Ugens kunstner – Jacob Remin

Ugens kunstner – Jacob Remin

Jacob Remin og David Gauthier: Waveforms of the Earth, 2014. Udstillet på bb15, Linz. Foto: Petra Moser

I Jacob Remins kunstneriske praksis præsenteres sammenhænge mellem mennesker, materialer og systemer. Denne forbundethed synliggøres i hans værker, der forsøger at drømme nye sammenhænge frem.

I Waveforms of the Earth (2014) møder vi druider, der leder efter geoder og mineraler i en saltmine udenfor Linz. Refraktioner, mineraler og prøver bringes tilbage til galleriet og præsenteres i ritualistiske opstillinger, gennem lyd, elektronik og fotodokumentation. Udstillingen, som er blevet til i samarbejde med kunstneren David Gauthier, er karakteristisk for Jacob Remins kunstneriske praksis. Med performance, lyd, installation og teknologi opløses hierarkier mellem domæner, der normalt ikke taler sammen.

Jacob Remin og David Gauthier iklædt druide-kostumer brugt i værket Waveforms of the Earth. Foto: Petra Moser

I Material Meditation (2011) mødes lo-tech, hi-tech og non-tech. PC-skærme, der er strippet for plastik, fremstår rå og minimale og er placeret ovenpå afhuggede jernbanesveller, mens de afspiller en meditativ kompilation af OS X-pauseskærmen Nature med billeder af skov, træer og blade. Den polerede, kommercielle repræsentation af naturen i selskab med den reelle natur, træet, som er modificeret for at tjene industrialiseringens infrastruktur. Domæner, der traditionelt opfattes som værende modstridende, vendes på hovedet, men fremstår som en enhed.

Jacob Remins udgangspunkt er teknologien som norm for det moderne menneske. Tetraider #1 (2013) spiller på det okkulte og ekstraterrestriale, cargo cult og UFO-observationer. Pyramideformede, lysende objekter lavet af koldkatoderør er rejst på metalstænger i en trekantet korncirkel på en mark ved Sejerøs nordkyst. Højttalere er gravet ned under de lysende skulpturer og afspiller en rumlende motorlyd fra jorden – det nære og det interplanetare er forbundet.

Jacob Remin: Tetraider #1, 2013. Installationsview. Koldkatoderør, metal, elektronik, lyd, kornmark. Udstillet på Sejerø Festival 2013. Foto: Jamie Allen

Remin arbejder serielt og det samme emne undersøges ofte i flere værker og udstillinger. Harvesting the Rare Earth (2017) på Overgaden og udstillingen Cloud Computing (2016) på DIAS Kunsthal er undersøgelser af sjældne jordarters metaller – de 17 grundstoffer, der spiller en essentiel rolle i det materielle grundlag for moderne teknologi: Fra skærme over lasere til lyslederkabler og harddiske. Vores digitale liv er tæt forbundet med jorden. Hvor Harvesting the Rare Earth peger mod de økologiske konsekvenser af vores forbrug, er Cloud Computing en refleksion over ”skyen” og materialiteten i big data. I udstillingen sammenstilles skyformationer med optagelser af mineraler i videoprojektioner, en flerkanalers lydkomposition udviklet i samarbejde med Runar Magnusson, en harddisk på metalaflejringer sammen med plakater over det periodiske system og generative digte om skyens uhåndgribelige karakter. Absurditeten i “skyen” som metafor bliver tydelig, når begrebet gennemlyses materielt og idéhistorisk.

Jacob Remin: Harvesting the Rare Earth, 2017, video still. Udstillet på Overgaden – Institut for Samtidskunst

I kunstnerens aktuelle soloudstilling Harvesting the Rare Earth (2017) præsenteres orme, jord, aflagt elektronik, salgsmateriale for det fiktive bio-tech firma Hybrid Ventures, døde sommerfugle i en kvadratisk pool af turkis opløsningsmiddel, et tomt konferencelokale, et mikroskop og genetiske modificerede insekter på syngende piedestaler og Remins Google Earth-lignende droneoptagelse fra Agbogbloshie i Accra, Ghana – verdens største losseplads for elektronisk affald. Elementerne samles gnidningsfrit i en virkelighed, som på den ene side er betryggende i sin løsning på de økologiske problematikker, vi står overfor i dag, men samtidig fremstiller den materielle skyggeside af vores teknologiafhængighed.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Jacob Remin: Harvesting the Rare Earth, 2017, installationsview. Udstillet på Overgaden – Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg
Jacob Remin: Harvesting the Rare Earth, 2017, installationsview, Overgaden – Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg
Jacob Remin: Eroding Landscape. Fra gruppeudstilling på Huset for Kunst og Design, 2017. Foto: David Stjernholm
Jacob Remin: Cloud Computing, 2016, video still
Jacob Remin: Cloud Computing, 2016, installationsview. DIAS Kunsthal. Foto: Thomas Flummer
Jacob Remin: Tetraider #1, 2013. Koldkatoderør, metal, elektronik, lyd, kornmark. Udstillet på Sejerø Festival 2013. Foto: Julian Bay Nielsen
Jacob Remin: Light Prolapse Beijing, 2011. Foto: Jacob Remin
Jacob Remin: Material Meditation, 2011, installationsview. Træ, LCD monitors, OS X screensavers, media players. Overgaden – Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg

Jacob Remin er født 1977 i Kokkedal. Han bor og arbejder i dag i København.

Han har en bachelor fra DTU (2008) og en kandidat fra CIID – Copenhagen Institute of Interaction Design (2009).

Læs Jacob Remins CV her

Del artiklen

'Ugens kunstner - Jacob Remin'

Facebook