Ugens kunstner – Signe Klejs

Ugens kunstner – Signe Klejs

Signe Klejs: Hesitation of Light, 2017. Foto: Michael Harder. Et belysningsværk, der registrerer farverne i aftenhimlen, forsinker dem og gengiver dem i broens belysning. En byport til Aarhus 2017.

Signe Klejs’ kunstneriske praksis er tværæstetisk og foregår, hvor den digitale og den stoflige virkelighed mødes. Hun har lavet installationer, scenografier og performances, skærmbaserede værker samt større fysiske iscenesættelser – ofte i samarbejde med kunstnere fra forskellige felter og i stor skala.

Den store skala
Et eksempel på, hvordan Signe Klejs arbejder i store formater, er Hesitation of Light (2017), der gør kunst til et landskab og omvendt. Inspireret af astronomen Ole Rømers opdagelse af, at lyset har en hastighed og altså tager tid om at udbrede sig fra sin kilde, er værket en dynamisk belysning af den 300 meter lange Ringgadebro i Aarhus. Broen fører Ringgaden over byens banelegeme, der forbinder banegården med verden uden for midtbyen, og Klejs’ iscenesættelse forandrer broens ingeniørkunst til en lysende byport. Ud over at være en reference til Rømers opdagelse, henviser titlen konkret til, at solnedgangens lys hver dag forlænges på broens buer og overflader, når data fra lyssensorer omsættes til 180 computerstyrede lamper. Værket er også monumentalt i tid, idet det som minimum vil vare til år 2023.

Signe Klejs. Foto: Michael Harder

Operaoplevelser
Et af Klejs’ tilbagevendende temaer er den menneskelige krop og dens skrøbelighed. I værker som Breathless Moment (2016), der er det seneste operaværk fra samarbejdet mellem Klejs og komponisten Niels Rønsholdt, bliver kroppens sanser og skrøbelighed tematiseret i både indhold og form.

Klejs & Rønsholdt: Breathless Moment, 2016. Screen dump fra appen Breathless Moment.

Værket opleves på tablet eller smartphone, og man hører Nanna Shannon, også kendt som Lowly, og DRs vokalensemble opføre Ovids fortælling om den følelseskolde Anaxarete i takt med, at man selv løser de tredimensionelle gåder, der er med til at fortælle historien om, hvordan hun bliver forvandlet til sten, da guderne straffer hende for at ignorere en bejler, som ender med at begå selvmord. Breathless Moment refererer også til brugsoplevelsen – som tilskuer skal man bruge lydsiden til at løse de små gåder, der bringer en videre i fortællingen, og det er ikke altid helt nemt at finde ud af.

Tværæstetiske installationer
Klejs’ kunstneriske virke bærer præg af en nysgerrighed over for mennesker og nye materialer, og hendes styrke er at kombinere det fysiske med det digitale – ofte i tværæstetiske samarbejder. Vi finder det bl.a. i udsmykningen af Vilhelmsro Skole, som Klejs udførte med Rønsholdt i 2015.

Klejs & Rønsholdt: Forgreninger, 2015. Foto: Torben Petersen. Et udsmykningsværk i lyd, lys, vandstøv og bronze ved og i Vilhelmsro Skole, Fredensborg.

Som med Breathless Moment behandler dette værk åndedrættet og dets betydning for menneskets væren. Værket er en overdimensioneret bronkie, der er støbt i bronze, og som hvert 15. minut udånder lys og vandstøv, mens der afspilles en lydkomposition. Skulpturen lever i skolens overgange mellem klasselokalerne, for her bygges installationens lydside langsomt op mellem udåndingerne, som var det et langsomt åndedræt.

Klejs’ værker tematiserer ofte menneskets forestillingsevne – evnen til at forestille sig verden på en anden måde, der har fået civilisationer til at opstå og gå under, og nysgerrigheden, som er skyld i opbrud, opfindelser og opdagelser.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Signe Klejs: Den 4. morgen, 2017. Video still fra Den 4. morgen, som er en forestilling om skabelse og genskabelse – et samarbejde med Jon R. Skulberg. Premiere på Bora-Bora d. 31. januar 2017.
Looking for Courage, 2015. Foto: Jeppe Lawaez. Visuelt koncept til dele af det gigantiske, tværkunstneriske, musikdramatiske værk af Opera Nord og kinesiske Sifenlv. Her en situation fra visning i Mustard Seed Courtyard Bejing.
Looking for Courage, 2015. Foto: Philip Otzen. Fra uropførelsen på Tietgenskollegiet i København.
Signe Klejs: The Mirage, 2015. Foto: Caroline Jessen. En laserskåret udsmykning placeret i Godsbanens sydvendte hovedindgang. Vejret spiller ind på værkets indvirkning på rummet. På dage med en lav vintersol kastes refleksioner langt ind i bygningen.
Signe Klejs: Anatomia, 2013. Foto: Hanne Nielsen. Live performance med video fra langsomtkørende bil, lærredet er private hjem i små gader, hvor billederne smyger sig ind ad vinduerne.
Snow Falls As Snow, 2013. Foto: Signe Klejs. Visuelt live-koncept af tøende is med indefrosne objekter til rekviet Snow falls as Snow af Kristoffer Møller og Andrea Pellegrini.
Signe Klejs: GROW, 2012. Foto: Hanne Nielsen. Et stedsspecifikt værk til Kuben i Horsens. Objektet var udstillet i 3 uger og blev efterfølgende udstillet på Horsens Kunstmuseum og Charlotte Fogh Gallery.

Signe Klejs er født 1974 i Aarhus, hvor hun bor og primært arbejder. Klejs har også samarbejder med flere internationale partnere i bla. Europa, USA, Kina og snart også Japan.

Hun er uddannet MA i interaktivt mediedesign, Designskolen Kolding og Experimental Media Design, Universität der Künste Berlin 1997-2002.

Se hele Signe Klejs' CV her

Signe Klejs er aktuel med belysningsværket Hesitation of Light på Ringgadebroen i Aarhus fra januar 2017 og frem til 2023, forestillingen Den 4. morgen, som spiller på Bora-Bora i Aarhus fra 31. januar til 3. februar 2017 (køb billetter her), og operaværket Breathless Moment, som udgives 25. januar 2017 og kan hentes gratis i App Store til iPhone og iPad.

Del artiklen

'Ugens kunstner – Signe Klejs'

Facebook