Ugens kunstner – Nina Beier

Ugens kunstner – Nina Beier

Nina Baier: PLUNGE, 2014-2015, Foto: Laura Barlett gallery & Croy Nielsen

Det er sammenstillinger af hverdagsgenstande, der er kendetegnende for Nina Beiers kunstneriske praksis. I vekselvirkningen og sammenstødet mellem genstandene præsenterer hun en række vedkommende og tankevækkende tematikker. I forbindelse med Copenhagen Art Festivals fællesudstilling TRUST er Nina Beier aktuel i Kunstforeningen GL STRAND.

Portræt. Courtesy: Nina Beier
Portræt. Courtesy: Nina Beier
Man kan på mange måder betegne Nina Beiers værker som møder. Det er nemlig i sammenstillingen af forskellige hverdagsgenstande, at betydningen skabes. Den umiddelbart manglende sammenhæng giver ved nærmere øjekast mening, når genstandenes oprindelige betydning og nye relationer overvejes.

Beiers værker skifter således på en raffineret måde mellem at være udsagn og skulpturelle udtryk, der understreger værkernes egenart som æstetiske genstande.

I 2011 kunne man for første gang opleve Beier i en større soloudstilling på Kunsthal Charlottenborg. Værket Portrait Mode bestod af genbrugstøj med dyreprint i forskellige farver, som var presset ind bag tre glasrammer. I første omgang mindede det store spraglede værk mest om de livlige strøg i et abstrakt ekspressionistisk maleri.

Nina Beier: Portrait Mode, 2011, Fundne beklædningsgenstande, egetræsramme, plexiglas. Foto: Anders Sune Berg
Nina Beier: Portrait Mode, 2011, Fundne beklædningsgenstande, egetræsramme, plexiglas. Foto: Anders Sune Berg

Genbrugstøjet, der skabte æstetiske linjer og bevægelser i ‘billedet’, fungerede samtidig som en kommentar til en global tekstiltrafik mellem i- og ulande, da værkets tekstiler var produceret i fattige regioner som eksportvare til vestlige lande, hvor de efter brug endte i tøjindsamling og blev sendt tilbage til udviklingslande.

Sammenstillingen som greb er også tydeligt i værket Perfect Duty (2014). Perfect Duty består af objekter tilsyneladende uden forbindelse til hinanden: en skulptur udlånt fra et dansk museum, der er placeret på håndlavede persiske tæpper udlånt fra københavnske tæppeforhandlere samt pengesedler, som Beier har lånt af venner og bekendte.

I mødet mellem disse genstande, der hver især tilfører værket en betydning – museets kapital, kulturens kapital og økonomiens kapital – opstår et tankevækkende betydningssamspil.

Nina Beier: Perfect Duty, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Torben Eskerod
Nina Beier: Perfect Duty, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Torben Eskerod

Det modsætningsfyldte er et tilbagevendende element i Beiers arbejde. Et eksempel er installationen Scheme (2014): en stabel grønne kasser og grøntsager placeret på gulvet. I dette værk har Beier tilmeldt udstillingsstedet et grøntsagsabonnement. At årstidens grøntsager bringes ind i udstillingsrummet – kun for at blive flere og alene for at blive betragtet, ikke brugt – skaber et skarpt billede af dagligdagens overflødighedshorn.

I mødet med Beiers værker træder man som beskuer ind i et fragmenteret rum, hvor kunsten på mange måder er uden for værket, og projektet ligner en konceptuel udforskning af kunstens (re)præsentation og fremdriver et modsætningsfyldt forhold mellem genstandenes oprindelige hensigt, kunstens betydning og den faktiske mening.

Portfolio

Nina Beier: Scheme, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Torben Eskerod
Nina Beier: Scheme, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Torben Eskerod

Nina Beier: installationsview Perfect Duty, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND, Foto: Torben Eskerod
Nina Beier: installationsview Perfect Duty, 2014, TRUST, Kunstforeningen GL STRAND, Foto: Torben Eskerod

Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott
Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott

Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015, Foto: Fred Dott
Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015, Foto: Fred Dott

Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott
Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott

Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott
Nina Beier: Cash for Gold, Kunstverein Hamburg, 2015. Foto: Fred Dott

Nina Beier: Plunge, 2014-2015. Foto: Laura Barlett gallery & Croy Nielsen
Nina Beier: Plunge, 2014-2015. Foto: Laura Barlett gallery & Croy Nielsen

Nina Beier: Bleeding Clothes, Standart (OSLO), 2013. Foto: Vegard Kleven
Nina Beier: Bleeding Clothes, Standart (OSLO), 2013. Foto: Vegard Kleven

Nina Beier: Human Resorce Industries, 2013. Foto: Fred Dott
Nina Beier: Human Resorce Industries, 2013. Foto: Fred Dott

Nina Beier: Portrait Mode, 2011, Fundne beklædningsgenstande, egetræsramme, plexiglas. Foto: Anders Sune Berg
Nina Beier: Portrait Mode, 2011, Fundne beklædningsgenstande, egetræsramme, plexiglas. Foto: Anders Sune Berg

Nina Beier: Tragedy, 2011. Foto: Anders Sune Berg
Nina Beier: Tragedy, 2011. Foto: Anders Sune Berg

Nina Beier: The Demonstrators (Broken Rope), 2011. Foto: Anders Sune Berg
Nina Beier: The Demonstrators (Broken Rope), 2011. Foto: Anders Sune Berg

Nina Beier: The Demonstrators (Broken Rope), 2011. Foto: Anders Sune Berg
Nina Beier: The Demonstrators (Broken Rope), 2011. Foto: Anders Sune Berg

Nina Beier er født i Aarhus i 1975 og bor og arbejder i Berlin.
Hun er uddannet på Royal College of Art i London.

Udvalgte udstillinger:

SOLO EXHIBITIONS

2015
Cash For Gold, Kunstverein Hamburg, Germany
Nina Beier, Metro Pictures, New York
Four Stomachs, Objectif Exhibitions, Antwerp
Nina Beier, Contemporary Art Centre (CAC), Vilnius

2014
Nina Beier, David Roberts Art Foundation, London
Rocky, Kunsthaus Glarus, Glarus
Nina Beier, Office Nature Nobody Pattern, Croy Nielsen, Berlin
Valuables, Proyectos Monclova, Mexico
Screening of The Complete Works, Nouveau Festival, Centre Pompidou, Paris

2013
Razor Chain Mineral, Small Collections Room, Nottingham Contemporary, Nottingham
Steering Wheel Choker Chain, Galleri Nicolai Wallner, Copenhagen
Sweat no Sweat, Mostyn, Llandudno, Wales
Liquid Assets, Glasgow Sculpture Studios, Glasgow
Heavy Hand, Standard, Oslo

Nina Beier kan aktuelt opleves i udstillingen TRUST på Kunstforeningen GL STRAND indtil den 25. oktober 2015. Læs mere her

Nina Beier er bl.a. tilknyttet Galleri CroyNielsen
og Laura Bartlett Gallery

Kommentarer