portugisiske kunstner Inês d’Orey lader karakteristiske aarhusianske steder, som Statsbiblioteket og Badeanstalten Spanien, fremtræde fremmede og nærmest ikke-nordiske igennem d’Oreys særegne lyssætning og farveskalaer.

Det undrende blik er fremtræden i flere af værkerne. I en tekst af den franske digter Jacques Jouet kommenterer digtets jeg på, at Aarhus nu staves med dobbelt a fremfor med å som tidligere. For Gitte Broeng viser det en refleksion over, at det, vi andre tager for givet, ikke er så selvfølgeligt for udefrakommende.

Tsitsi Dangarembga: Uddrag af Jana dykker. Foto: Ole Bak Jakobsen

At integrere litterære tekster i en udstilling, der hovedsageligt udfolder sig i et pulserende byrum, har dog ikke været uproblematisk. De litterære tekster skulle ikke have klippet en tå eller hugget en hæl, men inddrages organisk og på lige fod med fotografierne. Flere af teksterne optræder i fuld længde, imens andre vises i uddrag. Teksterne er at finde på husfacader, på plakater og iblandt fotografierne. Enkelte tekster er også præsenteret på alternative måder, som det eksempelvis er tilfældet med den islandske digter Andri Snær Magnasons minutdigte, der fremvises i en videoinstallation.

De forskellige steder, eller “udstillingsstationer”, som Gitte Broeng har navngivet dem, er valgt med særlig hensyn til visuel ro. Steder, hvor der er plads til den form for fordybelse, kunsten kræver. Dog minder den konstante strøm af cyklister, der snor sig ind og ud af hinanden, en om, at bylivet aldrig er så langt væk, som man måske kunne forledes til at tro.

En samtale om genfortolkning
”Det er en forhåbning, at udstillingen kan rykke noget ved vores idé om byen – tilføje nogle flere facetter eller andre perspektiver,” forklarer Gitte Broeng, da jeg spørger hende, hvordan FRESH EYES gentænker fortællingen om Aarhus.

“Genfortolkning ligger i, at den foretages af kunstnere, der har været her på residenceophold, og derfor kun har været her i relativt kort tid. Det handler om at komme udefra til et sted, man ikke kender, og at man måske ser noget andet end dem, der bor her. Det er den fordel, man har som udefrakommende; at man undersøger og tilegner sig stedet på en mere udforskende måde.”

Miriam O’Connor: Something to Write Home About. Foto: Ole Bak Jakobsen

FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus er et samarbejde mellem Galleri Image og Aarhus Litteraturcenter og indgår i programmet for Europæisk Kulturby 2017.

I perioden 2013-2016 har i alt 18 kunstnere, 11 fotokunstnere og syv forfattere opholdt sig som artists in residence i Aarhus. Kunstnerne har med deres udefrakommende blikke genfortolket byen med billeder og med ord – en genfortolkning, som giver aarhusianeren mulighed for at se deres velkendte by med nye øjne.

Udstillingen kan opleves på følgende stationer:
Station 1: Galleri Image
Station 2: Lokalcenter Møllestien (hjørnet af Grønnegade og Vestergade)
Station 3: Århus Kunstakademi (gården, inden for porten)
Station 4: Århus Kunstakademi (projektrummet)
Station 5: Århus Kunstakademi (inderste gård)
Station 6: Vesterport (hjørnet af Vestergade)

Udstillingen markerer desuden Galleri Images 40 års jubilæum.

Artist talks
Aarhus Litteraturcenter afholder i forbindelse med udstillingen to artist talks:
Climate Change Seen with Icelandic Eyes – Artist Talk
Poetry Recreating Aarhus – Artist Talk

Bogudgivelse
I tillæg udgives kunstbogen FRESH EYES, som præsenterer værkerne i deres helhed. Bogen er designet af billedkunstneren Lasse Krog Møller.

Gitte Broeng (f. 1973) er forfatter. Hun arbejder ofte i krydsfeltet mellem litteratur og billedkunst og har tidligere stået bag udstillinger i samarbejde med billedkunstnere. Læs mere på hendes hjemmeside her

Del artiklen

'Friske øjne på Aarhus'

Facebook