Grafikkens væsen

Billedserie

Per Kirkeby – Sene Grafiske Værker

13 sep 2008 11 jan 2009

Per Kirkeby

Silkeborg Kunstmuseum
Se kort og tider

Grafikkens væsen

Per Kirkeby: Inventory, 1993, akvatinte. Foto Lars Svanholm (udsnit)

Per Kirkeby vender ofte tilbage til grafikken som kunstnerisk medie. Hvordan vises på Silkeborg Kunstmuseum.

Hvis man udforsker betegnelsen ’grafiker’, for eksempel via internettets encyklopædi, Wikipedia, får man følgende definition på en sådan: ”Man kan for eksempel arbejde som layouter, illustrator, bogtilrettelægger, desktopper, eller dtp’er. Man kan også være computergrafiker, multimediedesigner, nyhedsgrafiker, art director, rentegner og reklametegner”. Dét er en grafiker anno 2008.

Per kirkeby: 19 raderinger, blad 18, 1983, koldnål Foto: Lars Svanholm
Per kirkeby: 19 raderinger, blad 18, 1983, koldnål Foto: Lars Svanholm
Grafik som billedkunst
Der findes dog en anden karakteristik af en grafiker, og i denne udgave er traditionen forankret i metoder, der rækker flere hundrede år bagud i forhold til multimedieverdenens Mac-computere. Det handler om den grafik, man bruger i en billedkunstnerisk sammenhæng, og den er der da heldigvis endnu mange kunstnere på den danske kunstscene, der benytter sig af.

Man kan groft eksemplificere grafikkens metoder i kategorierne dybtryk, højtryk og plantryk. Dybtryk er typisk ætsninger og raderinger. Her har man bearbejdet en kobberplade, så et motiv fremstår i denne, og netop dybtrykket er en disciplin, Per Kirkeby ofte har benyttet i sin kunstneriske løbebane. På den aktuelle udstilling på Silkeborg Kunstmuseum vises ganske vist eksempler på både træsnit og litografi; men det er ætsningerne, der præger den stilfærdigt og smukt scenograferede udstilling i Silkeborg.

Per kirkeby: fire raderinger til Wittgenstein, blad 1, farveakvatinte, 1997. Foto: Lars Svanholm
Per kirkeby: fire raderinger til Wittgenstein, blad 1, farveakvatinte, 1997. Foto: Lars Svanholm
Eksklusiv intimitet
Der er ofte noget intimt og eksklusivt over grafik. Det gælder også hos Kirkeby, som man mest forbinder med storladne malerier og skulpturer. Men også i mindre formater føler kunstneren sig tilsyneladende hjemme. Ganske vist har Kirkeby – i samarbejde med grafikeren Niels Borch Jensen – ofte prøvet mediets størrelsesforhold af, blandt andet i udførelsen af nogle meget store akvatinteætsninger. De er dog ikke repræsenteret på Silkeborg Kunstmuseum i denne omgang.

Museet har gennem de seneste mange år modtaget ét eksemplar af Per Kirkebys samlede grafiske produktion, og dén har været ganske omfattende. Kirkeby har eksperimenteret flittigt med både sort-hvide blade og tryk i flere farver, hvilket i dybtrykket fordrer en stor præcision og akkuratesse.

Sort-hvid og farve
Motivisk befinder Per Kirkeby sig i det kendte. Hans iagttagelser i naturen bliver også i grafikken transformeret til halvabstrakte kompositioner; men udstillingen viser også eksempler på motiver med direkte afsæt i kunstnerens andre projekter. Skitser til de berømte murstensskulpturer er således udgangspunktet for en serie større tryk og disse frestår i et farvespil, der foruden den sorte rummer en typisk murstensrød, som blot underbygger motivets grundkarakter.

Per kirkeby: Raderinger, blad 3, 1987, akvatinte og koldnål. Foto: Lars Svanholm
Per kirkeby: Raderinger, blad 3, 1987, akvatinte og koldnål. Foto: Lars Svanholm
Per kirkeby: Tavle, 1984, akvatinte Foto: Lars Svanholm
Per kirkeby: Tavle, 1984, akvatinte Foto: Lars Svanholm

I andre væsentligt mindre arbejder har Kirkeby brugt grafikken i en langt mere traditionel forstand. Her er udelukkende brugt sort som fundament. Dermed står disse mindre værker i langt højere grad som intime dokumenter i et ellers ret monumentalt oeuvrelandskab. Der er blevet afprøvet metoder, og der er blevet eksperimenteret flittigt med det grafiske medie gennem årene. Det viser udstillingen på Silkeborg Kunstmuseum med al ønskelig tydelighed.

Vue med nysgerrig grafiker. Foto: Lars Svanholm
Vue med nysgerrig grafiker. Foto: Lars Svanholm
Vue med kørestol. Foto: Lars Svanholm
Vue med kørestol. Foto: Lars Svanholm

Per Kirkebys grafiske værk er meget omfattende og udgør alt fra små hurtigt udførte koldnålsraderinger til større værker i mange farver. Kirkeby har som grafiker beskæftiget sig med litografi, træ- og linoliumssnit samt raderinger og ætsninger. Udstillingen på Silkeborg Kunstmuseum markerer kunstnerens 70-års fødselsdag.

Billedserie

Per Kirkeby – Sene Grafiske Værker

13 sep 2008 11 jan 2009

Per Kirkeby

Silkeborg Kunstmuseum
Se kort og tider

Del artiklen

'Grafikkens væsen'

Facebook