Hanne Lise Thomsen får arbejdsro det næste halve år

Billedserie

Præmiering

Ole Haslunds Hædersgave

Hanne Lise Thomsen

Fonden bag Ole Haslunds hædersgave skriver blandt andet i deres begrundelse for prisen, at "den enkelthed, som de tidligere malerier udtrykker sig i også er overført til fotografierne, og de kan fremstå som ikoner af selve den menneskelige bevægelse, fysisk som mentalt. Fra 1980'ernes store malerier på gennemsigtigt plexiglas, der var bemalet på begge sider som en materialisering af det transparente i sig selv, til de seneste eksempler på fotografik, er der skabt en stram bue af værker, der kunne indbefattes i titlen fra udstillingen på Tranegården 1983: "Tynd is": hård, skrøbelig, foruroligende gennemsigtighed."

Hanne Lise Thomsen får arbejdsro det næste halve år

Selvportræt 1998 Digitalt Print. Udsnit. Foto Hanne Lise Thomsen

Hanne Lise Thomsen modtager den 20. november Ole Haslunds Hædersgave på 100.000 kr. I den forbindelse har KUNSTEN.NU talt med hende om hendes engagement i samfundet som billedkunstner.

Et hjørne af et kongerige
Lige nu arbejder Thomsen på projektet Et hjørne af et kongerige, som vil blive en juleudstilling i den københavnske metro bestående af en billedmontage som vises på skærmene, der normalt bruges til reklamer. Billederne til montagen er taget med engangskameraer indkøbt af Thomsen og udleveret til børn i Sandholmlejren. "Jeg håber, at det giver et billede af, hvordan forholdene er i lejrene Jeg håber, at det er muligt at sætte fokus på, at man internerer folk – istedet for at lade dem komme ud og deltage i samfundet," siger Thomsen om sine ambitioner med projektet.

Projektion for Dansk Flygtningehjælp. Ålborg 2006. Foto Marianne Dalbøl Pedersen)
Projektion for Dansk Flygtningehjælp. Ålborg 2006. Foto Marianne Dalbøl Pedersen)
Projektion fra The Homeless of New York City Wish You All a Happy Holiday. New York 2005. Foto: Hanne Lise Thomsen
Projektion fra The Homeless of New York City Wish You All a Happy Holiday. New York 2005. Foto: Hanne Lise Thomsen

Kunst i det offentlige rum
Thomsen har i de sidste år benyttet sig af det urbane og offentlige rum som scene for sine grafiske produktioner med politiske undertoner. I 2003 tog hun initiativ til Women2003, hvor 100 kvindelige kunstnere kom med nye bud på fremstilling af kvinder i det offentlige rum som modstykke til det, Thomsen beskriver som stereotype kvindebilleder. I 2005 viste hun hjemløse frem på 30 gange 30 meters projektioner i New York under titlen The Homeless of New York Wish You All a Happy Holliday. I 2007 efter rydningen af Ungdomshuset viste hun sin sympati med projektioner af tekstgrafik med paroler som: "Politikere tag jeres ansvar" og "Ungeren blir!".

Projektion fra Women for peace . Nordhavn Station 2005. København. Foto Anders Sune Berg
Projektion fra Women for peace . Nordhavn Station 2005. København. Foto Anders Sune Berg
Forsiden til bogen WOMEN2003. Billboardprojekt Copenhagen/Malmø, Ide og koncept Hanne Lise Thomsen. Foto Nicolai Howalt
Forsiden til bogen WOMEN2003. Billboardprojekt Copenhagen/Malmø, Ide og koncept Hanne Lise Thomsen. Foto Nicolai Howalt

"Mine projekter forholder sig meget til virkeligheden, og jeg arbejder med lokationer, som korresponderer med det udtryk, jeg gerne vil have frem. Det er ikke sådan, at jeg tænker, at nu skal jeg lave noget politisk – jeg arbejder organisk," siger Thomsen om sit konkrete arbejde med undertrykkelse og stereotypisering af forskellige grupper i samfundet. Hun betragter sine projekter som en måde at deltage i samfundet på. Det gør hun først og fremmest ved at få sine budskaber kanaliseret, hvor folk færdes.

Oldschool feminist
Hanne Lise Thomsen har været engageret feminist i 1970’erne. Og hun debuterede på Kvindeudstillingen på Charlottenborg i 1975, mens hun stadig gik på malerskolen på Det Kgl. Danske Kunstakademi.

[Billede:7, left]"Jeg er feminist, og det at deltage i den udstilling dengang med kvindelige markante kunstnere har betydet meget for min udvikling som kunstner og som menneske," siger Thomsen og forklarer: "Det er naturligt for mig at arbejde med, hvordan kvinder bliver eksponeret i det offentlige rum.

Der er i høj grad brug for det, når man eksempelvis ser på museernes indkøb, som er domineret af mandelige kunstners værker. Det er vigtigt at have fokus på kvinders stilling indenfor billedkunsten og også i andre samfundsgrupper. Selvom mange syntes, det vi lavede i halvfjerdserne var lidt langhåret, var det vigtigt – selvom måden vi kanaliserede det ud på måske var lidt firkantet."

Hanne Lise Thomsen er uddannet på Danmarks Designskole 1971-73, Det kongelige Danske Kunstakademi 1973-77 og er cand.phil. fra Afdelingen for Medikunst.Hun har vist projekter frem i det offentlige rum i bl.a. Genova, New York, Ålborg og København. Derforuden har hun deltaget i en lang række af store gruppeudstilling og haft forskellige soloudstillinger.

Billedserie

Præmiering

Ole Haslunds Hædersgave

Hanne Lise Thomsen

Fonden bag Ole Haslunds hædersgave skriver blandt andet i deres begrundelse for prisen, at "den enkelthed, som de tidligere malerier udtrykker sig i også er overført til fotografierne, og de kan fremstå som ikoner af selve den menneskelige bevægelse, fysisk som mentalt. Fra 1980'ernes store malerier på gennemsigtigt plexiglas, der var bemalet på begge sider som en materialisering af det transparente i sig selv, til de seneste eksempler på fotografik, er der skabt en stram bue af værker, der kunne indbefattes i titlen fra udstillingen på Tranegården 1983: "Tynd is": hård, skrøbelig, foruroligende gennemsigtighed."

Del artiklen

'Hanne Lise Thomsen får arbejdsro det næste halve år'

Facebook