Marina Abramovic: The Cleaner
17 jun 201722 okt 2017

Louisianas retrospektive udstilling favner hele oeuvret og spænder en bue fra tidlige konceptskitser, malerier og lydværker til præsentationer af kunstnerens performances frem til i dag. Enkelte værker bliver re-performet live af andre personer under udstillingen.

Abramovic har etableret en radikal og kompromisløs praksis med sin egen krop og energi som primært materiale, men uden at værkerne som sådan handler intimt om hende selv. Ofte består værkerne af ganske få elementer eller en enkel handling, som ikke tydeligt knyttes fast til én bestemt fortælling eller agenda. Derved holdes værkerne åbne for talrige fortolkninger af både politisk og eksistentiel karakter – både i 1970’erne og i dag. En kvinde, der skriger, er en kvinde, der skriger. Grundene kan være mange. Dengang og nu. Udladninger og udvekslinger af energi løber som en rød tråd igennem værket. At rense og rense ud, både fysisk, mentalt og symbolsk, er ligeledes et gennemgående tema, med redskaber så forskellige som ild, skrig, sæbevand, mineraler, tid og stilhed. Katharsis, overgangsrite, transformation.

Ulay/Marina Abramovic: AAA-AAA, Tv-performance, 15 minutter, RTB television studio, Liège, Belgium, 1978. © Ulay/Marina Abramović. Courtesy of the Marina Abramovic Archives

Abramovic blev i 1970 uddannet som maler fra kunstakademiet i Beograd i det tidligere Jugoslavien, men forlod hurtigt maleriet til fordel for en praksis, der fandt sted i virkelighedens tid og rum i direkte møder mellem kunstner og publikum. Med lyd- og performanceværker var hun en formativ del af Beograds eksperimenterende avantgardescene, inden hun i 1976 flyttede til Amsterdam og indledte et tæt partnerskab og samarbejde de næste tolv år med den tyske fotograf og performancekunstner Ulay (Frank Uwe Laysiepen, f. 1943). Abramovic fortsatte herefter solo og modtog i 1997 hovedprisen Guldløven på Venedig Biennalen for værket Balkan Baroque, som var en direkte reaktion på Jugoslaviens blodige opløsning, krigen og massakrerne i Bosnien, men lige så meget et billede på krigens gru og smerte, soning, skyld, skam, stank, død, lidelse og vanvid i bred forstand.

I de senere år har kunstneren især markeret sig med performanceprojekter, der strækker sig over meget lang tid, og hvor publikum i stigende grad er blevet værkernes egentlige hovedaktører – som det var tilfældet i den tre måneder lange performance The Artist is Present på Museum of Modern Art i New York i 2010. Med dette projekt nåede kunstneren, og måske endda performancekunsten som genre, et bredt publikum. Louisiana viste 1990-91 udstillingen The Lovers – The Great Wall Walk, der præsenterede Abramovic og Ulays sidste fællesværk med samme titel samt individuelle værker udsprunget af dette projekt. Flere af kunstnerens værker indgik ligeledes i Louisianas gruppeudstilling NowHere i 1996. Udstillingen Marina Abramovic – The Cleaner er tilrettelagt i dialog med kunstneren og er organiseret af Moderna Museet, Stockholm, i samarbejde med Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk. Det er den første store retrospektive præsentation af kunstnerens arbejde i Europa. Udstillingen fortsætter til Bundeskunsthalle, Bonn.

Kilde: Louisiana Museum of Modern Art

Louisiana Museum of Modern Art

Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - nej

Man lukket
Tirs-fre kl. 11-22
Lør-søn kl. 11-18

Entré til museet
Voksen 145 Kr.
Studerende 125 Kr.

Kontakt

+45 4919 0719

Marina Abramovic: The Cleaner
17 jun 201722 okt 2017

Del

'Marina Abramovic: The Cleaner'

Facebook