LYDKUNST #23: Lydkunstens potentialer og udfordringer i det offentlige rum

LYDKUNST #23: Lydkunstens potentialer og udfordringer i det offentlige rum

Fra ferniseringen af OFFSTAGE, et midlertidigt lydværk i det offentlige rum af Marie Koldkær Højlund, Jonas R. Kirkegaard og Morten Riis. Foto: Maria Ernst & Nana Holst

Støj, larm eller lydkunst..? Hvilke overvejelser og refleksioner ligger bag, når lydværker skal agere uden for museumsrummet eller galleriet? Og kan man undgå, at lydkunsten blot drukner i eller bidrager til byrummets pulserende hverdagsstøj?

I slutningen af oktober 2016 inviterede Foreningen Ofelia Plads og Dansk Komponist Forening til paneldebat i Skuespilhusets foyer om lydkunst i det offentlige rum. Den debat har vi hos LYDKUNST ladet os inspirere af, og her i episode 23, som ikke kun handler om lyd, men også lidt om lys, kan du høre om lydkunstens potentialer og udfordringer i det offentlige rum.

I dette afsnit af LYDKUNST kan du møde lydkunstner Marie Koldkjær Højlund, som var del af panelet under den omtalte debat. Her kan du høre hende og lydkunstner Morten Riis fortælle om deres værk OFFSTAGE. Et værk, som de lavede i samarbejde med Jonas R. Kirkegaard, og som kunne opleves på Ofelia Plads i perioden 21/9 – 31/10, 2016. De skriver om værket: ”Ved at skabe dette OFFSTAGE-rum på pladsen, giver vi folk mulighed for at trække sig tilbage fra det store offentlige rum og genfinde den menneskelige skala i et mellemrum, hvor små og overhørte dramaer pludselig kan udforskes.”

Viera Collaro & Jacob Kirkegaard: KLANG FARVE, Musikkens Hus 2016.

Dynamisk permanens
Mød også lyskunstner Viera Collaro, som sammen med lydkunstner Jacob Kirkegaard har skabt det permanente, interaktive og konstant foranderlige fællesværk KLANG FARVE, der har samspillet mellem lyd og lys som grundessens.

KLANG FARVE kan opleves i indgangspartiet og foyeren til Musikkens Hus, som huser KODA, DJBFA, Dansk Komponist Forening & DPA, og som er at finde i Nordhavn, hvor værket i følge kunstnernes egne ord “indbyder forbigående til at standse op i få sekunder, se sig selv i spejlet og dermed blive opmærksom på farve og lyd i forhold til krop og rum.”

Hvor OFFSTAGE var tidsbegrænset, er KLANG FARVE et permanent værk. Begge værker har og havde som grundpræmis, at det offentlige rum er en mod- og medspiller. Lyt med og hør kunstnerne fortælle om lydkunstens potentialer og udfordringer i det offentlige rum.

God fornøjelse!

Læs mere om KLANG FARVE her:

Viera Collaros hjemmeside

Jakob Kirkegaards hjemmeside

Læs mere om OFFSTAGE og paneldebatten om lydkunst i det offentlige rum her

Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis arbejder pt. sammen om The Overheard. Et stort kulturhovedstadsprojekt om lydkunst, som du kan glæde dig til at høre mere om i en af vores kommende podcasts. Indtil da, kan du læse lidt om projektet her:

The Overheard

Aarhus 2017

Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.

Del artiklen

'LYDKUNST #23: Lydkunstens potentialer og udfordringer i det offentlige rum'

Facebook